Jump to content

Ny hagle ca 10 000kr


starbuss

Recommended Posts

Hei

 

Trenger ny halge. Ca 10 000kr klassen. Trenger alt av tips.

Nokon som veit om bra butikk i bergens området slik at man kan ta og føle på varen før kjøp?

Sett litt på Finnskogen light??? Bra dårlig???

 

Skal på jakt og leirdue?!

 

mmmmm

 

Takker for alle svar....

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha kjøpt to nye hagler i samme prisklasse, i konfirmasjonsgave til mine sønner, anbefaler jeg følgende:

 

Over/under-hagle - gjør siktebildet litt tydeligere etter min mening

Single trigger - er en fordel når man bruker hansker

Ejektorer - det går kjappere å lade om

Utskiftbare choker - en fordel nå som det er mange aktuelle patrontyper

Helst standard løpslengde (ca 71 cm)

Ikke lettvektsutgave - hagler med "vanlig" vekt er litt stødigere, og jeg synes ikke det er noe problem å bære en 3,2 kilos hagle en dag på rypejakt.

 

Og så anbefaler jeg å besøke våpenbutikker og kjenne på haglene, hvordan de passer og om de kjenner "riktige ut". I tillegg til riktig skjeftelengde synes jeg det er en fordel med lite fall (høy kolbe), og med god cast off (at kolben er bøyd ut til høyre (for høyrehendte)). Dette motvirker tendensen som mange kan ha, til å skyte ned til venstre.

 

Det finnes en del ganske bra hagler i denne mellomprisklassen. Mine favoritter er Franchi og Finn Classic. De får du prutet til ca 10 000 i utførelsen som beskrevet over.

 

Lykke til med anskaffelsen! Vennlig hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

får vel ta det en gang til da.

For 10.000,- får du enten en helt grei hagle, eller du kan få en svært pent brukt Beretta 686 Silver Pigeon.

Jeg veit iallefall hva jeg ville valgt, og det tror jeg sistemann som stilte det samme spørsmålet på dette forumet er helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Våpen Søylen har forøvrig en strøken Ruger Red Lable hagle i bruktlista si til 10900,-

Har kikket på denne og det er uten tvil et bra kjøp.

Tror det er rom for pruting også da de har hatt den inne ganske lenge.

Jeg har lillebroren i kaliber 20/3" og er svært godt fornøyd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låner denne litt.

Skal på villmarksmesse i helga, og der skal jeg sanyneligvis kjøpe hagle. Har godkjent søknad liggende. Får jeg med meg hagla hjem samme dag? Eller må man sende in papira først. Har også en helt ferdig søknad på ei rifle fra min onkel som jeg skal ta over. Hvilke av arkene er det jeg skal sende inn??

Takker for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne litt.

Skal på villmarksmesse i helga, og der skal jeg sanyneligvis kjøpe hagle. Har godkjent søknad liggende. Får jeg med meg hagla hjem samme dag? Eller må man sende in papira først. Har også en helt ferdig søknad på ei rifle fra min onkel som jeg skal ta over. Hvilke av arkene er det jeg skal sende inn??

Takker for alle svar.

 

Tror ikke det skal være nødvendig å sende inn papira først. Bare ta med deg den godkjente søknaden så fyller selger ut resten ved våpenkjøp ;)

 

Slik jeg er vant til 8)

Link to comment
Share on other sites

Våpensøilen ligger like ved fløien i Bergen sentrum (du har sikkert vært der), og disse fører mange forskjellige haglemerker. Til 10 000 spenn så har du hvertfall to alternativer du kan få tafse på der, Sabatti multi choke og landberhagler. Sabatti er italiensk mens landber er spansk om jeg ikke husker helt feil.

 

Har selv sabatti multichoke, kjøpt et annet sted i bergen (bergen jakt og friluft like utover mot nordnes fra hurtigbåtterminalen) og jeg er meget fornøyd med denne hagla :) mener veiledende er noe over 10 000 men de kan lett gi deg den for 10 000 hvis du pruter litt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...