Jump to content

Tur til Preikestolen


jaktlykke

Recommended Posts

Jeg valgte presis den rette dagen for å bestige Preikestolen; hele uka har regnet øst ned og verre skal det visst bli utover uka. MEN - i går søndag - var det sol, passe varmt og nydelig turvær for å besøke denne så berømte toppen. Det er jo med skam å melde at jeg aldri har tatt turen; det er jo liksom ikke såååå langt hjemmefra!

 

Anyway - det fristet ikke å gå alene heller og jeg fikk lokka med meg ei venninne til å ta turen med meg. Lokka og lokka - hun sa ja med engang så det var jo ikke så vanskelig da...

 

På veien opp til selve Preikestolshytta der man parkerer, så måtte vi bråstoppe for en skokk med røyskattunger som sprang hit og dit over veien. Jeg trodde først det var en vånd eller diger rotte men stoppa bilen og så nærmere etter i grøfta. Var dessverre for seint ute med fotoapparatet før de forsvant, men steike deg så artig lell!

 

1057ixg.jpg

Inni her et sted var et stort kull røyskatter.

 

Vi parkerte på anvist plass (80 kroner i p-avgift) og skifta over til fjellsko; og det er jeg jaggu glad for. Folk går jo i joggesko, lakksko, sandaler, støvler og høye hæler (!) men det er sleipt og glatt på steinene oppover og du trenger gode sko for ikke å vrikke beina eller få masse gnagsår.

 

2hz0mkn.jpg

Preikestolshytta

 

53spqo.jpg

Vi aner ikke hvor heldige vi er som kan legge oss ned og drikke fantastisk fjellvann rett fra kilden :) Blæh over flaskevann!

 

1jxabm.jpg

 

29yrx4x.jpg

Veien er godt tilrettelagt på deler av strekningen

 

1zlsqae.jpg

Nevnte jeg rare sko tidligere? Denne italienske jenta gikk med moonboots?? Og som ikke det var nok så hadde hun en bossekk tredd over seg...

 

30ie6bs.jpg

Det er sprekker overalt. Laaaaangt der nede er bunnen.

 

2111ero.jpg

Ikke godt å få inntrykk av høyden, men jeg hadde skikkelig magasug når jeg la meg på kanten og prøvde å ta bilde...

 

2hnn7n7.jpg

På kanten av stupet... :) Merkelig at det ikke er sikring hverken på selve platået eller langs deler av ruta. Et feiltrinn og du er død som ei sild.

 

2d91cur.jpg

Jeg tviholder meg i en dings... som er plassert der for å holdes i??

 

2vbo490.jpg

Det er rett før vi ta fullstendig av!

 

u7nvb.jpg

Nestenulykke? Neida - bare litt kødd med kamereavinkelen :)

 

2zrdv1d.jpg

Marit har høydeskrekk; jeg prøver å dra henne med meg lengre ut på kanten :)

 

...og så følger en serie bilder som beviser at vi ikke her heeelt som andre på fjelltur :roll:

 

zxqht.jpg

 

xm94b4.jpg

 

2zexu8h.jpg

 

2rxing4.jpg

 

4illef.jpg

 

27y04sj.jpg

 

:oops:

 

Vi hadde det fryktelig morsomt på toppen kan man si; litt yoga/pilatesinspirert workout sammen med masse latter og fakter - folk la merke til oss for å si det slik :mrgreen:

 

 

Jeg hadde selvsagt med med nyekikkerten (Zeiss Victory 10 x 45 RF) og dæven det var gøy å måle avstander og ha tippekonkurranse på hvor gode vi var til øyemål :) Lengste avstanden kikkerten tok i dette været (sol og lys bakgrunn gjør det vanskelig) var 1024 m.

 

Veien ned gikk så lett som bare det; selve turen er 1,2 mil og vi brukte 1 1/2 time opp med masse bildertakingspauser og en liten time ned.

 

Kjempetur som absolutt kan anbefales.

 

Jeg klarte selvsagt det kunststykket å glemme igjen lommeboka på toalettet når vi var innm fjellstova etterpå - og det oppdaget jeg ikke før vi var kommet til Jørpeland og skulle inn og spise på den lokale Pizzabakern. Du kan si det på den måten; jeg kjørte att og fram til Preikestolshytta på under 15 minutter.... og flaksen var så absolutt på min side; lommeboka lå i resepsjonen med alle kort og alt intakt. PUH :shock: Ellers hadde Finlandstur og diverse annet gått ad undas ja!

 

 

dng0o2.jpg

Turen ned kjørte vi Sand/Ropeid - hjemturen gikk via Tau og Stavanger.

 

På hjemveien kom vi over disse karene:

 

p1xl4.jpg

 

...sukk. Jeg gleder meg til jakta!

Link to comment
Share on other sites

Fin tur!

 

Om man går på sommeren er det ofte mye folk i løypa, for å slippe all trafikken er det lurt å gå "hestestien" Den krysser den vanlige stien ett par ganger og er litt koseligere å gå.

 

De "dingsene" som er plassert ut på platået er sannsyneligvis rester etter stavanger turnforening skulle sette opp ett monument oppe på platået i begynnelsen av 1900tallet.

Link to comment
Share on other sites

Dette passet jo bra, vi har bestemt oss for "Vestlandsturné" i ferien og starter om to uker. Da er Prekestolen et selvfølgelig mål.

 

Men 1,2 mil? Mener å ha lest at turen er omlag 4 km hver vei?

 

Uansett, fine bilder og flott natur. . . gleder meg :D

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Det så meget fint ut! Bildene gir meg litt lyst til å ta en tur dit igjen endag. Var oppom der engang for noen år siden, da Landsskytterstevnet ble arrangert i Sandnes.

 

Jeg må dog korrigere deg ett sted, og det er på valg av skotøy. Prekestolen skal man selvsagt gå til i Converse!Dette er også gjeldende andre steder, f.eks. på Snøhetta, som ble besteget i samme skotøy et år eller to senere i forbindelse med LS på Lesja :) Der er noe eget over å bestige fjell i skotøy som har en støende og vannavvisende evne omtrent som sokker med undersiden belagt av kondomer.

Link to comment
Share on other sites

Det stod 6 km/2 t på et skilt ved Preikestolshytta.. selv hadde jeg skritteller på meg og i følge den gikk vi 9,4 km. Men det er klart; skrittlengde blir jo litt rar på sånne klatringer.

 

Uansett; en fantastisk tur er det! Jeg vurderte å ta bikkja med men er glad jeg ikke gjorde det likevel. Det er rene polkøen oppover og vanskelig å passere med smale stier og det hadde bare blitt pes med bånd og balansegang på de sleipe steinene. Det var noen som hadde dyra med seg så jeg.

 

Har du lyst på et bad så er det også gode muligheter for det på veien - så flere som tok seg et dupp :) (og da var det fram med kikkerten igjen åff kåååårs :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Når en kommer fra Oslo-området, vil det være greiest å kjøre gjennom Telemark (RV 134) og videre RV 13, eller å kjøre rundt sørlandet og komme inn mot Lysefjorden sørfra? Det ser ut for meg som om man ikke slipper unna ferje uansett hvem vei en velger?

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Har du tid er det bare å ta gjennom Telemark. Fra Dalen til Setesdal og over til Sirdal via Brokke-Suleskard veien.

 

Da har du et supert utgangspunkt for en avstikker til Lysebotn med tilhørende tur til Kjerag. Lengre å gå, høyere over fjorden og enda større magasug enn prekestolen. :)

 

En tur utpå kjeragbolten er en av ti ting man bare gjøre i livet. 8)

 

http://images.google.no/images?hl=no&q=kjeragbolten&um=1&ie=UTF-8&ei=-GVlSqD4EoeOnAORrsivDw&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Når en kommer fra Oslo-området, vil det være greiest å kjøre gjennom Telemark (RV 134) og videre RV 13, eller å kjøre rundt sørlandet og komme inn mot Lysefjorden sørfra? Det ser ut for meg som om man ikke slipper unna ferje uansett hvem vei en velger?

 

mvh

Ulken

 

 

Alternativ 1 er Haukelig -Røldal - Nesflaten - Sand -Nesvik -ferje til Hjelmeland så -Tau- (alternativ over Leite fra Bjørheimsbygd -før Tau) til Jørpeland.

 

Alternativ 2 - Haukelig -Setesdalen -suleskaret -Hundedalen -nedom kjerag/Lysebotnen -ferje fra Lysebotn-Oanes eller kjøre til Oltedal fra Kjerag og deretter over fjellet til Lauvik -ferje til Oanes

 

På veien opp til Prekestolhytta - et lite stykke fra hovedveien så skal det være en vannkilde som OVERGÅR alt flaskevann som finnes på markedet.

 

En annen fin tur er å kjøre fra Årdal til Sognesand som også ligger i Lysefjorden.

 

Mye fine moltemyrer i fjellet rundt Hjelmeland :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vi aner ikke hvor heldige vi er som kan legge oss ned og drikke fantastisk fjellvann rett fra kilden :) Blæh over flaskevann!

 

 

 

Den beste vannkilden ligger noen hundre meter ovenfor Prekestolen Camping .

For å gjøre det enklere så har man montert et rør slik at det er lettere å fylle på kanner og flasker.

 

CopyofP1050181.jpg

 

 

60-70 m ovenfor vannkilden går det en grusvei til venstre og da havner man i fint turterreng

CopyofP1050133.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...