Jump to content

teste dere hagle ammoen før jakt?


Ole_Netland

Recommended Posts

Når det gjelder rifle ammo så tester jo så godt som alle ammoen sin, i all fall så skytes der inn med ammoen og storviltprøven skal jo og avlegges..

 

Men med hagle, tester dere da ammoen i deres hagle? Er jo ikke all ammo som går likt der heller selv om det vel utjgør mindre der enn med rifle.

 

Selv har jeg ikke testet hagle ammo før, har heller aldri vært noe hagle jeger da.. Men nå sist jeg var å skjøt leirduer tok jeg med noen jaktpatroner av hver type for å se litt hvordan treffa da ble sammenliknet med leirdue ammoen, greit å vite om enn skulle finne på å jakte med hagla. Og må si at der kom noen overraskelser da, når var dette langt fra noe vitenskapelig test, men bare ett par skudd fra hver patron pakke. Hagla som ble brukt var en Rem 870 med «M» choke. Det som overasket meg var gode treff med grove hagle, og da var vel remington sine ultra steel eller hva de nå heter noen som utmerket seg positivt, spesielt hagl nr 2... mange andre ble og testet uten at jeg skal gå i detaljer for har ikke skrevet opp noe, bare merket meg hva jeg skal og ikke skal dra med på jakt, feks mirage blir ikke med meg på jakt....

Link to comment
Share on other sites

Ja. Dvs når jeg skifter til ny type/merke ammo. Mekka meg et enkelt stativ/ramme og tok med en rull med bredt papir slik at jeg fort kunne skifte blink ved å bare rive av en ny meter og stifte den opp. Føles litt pludrete første gangen men det er verdt "aha!" opplevelsen av hvordan ting virkelig går i min hagle kontra hva jeg tror.

Link to comment
Share on other sites

Testa mye den gangen jeg var "ung og yr" (..da det gikk an å kjøpe seg en skikkelig patron til 4-5 kr stk...!! :twisted: ) Fant ut den gang at det var litt bingo å teste hagldekning (ivertfall i mine børser) Fant jeg en patron som gikk fint i børsa,så var det ikke noe sikkert den gjorde det samme året etterpå hvis jeg kjøpte ei ny pakke av samme patron. Ammoprodusenter har det med å forandre ting hele tia,skifte av forladning,annet krutt osv...så jeg gikk fort lei av testinga hver gang jeg kjøpte en ny type patron. Jeg har den holdninga at; sitter haglesvermen sentrert i det du skal treffe,så dauer det! Uansett om det kladder aldri så mye i kantene på papiret.. (altså skytteren må gjøre 90% av jobben) Har slått meg til ro med det egentlig....så fårn heller skylde på patronene når de flaue bomskudda kommer :wink:

 

Det jeg trur er viktigere i disse "miljøhagl-tider", er å kronografere patronene en tenker å bruke i børsa si. Jeg jakter idag stort sett med kal 20/76 på alt fra rype til rådyr. Har vært ut for endel "miljø-hagl" i dette kaliberet som såvidt klarer å knuffe ladninga gjennom løpet. Bl.a noe "tungsten-matrix" greier jeg kjøpte i fjor. Sota som et he...vette og en kunne kjenne at det nesten ikke var rekyl i det hele tatt...dritten ble brukt på leirduer.! (mulig jeg var uheldig med lot her...) Etter det har jeg kronografert alt av nye patrontyper for å være sikker på at farten er som den bør være ivertfall. Skal jo helst ta livet av det en jakter på,ikke slå det i svime! :lol: Fant til slutt noen patroner som gikk som et uvær i hagla mi. De skjøt jeg tre rådyr med i fjor og alle var daue i smellen.(og det var de tre skudda jeg skjøt på jakt med hagla i fjor.. :oops: ) Dekning har jeg ikke peiling på da de ikke ble prøvd på papir.

 

Selvfølgelig kan det være bryet verdt å teste dekningsgrad allikevel. Har hørt rykter om/lest at det er visse miljøammo-typer som skyter veldig trangt i enkelte børser,og det kan jo være greit og vite....om dekning stemmer sånn noenlunde med trangboringsgrad...men jeg bruker stort sett rifla nå for tida. Det blir lite hagle-jakt,så jeg gidder ikke skyte på papir. Om patronene jeg har skyter tettere enn tett,ja da har jeg jo bare litt å gå på om jeg feilbedømmer skuddholdet.(og så lenge jeg ikke vet at de skyter tett,så blir jeg ikke frista til å drøye skuddholda heller..) :)

 

Morro med testing,bevares,men i disse dager kan det fort bli jævli dyrt! Bruker heller de penga på nye kuler til rifla jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Skyter inn et spørsmål litt i samme klasse:

 

Jeg er vel ikke den eneste som har et kraftig lager av haglepatroner som følge av en viss regelendring for noen år siden... Jeg oppbevarer de i låsbart 500 kg stålskap på låven. Temperaturen varierer fra -25 til +40 grader.

 

Er det grunn til å tro at dette påvirker kruttet i patronene? Synes presisjonen på slugpatronene ble merkbart dårligere etter noen år..

Link to comment
Share on other sites

har et kraftig lager av haglepatroner som følge av en viss regelendring for noen år siden... Jeg oppbevarer de i låsbart 500 kg stålskap

 

Får håpe at det ikke begynner å brenne på låven da....da får du rydda fjøset for å si det sånn :lol: Reine bomba det der!

 

Vil vel tru at det går utover kruttet etterhvert ja. Krutt skal ha stabile forhold for å holde på egenskapene lengst mulig,og sånn temperatursvingning som det der er ikke bra i lengden. Bedre å lagre det i et treskap/trekiste i kjelleren i huset f.eks. Ivertfall en plass som har jevn temperatur hele året.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid testa ut all ammo, enten rifle eller hagle. Da blyforbudet kom, testa jeg det jeg trodde jeg ville like: Vismut, og kom fram til en type som funker godt både i 12 og 20.

Har alltid likt og VITE hva hvordan ammo'n i børsa er, enn å stole på myter og reklame. Det kalles vel nysgjerrighet :)

Link to comment
Share on other sites

Tester mesteparten. Har gått over til cal.16, så det ble en runde med testing i vår. Sjekker dekning på ca. 25m. 3-4 skudd fra hver pakke. Burde kansje sjekke inntrengning også, men har sjelden tlf.kataloger for hånden..

Link to comment
Share on other sites

Har selv slurvet med testing (selv om jeg vet bedre) med endel bomskudd på rugde som resultat.

Da jeg ikke er dårlig til å skyte måtte jeg prøve patrona på papp, 25cm spredning (hvis jeg tar godt i) på 20m hold, dette var jo klart for lite til rugdejakt der holdene gjerne er 10-15 meter :)

 

Det er så store forskjeller på patroner at det kan fort lønne seg med et testskudd på papp...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...