Jump to content

Jakt med salongrifle!


Kjetil-A

Recommended Posts

nopp da er man opp i rådyr størsels der er følgen som gjelder Tillatt brukt på småvilt og rådyr, bever, jerv og gaupe forutsatt at det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergi på minst 980 joule (100 kgm) på 100 meters avstand:

 

jfr. ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst”, § 16

 

 

 

•222 Remington

•223 Remington

•22 PPC-USA

•22-250 Remington

•220 Swift

•5,6x50R

•5,6x52R

•6 PPC-USA

•6 BR Norma

•243 Winchester

•6mm Remington

•240 Weatherby Magnum

•30-30 Winchester

•25-06 Remington

•7,62x39

•357 Magnum

•44 Magnum

Link to comment
Share on other sites

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

Dette er uttdrag av forskriften. Glem kaliber og patron, alt går på anslag. Eneste unntak her er 22 LR, som kan brukes opp til en hares størrelse, men ikke hare. Dette er nøye omdiskutert hva som kan skytes og ikke.

 

Alle arter nevnt i dette utdraget har sine regler nevnt der. Andre jaktbare arter, enten hare eller større, kan lovlig jaktes med 22 WMR eller 17 HMR. Ut ifra det som står her, kan disse egentlig også jaktes med 22 short, da det kun er spesifikt "salongrikle kaliber 22 LR" som er nevnt med berensninger...

 

Ellers vil jeg anbefale alle debatanter og ta en titt i denne brosjyren fra DN. Den er lang, men avklarer deres tolkning av den aktuelle forskriften.

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=45147

Link to comment
Share on other sites

22 wmr å 17 hmr å 22 hornet kan brukt på alt småvilt selv syns jeg at 22 wmr funker fint til mitt bruk men 22 lr er fint treings våpen å et småvilt våpen opp til hare men ikke hare! men man skal da kansje ikke skytt over 70 m med tanke på vind på virker kulla

Link to comment
Share on other sites

Har ofte lurt på å ta med salongrifla på jakt selv, men det har blitt med tanken. Stoler rett og slett ikke på at den er presis nok på avstander over 50 meter på fjellet

Gode salongrifler er presise nok til jakt, på iallefall 150m.

 

Det fordrer imidlertid at brukeren trener på slike hold regelmessig. En må ha et praktisk forhold til vinden, til hva den gjør, hvor mye den gjør, og når det blåser for mye, eller ikke for mye.

Til 100-120m er det ikke så vanskelig å treffe et rypestort mål, selv i relativt sterk vind, om en har forberedt seg litt, men så baller det på seg med vindavdrift, og i mange tilfeller også høydespredning

Er derfor også tilhenger av å jakte med det en trener med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

enkelt har misfårstått meg på at 22 wmr var lov bruk på rådyr men det er ikke! ( 17hmr /22wmr / 22 hornet er lov til alt småvilt men rådyr rengens som et storvilt så håper jeg har uttrykt meg riktig denne gangen i allefall)

Link to comment
Share on other sites

enkelt har misfårstått meg på at 22 wmr var lov bruk på rådyr men det er ikke! ( 17hmr /22wmr / 22 hornet er lov til alt småvilt men rådyr rengens som et storvilt så håper jeg har uttrykt meg riktig denne gangen i allefall)

 

 

Dette blir forsåvidt korrekt, men det som er relevant er at nevnte kalibre ikke holder kravet til ansagsenergi. Det er ikke noe som sier at disse kalibrene er forbudt utover det at du må lade villmann for å få en 22 hornet til å klare kravet.

 

I Sverige derimot, har de i tillegg krav til kulevekt for jakt på forskjellige arter. F.eks rev. Dermed holder det ikke med 17HMR, selv om kravet til anslagsenergi kan oppnåes, fordi kula er for lett. Men slik er det altså ikke i Norge.

 

Edit: Et kaliber som ikke er nevnt, men som i teorien er lovlig på rådyr er .17 fireball. 30 grains kule i over 1200m/s utgang. Egentlig ikke så veldig relevant. Hvem vil vel sprenge et rådyr så til de grader?

Link to comment
Share on other sites

jeg syns 22 lr er god treing rifle har selv skutt inn min med lyddemper ammo på 100m men på jakt prøver jeg aldri skytt på vilt over 70m med tanke på hvor lett på vriklig kulla med tanke på vind! ( syns 150 m med ei salong rifle virker litt vel riskolt fylt men det bilr opp til enkelt jeger )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
enkelt har misfårstått meg på at 22 wmr var lov bruk på rådyr men det er ikke! ( 17hmr /22wmr / 22 hornet er lov til alt småvilt men rådyr rengens som et storvilt så håper jeg har uttrykt meg riktig denne gangen i allefall)

For å være litt kverrulant, så føler jeg for å legge inn en kommentar på denne, da det er en art mange glemmer i denne sammenheng. Bever er småvilt, har samme anslagskrav som rådyr (980 j/100m), men har ikke krav om skyteprøve. Så tolkningen "alt småvilt" er feil.

Link to comment
Share on other sites

rådyr er nok det minste storvilte å det enste det lov å bruke hagle på fra den 25.09 men man bet får småvilt jakt får eks antall år tilbake var det ingen krav om skytt opp på rådyr men sikkeret på grund av mye skaddeskytting ble innført oppskytting krav på rådyr på lik linje som rein /hjort/elg så storvilt/småvilt kan diskuters men det renges som et storvilt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Godt forsøk, men nei. Gås, storfugl (og skarv om jeg ikke husker feil) er definert som større enn hare.

 

Fra oppslagsverk om hare: Haren er 50-75 cm lang, med en 7-12 cm lang hale. Vekta er 2,5 - 5 kg.

Hvis vi tar maksvekta på 5 kg, så går jo i allefall røy inn under begrepet.

Link to comment
Share on other sites

ei god salong er alltid kjekt å ha. har hatt flere selv som jeg brukte på jakt, men savnet alltid det lille ekstra. løsningen for meg ble enkelt-22wmr=22mag. plenty slagkraft til småvilt. da jeg brukte standard .22 var beste ammo lapua hp. tror den var merket med 410,samt lilla og hvit eggekartonglignende ammoboks med bilde av ei kråke. før den kom på markedet var eley hp favoritten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...