Jump to content

Smøring av presse


Klatrechris

Recommended Posts

Eg bruker silikon olje på pressa og det funker som smør... Silikon oljer er som regel veldig glatte og fine..

 

det advares hist og her mot å bruke silikonoljer som smøremiddel på metallflater. dette fordi silikonen fungere som et fint slipemiddel. silikonolje/silikonfett er fint for å holde pakninger friske, til rustbeskyttelse av metall, og til smørning på steder som er trykksatt i dykkerutstyr og trykkluftsvåpen, og hvor man ikke kan smøre med noe annet grunnet eksplosjonsfare.

Link to comment
Share on other sites

crc, wd40, og andre typer "verktøy på boks" er fine til å løse rust og pusse vekk skitt med, men de fordamper fort, og smører ikke bra i lengden. i tillegg er de ganske tyntflytende, og renner vekk fra horisontale flater ganske fort.

 

om man er bekymret for å skade tennhetter med smøremiddelet man bruker, er et alternativ "tørr" teflon-spray, slik som reningtons "dry-lube". den tørekr inn til et hvitt belegg som ikke er fuktig. tørre smøremidler tiltrekker seg i tillegg mindre skitt.

 

en annen ting å tenke på er å holde pressa rein, støvet fra tennhetter inneholder visstnok bor-silikat, eller glass på godt norsk. kombinert med olje har man så en fin slipepasta, som gir større slitasje ennn rene flater med ren olje.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men setter dere inn diene med noko slags olje??

 

Nei, den skal være tørrpusset. Rengjør den inni med bremserens innimellom.

 

Emm... JEG smører nå litt olje på gjengene på dia.... men men... Ikke noe INNI! (Annet enn hylsefett da... ) ;)

Link to comment
Share on other sites

Emm... JEG smører nå litt olje på gjengene på dia.... men men... Ikke noe INNI! (Annet enn hylsefett da... ) ;)

 

Pirke, pirke :) Jada, jeg bruker olje på gjengene jeg også og litt utenpå om det blir litt rust. Hylsefettet kan føre til rødbrune flekker som jeg misstenker er rust, har jeg sett. Jeg forsikrer meg at dia er tørrpusset innvendig etter bruk av olje, hvis ikke kommer det olje på hylsene og det blir jo bare tull om man ikke har til hensikt å sitte å tørke det av dem i etterkant, og det skal jeg være såpass til kar å innrømme, at det er jeg for lat til!

 

Hvis necksizer'n går for trangt bruker jeg aldri hylsefett men qtips og molycoating innvendig i halsen på hylsa. Da sklir det lett som smør. Men dette er ikke ofte da jeg er tilhenger av Redding bushing-dier. Da slipper man å tenke på smøring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis necksizer'n går for trangt bruker jeg aldri hylsefett men qtips og molycoating innvendig i halsen på hylsa. Da sklir det lett som smør. Men dette er ikke ofte da jeg er tilhenger av Redding bushing-dier. Da slipper man å tenke på smøring.

 

Problemet er vel som regel den berømte "knappen" på vei ut igjen, og jeg må innrømme jeg HATER å smøre hylsehalser innvendig.... :x

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...