Jump to content

Jakt med salongrifle!


Kjetil-A

Recommended Posts

God lørdagskveld folkens :mrgreen:

 

Har kjøpt meg en brno #2 salongrifle. Har ikke fått den enda, men håper å få den i løpet av neste uke :D:D:D

Skal i hovedsak bruke den til øvelses skyting, men lurer på om jeg vil bruke den til litt jakt også.

 

Hva er det dere pleier å jakte på med salongrifle? Hva egner den seg best til å jakte på?

Link to comment
Share on other sites

Vel, loven sier at den er lovlig til alt under hares størrelse, så der her du de ytre rammene. For vilt opp til due/rype vil subsonic være greit, på større vilt bør du vurdere sprekere ammo. Sats på gode hulspisser, Eley og Winchester har gode subsonic-patroner. Med høyhastighetsammo kan det være vanskelig å finne ammo som samler skikkelig, så her må du nesten bare prøve deg frem. CCI MiniMag eller Velocitor er et par du kan prøve.

 

Når det gjelder praktisk jakt er det gjerne holdet som begrenser, 22LR er en kortholdspatron. Med subsonic vil jeg si at maxhold er 50 meter, med høyhastighetsammo 70 meter om presisjonen er god. Tenk på dette med vind, patronen er svært følsom for slikt.

Link to comment
Share on other sites

Eley's hullspiss, den med blå etikett er en ganske så presis i noen av salongene mine, og er i område standard-high velocity. På vindstille dager er salongen dødlig for det den er lovlig til ganke langt borte, bare man kjenner kulebanen, men det er et must.

Brno no2 har trangt og ofte presise løp, som gir gode hastigheter, kronografer og sammenlign med enkelte amrikanske merker, noen av de er slappe.

Kråkefugl, trost, due er vel det vi har tatt mest av, noe mink og annet rusk, men åte jakt på rotter er en høydare, når det er mye av dem.

 

 

Edit. Den heter Eley .22 High Velocity med bilde av noe som ser ut som hare på etiketten, som er halvt blå/sort med hvit skrift.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

15 kg`s rundballeharer det er saker det.. Fortsetter utviklingen, så er faktisk rådyr snart mulig å skyte med .22 LR.... :twisted:

 

Ellers Kjeg1, så får du gratulere med flott børse.. Har samme sjølv og ville ikkje ha bytta den vekk om så det brann i he.....

Og eg kan vel sei at med tryggheit at det er fullt mulig å bruke den til 100 metern med jakt ammo. Men som Fulmen her skreiv, så må du væra litt obs på vind... Ei patron som eg har fått til å gå bra og som er god til jakt, er Lapua Hollowpoint. Den er bra kraftig og veldig bra presisjon på.

 

Styr unna CCI stinger, den går som pokker, men desverre så treff du garantert ikkje der du sikter..

 

I mi rifle, så har faktisk Remington gått betre enn Winchester ammo, men du må kjøpe nokon pakker med ammo og prøva ut kva som går best i rifla di..

 

Lykke til !! :D

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alltid like så glad i salongrifle til jakt, og tenker da på rypejakt, er ofte mye vind i fjellet og vanskelig med avstandsbedømming.

Men når det er sagt, så er det jo egentlig en egen jaktform å jakte med salongen, og tror jo at på gode dager så kan man være heldig å få skutt en del fugl. Men er jakt for den tålmodige.

 

Og kommer garantert å prøve meg selv igjen med salongrifle i høyfjellet, helst med en heldempet fra alm, og en liten avstandsmåler.

Hvorfor når jeg har både drilling, rifle i 222. og hagle i kal 12...jo er vel sånn at en dag har jeg bare lyst å gå med rifle i 222, en annen med hagle og hund, ofte mye lyst å gå med drillingen, men så kommer det dager da jeg har lyst å være lydløs og stille og jakte med salongen.

Alle er på måte en egen jaktform, selv om det er samme viltet jeg jakter :P

 

Og jeg får prøvd ut i praksis mine egne våpen/kaliber kunnskaper. Og det er moro det :P

Link to comment
Share on other sites

Litt seriøst så er vel Hares størrelse definert til mellom 2-5kg lengde 50cm) Eller i prinsipp så er Tiur definert som for stor (4-5,5kg lengde 86cm), røya er egentlig nesten liten nok (2-2,5kg lengde 61cm). Men er storfugl og derfor forbudt uansett (eller var det de gamle reglene)? Sikkrest er det ihvertfall å glemme storfugl helt og holdent, så slipper en trøbbel.

Husker det var en bra diskusjon på jegerprøven om dette, da loven har vert endret litt opp gjennom årene.

Resten av hønsefuglene er fair game. T.d. orhane som er nest største hønse arten, er 1-1,5kg og 53cm lang (høna mindre), og klart lovlig med 22lr.

Storskarv er er gjerne oppimot 2,5-3kg og 90cm lang, og derfor utenfor lovlig bruk med 22lr.

Toppskarv er derimot i det berømte grenseland, og akkurat ok med sine 1,5-2kg og 70cm lengde.

 

Alle mål og vekter er de som bli brukt i jegerprøven.

Link to comment
Share on other sites

Eley's hullspiss, den med blå etikett er en ganske så presis i noen av salongene mine, og er i område standard-high velocity. På vindstille dager er salongen dødlig for det den er lovlig til ganke langt borte, bare man kjenner kulebanen, men det er et must.

Brno no2 har trangt og ofte presise løp, som gir gode hastigheter, kronografer og sammenlign med enkelte amrikanske merker, noen av de er slappe.

Kråkefugl, trost, due er vel det vi har tatt mest av, noe mink og annet rusk, men åte jakt på rotter er en høydare, når det er mye av dem.

 

 

Edit. Den heter Eley .22 High Velocity med bilde av noe som ser ut som hare på etiketten, som er halvt blå/sort med hvit skrift.

 

Her deler jeg din erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Altså, hagle på hare er ok. Men , den ene gangen je var på ren harejakt (vært på kombi hare-rype flere ganger) knallet de andre avgårde på lange hold etter haren... Altså ett par hagl slang innom, det er ok, men et ekspanderende prosjektil med super hastighet er fy!!!???

 

Normalt vil jakt med salongrifle føre til at skudd blir holdt igjen (trådpunkt i siktet, tenke litt på vind, avstand, osv) men hagleskyttere er opplært til "ikke å tenke" men la refleksen jobbe (ikke heng dere opp i den - er instruktør i hagle) - hold og usikre skytebilder blir ofte resultatet da.

 

Vel, må løpe, skal på NFPS Forbundsting, ville bare få frem at jeg synes jakt med salongrifle er meget undervurdert av DN.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Altså, hagle på hare er ok. Men , den ene gangen je var på ren harejakt (vært på kombi hare-rype flere ganger) knallet de andre avgårde på lange hold etter haren... Altså ett par hagl slang innom, det er ok, men et ekspanderende prosjektil med super hastighet er fy!!!???

 

Nei, det er ikke OK. Men, jeg forstår ikke hvordan noen hagl i en hare på altfor langt hold skal være et argument for å bruke salong på hare?

Link to comment
Share on other sites

Men kjære deg, dette er ironi, MEN desverre ofte praksis.

Det er ikke OK å skadeskyte dyr, det er poenget med å tillate .22LR på hare.

 

Man frykter .22 fordi den er gjør liten skade. Mitt argument er at den gjør MER skade en hagle gjør i veldig mange REELLE skytesituasjoner.

- Jeg foretrekker å bruke praksis, ikke teoretisk grunnlag for vurdering av effekt av et forbud.

 

.22LR blir bl.a. brukt for å drepe mennesker, flere overlevelsesrifler er blitt lagd for å drepe vilt og fiende som forfølger.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ganske mange år siden jeg tok jegerprøven, og har ikke vært så veldig aktiv i jakt og skyting dessverre. Men det ønsker jeg å endre på nå :D

 

Så trenger litt oppfriskning i viltgjennkjennelse.

 

Ser det skrives litt om storskarv og toppskarv. Hva er forskjellen på disse to? Hvordan ser jeg lett forskjellen ved f.eks jakt på skjøen?

Link to comment
Share on other sites

Er einig med dei som meinar at jakt med salongen er undervurdert!

 

Har dessverre jakta alt for lite med 22'en min, må eg innrømme. Og på rypejakt blir det nok forstatt hagla tidleg i jakta og kombien seinare. Men feks sniping av kråker er knallarti! Har og lyst å teste den på duejakt.

Gjorde ei interressant erfaring i fjor, då eg prøvde å beskatte litt på ein kråkeflokk som holdt til på sommarjobben. Skaut inn på 90m, for å ha litt å gå på. Det viste seg derimot at dei fleste aktuelle skot-situasjonane var på ca 60m. Måtte holde under og det vart eit par unødvendige bom. Tipset mitt er å ikkje skyte inn på meir enn 60-70 m til jaktbruk, og holde seg innanfor den avstanden.

 

Når det gjelder reglementet so syns eg egentlig grensa er ganske grei, men syns at haren kunne vore inkludert som lovleg art med .22. Altso opp til og med hares størrelse. Haren er no ikkje akkurat den mest hardskotne skapning på landjorda, so lenge ein helde seg til vetige skotsituasjonar.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ganske mange år siden jeg tok jegerprøven, og har ikke vært så veldig aktiv i jakt og skyting dessverre. Men det ønsker jeg å endre på nå :D

 

Så trenger litt oppfriskning i viltgjennkjennelse.

 

Ser det skrives litt om storskarv og toppskarv. Hva er forskjellen på disse to? Hvordan ser jeg lett forskjellen ved f.eks jakt på skjøen?

 

Ingen som har lyst å friske opp hukommelsen min litt? :oops::oops::roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ganske mange år siden jeg tok jegerprøven, og har ikke vært så veldig aktiv i jakt og skyting dessverre. Men det ønsker jeg å endre på nå :D

 

Så trenger litt oppfriskning i viltgjennkjennelse.

 

Ser det skrives litt om storskarv og toppskarv. Hva er forskjellen på disse to? Hvordan ser jeg lett forskjellen ved f.eks jakt på skjøen?

 

Ingen som har lyst å friske opp hukommelsen min litt? :oops::oops::roll:

 

Viss eg ikkje hugsa feil, so har storskarven kvit buk, og toppskarven heilt svart. Men so va det noke med noken ungfuglar og noke greier. Sikkert noken sjøulkar som veit dette noke betre enn meg

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra beskrivelse :D

Ja det blir jakt i kristiansandsområedet, eller nesten hvertfall... Blir utenfor homborsund, men regner med det ikke er så mye mer toppskarv der enn i kristiansand(?). Så om jeg er på jakt med salong rifle på sjøen er saken klar... Ingen skyting på skarv, kun ender og mindre fugler.

Link to comment
Share on other sites

salongen er grei den til moderate hold,men du bør ikke gå så mye over 70m,er veldig ømfindlig overfor vind..har en ca 19 år gammel brno jeg,de er ofte penere og bedre stålkvalitet jo eldre de blir.meget driftsikkre.skyter mest nøtteskrike og skjære fra toalettvinduet med min,har aldrig sett på den som et jaktvåpen,men kan selvsagt brukes til mye.får ikke lenger min favoritt til kråkefugl,nemlig 10 15 år gamle lapua hollowpoint de gikk hull i hull.lages vel enda,men tror det er en annen fabrikk og utgangshastighet på dem.de gamle hadde 410ms og det mener jeg er det beste.subsonic synes jeg er litt for svak,men grei til rundt40m.stinger holdt jeg meg unna i 18 år,for jeg mente mange var misfornøyd med dem.men prøvde ei pakke først i høst og bomma på flere fugler og ekorn nå i vinter,og fant ut hvrfor..elendig presisjon.så je anbefaler til jakt,hulspiss ca 400-420ms og lapua,eley ell winchester.lykke til og kos deg :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg våger meg på å rette et spørsmål i denne tråden istedenfor å starte en egen:

 

Skal avlive skadedyr: gås på jorde/plen, og lurte litt på å bruke 22lr med lyddemper til dette, det er bebyggelse i umiddelbar nærhet og har evt 6,5x55/V-max til rådighet, men som sagt er nærme hus og tenkte at lr smeller mindre, men er det samme krav til avliving av skadedyr som ordinær jakt?

Alternativet er vel da å få gjenget opp 6,5 å sette å moduldemper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg våger meg på å rette et spørsmål i denne tråden istedenfor å starte en egen:

 

Skal avlive skadedyr: gås på jorde/plen, og lurte litt på å bruke 22lr med lyddemper til dette, det er bebyggelse i umiddelbar nærhet og har evt 6,5x55/V-max til rådighet, men som sagt er nærme hus og tenkte at lr smeller mindre, men er det samme krav til avliving av skadedyr som ordinær jakt?

Alternativet er vel da å få gjenget opp 6,5 å sette å moduldemper.

 

Det du kan gjøre er å søke om disp. Vet det er gitt disp i forbindelse med slik felling.

Det er faktisk gitt disp til å bruke luftgevær til felling i forbindelse med skadedyrbekjempelse. (ikke gås i det tilfelle)

Link to comment
Share on other sites

De dispene er gitt til vilt tilsvarende som for 22lr eller mindre, da ett kraftigt luftgevær ikke har noe som helst problem med sikker avlivning på passende hold. Forbudet mot luftvåpen bunner i helt andre ting enn drepe evnen på rett hold (se t.d. Danmark, sverige, england).

 

Noen erfaringer jeg har gjort meg med 22lr:

T.d Mildot sikte kan ha sin misjon på en salong (spesielt med sub amo). Som nevnt tidligere i tråden blir det meste felt rundt 50-60m eller helt inne på 20-30m. Jeg ser ingen problemer med å ta ut ei kråke på 90-100m i vindstille med sub amo, om rifla er innskutt på avstanden og avstanden er kjent ned til nermeste 5 meter (ekstremt viktigt med sub amo).

 

Testa nylig mildot innskutt på 100m, og merket meg at jeg ved en gitt forstørresle kunne bruke en høyere dot som sikte punkt på 50m (normal innskytings avstand for meg er 60m til jaktbruk med sub amo, da er jeg innenfor +/-28mm ut til 70m).

 

Vil advare de som ikke er kjent med 22lr og spesielt sub amo, når holdet bikker 60m blir avstandsbedømmelsen alfa og omega for å kunne løse sikkre skudd. Vill påstå at avstandsmåler nesten burde vere påbudt om man skal tøye grensene med 22lr, kansje spesielt ved bruk av sub amo over 60m. Selv har jeg så mange ganger feilvurdert avstander rundt 70-110m så grovt at kråkene har sete og titta seg omkring etter klaska i trestammen under de, at jeg på det nermeste har oppgitt denne mellomdistansen med 22lr. 20m feil i avstandsbedømmelsen = rene bom. (og inn på scenen kom 17hmr'n :twisted: ).

 

Mann kan se på en standard 40grs sub/standard patron med utgangshastighet på 325m/s.

Innskutt på 50m, vill den holde seg innenfor +/- 10mm fra 10m til 55m.

Allerede på 60m er en på -23mm på 70m er en på -57mm, på 80m er en på -102mm, på 90m er en på -152mm og på 100m er en på -228mm. Som man ser er en feilvurdering i avstand her fort lik 1cm feil høyde for hver meter en tar feil.

 

Om en derimot skyter salongen inn på 100m med samme amo, vill en ha kulebanen mellom +80mm og 115mm fra siktelinjen i området 29-80m. En vil også vere sikkret at kulebanen fra 0-100m aldri vil vere mer enn 0-+115mm fra siktelinjen, og det er vel i en slik aplikasjon jeg synes mildot har noe for seg (kombinert med bruk av 22lr som 200m plinker).

 

Tilsvarende for en meget kraftig 22lr patron som CCI Velocitor innskutt på 100m, er 0 til +53mm fra siktelinjen på hold fra 0-100m.

 

Alle data beregnet med siktelinjehøyd på 40mm.

 

I sannhetens navn, så har mesteparten av alt som jeg har felt med 22lr blitt felt med ett gammelt 4x40 sikte med fint trådkors. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet en god del med salong. Stort sett mink, kråke, skjære og ender samt duer jeg har hentet frem den gamle brno rifla til. Med eley hulspiss samler den svært godt og det har vært svært lite ødelagt kjøtt på endene og duene. Avslappende jakt å lure rundt i skogholtet på jakt etter hvilende duer eller langs elva for å smyge etter ender. At fangsten til tider blir ganske bra også gjør heller ikke noe :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å sette på Burris siktet mitt m/avstandsmåler og bruke dette til kråker etterhvert. Da blir avstanden hvertfall målt og dotene kan legges der de skal. Ser på dotene at med innskyting på 100 meter går dotene til 200m. Innskyting på 50 til 150 meter. Over 200 tror jeg ikke er praktisk mulig med sub ammo. Tenker 150 er greit nok når jeg finner noe presis ammo

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men siden 200m kommer opp. Så har jeg hatt det ganske morro med å gonge på 200m i det siste med sub amo.

 

Jakt opp mot og over 100m med 22lr, da bør det jammen vere dørgende stilt. 1m/s gir fort 5cm avdrift på 150m .

 

(det Burris siktet hørtes veldigt praktisk ut på en salong).

Link to comment
Share on other sites

Ah, flott link. Her ser man tydelig at Winchester Subsonic skiller seg ut fra resten i pålitelighet. Overraskende dårlig resultat av Eley, mine tester var langt bedre men så har jeg heller ikke testet den like nøye som Win.

Velocitor skuffet der gitt, synd, for jeg hadde håp om at det kunne være en anstendig "langholdskule".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

For å svare litt på spm til trådstarter. Jeg har jaktet rype med min salongrifle (som er solgt til fordel for annet). Jaktet en hel sesong kun med salong da jeg hadde brukket arm og ikke fikk sving på hagla. Rypejakt med .22 var veldig vanskelig, men også utrolig moro. En helt annen måte å jakte på enn med hagle. Det ble mye kikkertbruk. Avstandmåler er alfa omega, selv om jeg ikke hadde det da. Du må kjenne kulebana omtrent for hver meter. Vind er et problem. Krever mye trening i forkant for å lykkes med .22 på rypejakt. Jeg skjøt dog noen ryper, selv om jeg bommet mesteparten :) De jeg skjøt var innenfor 50 meter.

 

Har nå gått over på .17hmr, med stort hell. Står mye friere ifht skuddhold. Skutt mye mer vilt med dette kaliberet enn med .22en. Mindre påvirkelig fra vind er den også.

Link to comment
Share on other sites

Håper da inderlig trådstarter har fått svar, etter tre år! Gammel tråd det her visst.

 

Har ofte lurt på å ta med salongrifla på jakt selv, men det har blitt med tanken. Stoler rett og slett ikke på at den er presis nok på avstander over 50 meter på fjellet. Det blåser jo så å si alltid, og det er noe en i høyeste grad må ta hensyn til.

 

Tror nok ikke det er dumt å velge .17 hmr til slik jakt. Den er ikke akkurat kjent for å være dønn stabil i vind den heller, men den er nok betraktelig bedre enn .22 lr uansett.

 

Har selv lyst å bytte ut salongrifla mi og investere i en .17 hmr selv, men fruen setter seg på bakbeina så fort jeg nyser ut et kaliber...

 

Men, uansett, jeg har jo en .222 (Brno Fox, som jeg har lyst å bytte ut med en Sako Vixen - også til fruens "gnistrende blikk"...) som egner seg enda bedre til småviltjakta. Må bare være litt forsiktig med ladningene på fuglen... :wink:

 

Et godt tips til de som lurer på .22 lr. Se på CZ 455 eller Sako Quad (eller andre med løpsskiftesystem). Kjøp en i .22 lr og kjøp løp i .17 hmr etter hvert! .22 lr er mye billigere å skyte mye med. Fin til trening, og så kan man heller bruke .17'en på jakta.

Link to comment
Share on other sites

Et godt tips til de som lurer på .22 lr. Se på CZ 455 eller Sako Quad (eller andre med løpsskiftesystem). Kjøp en i .22 lr og kjøp løp i .17 hmr etter hvert! .22 lr er mye billigere å skyte mye med. Fin til trening, og så kan man heller bruke .17'en på jakta.

 

Må bare få skyte inn at for jakt på matvilt vil noen hevde at 22 WMR er et bedre kaliber enn 17 HMR. Kunne vært veldig informativt om folk kunne delt litt av sine erfaringer i f.eks denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=48702
Link to comment
Share on other sites

...Har selv lyst å bytte ut salongrifla mi og investere i en .17 hmr selv, men fruen setter seg på bakbeina så fort jeg nyser ut et kaliber...

 

Men, uansett, jeg har jo en .222 (Brno Fox, som jeg har lyst å bytte ut med en Sako Vixen - også til fruens "gnistrende blikk"...) ...

:lol: Jeg ler meg skakk! - Noe som går det der! :D

Er selv fryktelig glad i salongrifla, og som flere poengterer i tråden må ikke egenskapene undervurderes. Test samling, og effekt på f.eks. telefonkataloger så får man en formening.

- Fin til mye 22en. :D

Link to comment
Share on other sites

 

Viss eg ikkje hugsa feil, so har storskarven kvit buk, og toppskarven heilt svart. Men so va det noke med noken ungfuglar og noke greier. Sikkert noken sjøulkar som veit dette noke betre enn meg

 

Det er storskarv med hvitt bryst som smaker best, men det betyr egentlig bare at den er en ungfugl. Voksen storskarv er også helt mørk/svart på buken. Storskarv mangler som navnet tilsier toppskarvens fjærtopp på hodet.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er blitt liv i denne tråden igjen, må jeg slå ett slag for langhold skyting med salongen. Og jeg mener ikke det som "fullpower rifle" karene mener med langhold, men kanskje opp til 200 meter.

Jeg har prøvd dette så mye nå , at kråker innenfor 100 meter absolutt er i livsfare. Når jeg skyter inn rifla på 60 meter, vil begynnelsen av den grove delen på stolpen være treffpunkt på 100 meter. Og hvis det ikke blåser for mye kan man fort lære seg å treffe bra på oppmot 200 meter. Men jeg har aldri prøvd jakt på slike avstander, men kråke på 116 meter ( målt med avstandsmåler) gikk fint...

Link to comment
Share on other sites

Samme metode brukes her i gården.. :)

Innskutt på 65 m så har jeg helt riktig treffpunkt på 100 m ved å bruke toppen av den grove stolpen.

Har skutt mye på litt lengre hold i vinter med 22'n og selvanviseren på 208 m får jevnlig treff og sier pliiiing.

Blir til at jeg forlegger siktepunkt da jeg ikke gidder skru så mye på jallakikkerten, men er så heldig at det står en bjerk i bakgrunnen som har en passende kvist jeg kan bruke som siktepunkt, er jeg på kvisten og greier å kompensere riktig for vind så blir det treff. Veldig moro og ikke minst billig trening.

 

Ønsker meg mildot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt bortimot 150 stokkender en mengde kråker, måker, skjærer og rotter med 22 lr rifler en har eid ( voere halvauto, remington nylon 66, remington 541 s custom sporter, hechler og kock 270, weihrauch hw60 j. Av jaktammunisjon har jeg brukt vanlig hi speed hullspiss fra remington, cci og lapua pluss lyddemperskudd fra winchester, lapua, eley og rws. Jeg kan ikke si at jeg har merket noen forskjell i drepeevnen på lyddemper kontra hi speeed skudd så lenge en bruker hullspiss og ikke holdene blir alt for lange. Det drøyeste holdet jeg har skutt på er 180 m(måke) Det skuddet var nok mere flaks ja (voere halvauto m 2.5x forstørrelse på kikkerten). Skyter man inn lyddemperskudd på ca. 50 m og hi speed på 65 m. Så skyter man ganske jamnt ut til disse avstandene. Skyter man på noe særlig over 60 m m sub og 70 m m hi speed ramler skudda fælt. En kan selvfølgelig ha en avstandsmåler og sikte både hit og dit og opp og ned. Jeg vil ikke anbefale hyperhastihetskudd, med unntak av winchester laser og cci velocitor. De har tung nok kule til ikke å fly i filler. Men det er ikke alltid lett og få disse til og gå godt. vanlig hi speed og lyddemperskudd med hullspiss har man mere og velge i og har lettere for og finne noe som gir bra presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ser enkelt lurer på om 22lr er lov til avliv gås å sånt jeg har brukt 22 wmr til det lenge bruker den til alt fra hare å opp til rådyr størles(men ikke rådyr! Lagt til av Goatboy) grunn til jeg bruker et så lite kaliber av den enkel orsaken er livredd gjenn om skyting på gåsa når den beiter slik at kulla skal gå igjendom slik den vil gjøre med 222rem å oppover har hørt om folk som har blitt skadde skutt av slik uvetig orsak (Tillatt brukt på småvilt etter jegerens egne vurderinger i forhold til kravet om human jakt)

 

jfr. ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst”, § 1

•17 Remington

•22 WMR (.22 magnum)

•22 Hornet

 

men får holde seg til tema 22lr duger til ender ryper jeg prøver som regle aldri dra hold over 70m men jeg bruker 22lr min menst til toppjakt på kråker/skjor! ravnen er sky desuten er vel den kansje over hare størles har på følse de kan bli store

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...