Jump to content

trenger hjelp til identifikasjon av riflepatroner.


Ruger 10/22

Recommended Posts

takk for raske svar.. litt tungvindt da jeg er ca 18km fra mitt kjære skyvelære og slikt.. men en ting til, hva er spesielt med den kula til korthold i 30-06? og den 308 patronen har seperat kule, men ikke krutt i seg, aldri sett klikkpatron før med løs kule men.. hehe.. :P gøy er det hvertfall med nye ting som nybegynner på området..

kommer kansje noen bilder fra pistol/revolver og da siden de sliter jeg enda mere med.. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Den 308win patroner er en klikkpatron. Tror jeg :oops:

Det er en eksererspatron i 7,62 Nato, ja. Jeg fikk utlevert 5 sånne samtidig som jeg fikk en fabrikkny AG-3, i 1972. Kulene skal sitte fast, er de løse, har den nok fått mye "juling". Har noen igjen av dem, så hvis noen patronsamlere er interessert - .

 

Jeg har også omtrent ei eske (ca. 35 skudd) av samme type kortholdspatroner som på bildet, kal. 30.06, (fra midt på 50-tallet?). De er ladet på Raufoss, hylsene er omladd, og har bunnstempler fra krigen og utover. Som nevnt, patronsamlere kan sende pm - .

Link to comment
Share on other sites

Fra venstre til høyre.

 

7,62x39 Ak patronen.

7,62X63(30-06) Kortholdspatron

7,92x57(8x57IS) Mauser Patron

Så er det to øvelses skudd til 6,5x55 med tre kuler.

 

Den 308win patroner er en klikkpatron. Tror jeg :oops:

 

De to Krag patronene er : ekserser med rød trepropp som går helt ned i bunnen av hylsa, den svarte er til Madsen maskingevær, disse var først blå senere ble de svarte. Alle ganske vanlige men skulle man finne ei med grønn trepropp så har man gjort et kupp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...