Jump to content

Oversikt over Rhino krutt?


Buster

Recommended Posts

Heisann.

 

Har en kompis som var innom Idar og kjøpte noe Rhino krutt her om dagen, og det er jo vel og bra, men vi kom til å snakke litt om hva dette kruttet kunne "sammenliknes" med når det gjelder trykkoppbygning, og hvilke typer som fantes.

Jeg begynte å sjekke litt på nettet, men finner ingenting. Bare noe div omtaler i forskjellige forum o.l.. Jeg vet at dette er et Bofors-produkt, og at de kan sammeliknes med Alliant sine Reloader krutt, og Norma krutt, men ikke rett ut.

Jeg var inne på hjemmesidene til Rhino, og der står det NADA!

Hadde vært kjekt å sett en form for en tabell der kruttene ble presentert, med alle typer som Rhino fører, og med en liten sammenliknings-tabell kanskje.

Sikkert flere som lurer på dette, og det hadde sikkert vært en fordel for forhandleren også, at dette var tilgjengelig?

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Fant denne på robsoft:

 

Rhino RP 7 (Reloader 7)

Rhino RP 9 (Norma 200, Rottweil R901)

Rhino RP10 (Reloader 10X)

Rhino RP11 (Norma 201, Rottweil R902)

Rhino RP12 (Reloader 12)

Rhino RP13 (Rottweil R907)

Rhino RP14 (Norma 202)

Rhino RP15 (Norma 203B, Reloader 15)

Rhino RP16 (Rottweil R903)

Rhino RP17 (Norma URP)

Rhino RP18 (Norma 204, Rottweil R904)

Rhino RP19 (Reloader 19)

Rhino RP20 (Rottweil R905)

Rhino RP22 (Norma MRP, Reloader 22)

Rhino RP25 (Reloader 25)

Rhino RP30 (Norma MRP2)

 

EDIT: Svenskene sier man kan bruke samme ladedata for Norma/Rhinokrutt. Går altså å bruke dem om hverandre..

Link to comment
Share on other sites

Lista til LeivVidar kommer sannsynligvis fra boka ALLT OM KRUT OCH LITE TILL av Sven-Eric Johansson. Envher som er interessert i hjemmelading og som lader med boforskrutt (inkludert skytterlagskrutt), vil finne mye nyttig informasjon her.

 

http://www.nordicballistics.com-a.googlepages.com/home2

 

Bla. gjengir den oversikter over de fleste akutelle rifle-, pistol- og haglekrutt samt en grei tabell som sammenligner kruttene til en rekke leverandører (Norma, Rhino, Alliant, Rottweil, Raufoss). Jeg fikk både bekreftet tidligere antagelser og noen overraskelser da jeg leste sammenligningstabellen. Savner mer info om finnekrutt, men det finnes jo i VVs ladebok.

 

Konklusjon: løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Lista til LeivVidar kommer sannsynligvis fra boka ALLT OM KRUT OCH LITE TILL av Sven-Eric Johansson. Envher som er interessert i hjemmelading og som lader med boforskrutt (inkludert skytterlagskrutt), vil finne mye nyttig informasjon her.

 

http://www.nordicballistics.com-a.googlepages.com/home2

 

Bla. gjengir den oversikter over de fleste akutelle rifle-, pistol- og haglekrutt samt en grei tabell som sammenligner kruttene til en rekke leverandører (Norma, Rhino, Alliant, Rottweil, Raufoss). Jeg fikk både bekreftet tidligere antagelser og noen overraskelser da jeg leste sammenligningstabellen. Savner mer info om finnekrutt, men det finnes jo i VVs ladebok.

 

Konklusjon: løp og kjøp.

 

Noe som har kommet nå i det siste dette da eller. Må være en av de få bøkene jeg IKKE har om dette... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fant denne på robsoft:

 

Rhino RP 7 (Reloader 7) , Ikke tilgjengelig for oss hjemmeladere.

Rhino RP 9 (Norma 200, Rottweil R901)

Rhino RP10 (Reloader 10X)

Rhino RP11 (Norma 201, Rottweil R902)

Rhino RP12 (Reloader 12)

Rhino RP13 (Rottweil R907)

Rhino RP14 (Norma 202)

Rhino RP15 (Norma 203B, Reloader 15)

Rhino RP16 (Rottweil R903)

Rhino RP17 (Norma URP, Norma 19)

Rhino RP18 (Norma 204, Rottweil R904, RA4, N4)

Rhino RP19 (Reloader 19)

Rhino RP20 (Rottweil R905)

Rhino RP22 (Norma MRP, Reloader 22, Norma 15, Ra 15)

Rhino RP25 (Reloader 25)

Rhino RP30 (Norma MRP2)

 

EDIT: Svenskene sier man kan bruke samme ladedata for Norma/Rhinokrutt. Går altså å bruke dem om hverandre..

 

 

Har rettet litt på Leiv Vidar sin og lagt til litt info også. Norma Raufoss Skytterlag er også produsert av Bofors, men til ganske mye slakkere krav til jevnhet enn til de andre merkene. Poenget der er jo lav pris, og med egne trykkdata er det jo ikke noe problem om en lot varierer med 25-30MPA/30m/s (+/-15m/s)med samme ladning og kule. Ladevekt reguleres med hver lot som de fleste av oss er kjent med.

 

Rhino/Norma skal begge produseres med de strengeste kravene til Bofors til jevnhet dvs +/-7m/s og +/-12Mpa i trykk fra lot til lot. I de fleste kalibere innefor 0,5grs. Dette tør jeg ikke stå inne for selv da erfaringen med Rhino krutt av naturlige grunner er ganske så kort. Fuktgehalten skal på ca 0,5% +/-0,2%.

 

Om ikke moderatorer sletter alt skal jeg prøve å svare på spørsmålene som gjelder data så langt det lar seg gjøre, og eventuelt andre spørsmål.

 

223 med 62-69grs kuler = Rhino 15/15/17 alt avhengig av hylser. Av egen erfaring er krutt til 308 og 223 omtrent like med tunge kuler. 202/Rhino 14 er et hett tips om du skal holde deg til et krutt.

 

Intropris er 349,-/kg. Rhino 9, 12,14,15,17,19,22,25 og 30 er på lager. Rp 7 vil ikke bli tilgjengelig for oss, da dette er produsert ekslusivt for Alliant i USA.

 

Boka til Sven Erik er også lagervare og er for de av oss som med godt utviklede nerdegener selvskreven som ramme/senge eller sofa lektyre. Pris 498,-

Link to comment
Share on other sites

Noe som har kommet nå i det siste dette da eller. Må være en av de få bøkene jeg IKKE har om dette... :wink:

 

En av de få?? Det er mange bøker du mangler om emnet klumpen. Denne er ganske teknisk med masse fakta opplysninger om krutt/trykk du ikke finner andre steder. Og en liten del ( jobbes med et tillegg) med ladedata med Rhino kuler og noen andre relevante kuler for sammenlikning. Både Idar og Landrø har boken. Hvis du lover å ikke bli for lenge, kan du kanskje få kaffe hos meg på vegen når du nå må ut i dagslyset likevell!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Overnevnte bok og en god del Rhino-krutt er kommet seg oppover til Depoet Nord, Fauske. Klapp-klapp! :)

Rhino 30 skal prøves opp mot MRP2 imorgen hvis været blir litt bedre.

 

Pluss i margen for kompakte,fine (krutt-)flasker med vindu i siden type to-takts-olje! :)

Link to comment
Share on other sites

Angående Rhino-30 i forhold til MRP2: (Fikk endelig kronografen til å oppføre seg idag...)

Prøvde i 6,5x55 (blaser-løp 60cm) to versjoner: 50,0gr MRP2 og ditto Rhino bak 9grams Sierra HPBT LD med molly:

Snill og presis, MRP2 ga 2526fps. (+/-52fps). Rhino-30: 2497fps (+/-28fps.) Trykkring og treffpunkt veldig likt. Forskjellen mellom de to ifølge kronografen= 29fps/knapt 9msek.

 

Test #2: 51,0gr MRP2, og samme mengde Rhino-30, kule North Fork 140:

MRP2 ble "klokket inn på" 2645fps. (+/-65fps). Rhino-30: 2583fps (+/-27fps). Forskjell= 38fps/11,5 msek.

Heller ikke her var det nevneverdig forskjell ved skiva. Med tanke på volum ser de også ut til å være svært lik. Komprimert ladning ca.ved 52,0grain, (Norma-hylser ca 177gr.)

 

Konklusjon MRP2 og Rhino-30: Brødre? ja! Tvillinger? I mitt tilfelle, ikke helt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Noe som har kommet nå i det siste dette da eller. Må være en av de få bøkene jeg IKKE har om dette... :wink:

 

En av de få?? Det er mange bøker du mangler om emnet klumpen. Denne er ganske teknisk med masse fakta opplysninger om krutt/trykk du ikke finner andre steder. Og en liten del ( jobbes med et tillegg) med ladedata med Rhino kuler og noen andre relevante kuler for sammenlikning. Både Idar og Landrø har boken. Hvis du lover å ikke bli for lenge, kan du kanskje få kaffe hos meg på vegen når du nå må ut i dagslyset likevell!

 

At din hylle er velfylt av mye rart, er vel ikke lenger noen hemmelighet. men det er ikke alle som har mulighet til å utgiftsføre all sin lektyre. Og nå har det seg nå slik at jeg rett som det er ramler borti å ha bøker som min kjære venn ikke har også.... :wink:

Guskjelov så har jeg ikke alt, for da kan jeg ennå føle gleden over å ha funnet noe nytt som kan jaktes på, og nedlegges, og settes i trofée-hylla.

Du vet; "There is a fine line between a good hobby, and mental illness!" :lol:

Så jeg må ta meg tid til å lese igjennom lokal-avisen en gang innimellom, før jeg havner i hvit skjorte med armer som knytes på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 7 months later...
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...