Jump to content

Hvilken hund passer meg?


beech5

Recommended Posts

Godtfolk!

 

Er en ivrig nybegynnerjeger, jaktet nå 1 år, og er helt frelst. Begynner å tenke på anskaffelse av hund. Men, har ikke så mye kunnskap om de forskjellige rasene.

 

Liker godt storfugljakt, hare, rådyr og rype.

Skal vel godt gjøres å finne en hund som har alle de egenskapene. Jeg har en kamerat som har en engelsk setter, fine hunder, men kanskje litt for krevende.

 

Ser etter en en god brukshund som tåler en tur i skogen/fjellet, gjerne flere dager i strekk, kanskje bære en liten kløv.

Hva mener dere kan være en hund til mitt bruk?

 

Beech

Link to comment
Share on other sites

Du blir nok nødt til å velge: Enten en kortbeint drivende hund til hare og rådyr (pluss hjort og rev), eller en fuglehund.

Kortbeint drivende hund: En av Basset-rasene (Petit Basset Griffon Vendeen, Basset Fauve de Bretagne, Basset Artesien Normand, Basset Bleu de Gascogne), Dachs, Beagle eller Drever.

Fuglehunder: Stående (Settere, Vorsteh, Pointer, Breton, Munsterländer, Weimaraner), eller støtende (f.eks Spaniel). For rype og skogsfugl er det antakelig mest aktuelt med en stående fuglehund.

For turer i fjellet med kløv er nok ikke de kortbeinte rasene så godt egnet.

Link to comment
Share on other sites

"Jakt på skogsfugl, hare, rådyr og rype" er eit veldig ubestemmelig og vidt bruksområde. Du finn nok ikkje nokon hund som umiddelbart passar bra til desse ulike jaktformene.

 

Eg trur du må velge mellom ein ståande fuglehund til skogsfugl og rype, eller ein kortbeint hund til å lose på hare og rådyr.

Fuglehunden kan og transportere litt med kløv.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt korrekt, 300kongen. Og hvis vi skal fortsette å være nøyaktige så kan vi jo også nevne at det er mulig å bruke en fuglehund på rådyrjakt, selv om den er over 41 cm, i og med at den ikke loser på sporet (reglene sier "..løs på drevet halsende hund...") . Den vil da fungere som en støtende hund, og drive viltet en forholdsvis kort strekning. Kan fungere i et terreng som består av mindre, isolerte områder, der en kan postere rundt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men akkurat DET anbefaler vi ikke! :mrgreen:

 

Nei enig med de som sier du må velge pelsvilt eller fjærvilt, ikke tro at du får til en vellykket kombinasjon med feks vorsteher som støtende rådyrhund OG fuglehund... det krever nok for mye av deg som nybegynner... Og du må treffe/skaffe rette bikkja, individforskjellene er store også når det gjelder egenskaper.

 

Du må nok da velge om du skal ha drivende hund for pelsvilt, eller fuglehund. Det er to vidt forskjellige jaktformer.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt korrekt, 300kongen. Og hvis vi skal fortsette å være nøyaktige så kan vi jo også nevne at det er mulig å bruke en fuglehund på rådyrjakt, selv om den er over 41 cm, i og med at den ikke loser på sporet (reglene sier "..løs på drevet halsende hund...") . Den vil da fungere som en støtende hund, og drive viltet en forholdsvis kort strekning. Kan fungere i et terreng som består av mindre, isolerte områder, der en kan postere rundt.

 

 

Nevnte jeg at jeg har Spaniels... ? :mrgreen:

 

Spaniel som kortjager er veldig artig jaktform med mindre bikkja er komplett jaktidiot og umulig å blåse inn igjen. Så det er ikke jaktformen jeg ville startet opp med å lære de. På den andre siden er de ikke så enormt pelset så inaktivitet i flere timer i kaldt vær kan by på problemer.

Link to comment
Share on other sites

Beagle er fine hunder, god på hare, rådyr og rev, alt ettersom hva du preger de på. :D Som 300kongen antyder over så er de gjerne de mest høyreiste av de kortbeinte, drivende rasene, og er den over 41 cm i mankehøyde så kan du ikke bruke den til rådyrjakt. Dette vet du jo ikke før hunden blir voksen, men du får en peiling ved å sjekke høyden til foreldre og besteforeldre av valpen.

 

Uansett rase så må du ha tålmodighet til å finne et kull fra bra jaktlinjer, dvs se på hvilke premieringer foreldre og besteforeldre har fått.

 

De tåler selvfølgelig fjellturer veldig bra, men den kløven må i såfall bli liten og lett... Ville egentlig droppet den på lange fjellturer iallfall.

Link to comment
Share on other sites

takk for supre svar..

snuset litt på beagle, noen som vet noe om den rasen?

 

klarer de å være med på fjellturer og, er litt intressert i en jakt buddy og fjell buddy.

 

Hei!

 

Beagle har jeg ingen erfaring med, så der får vi tro at andre kan komme med sine erfaringer.

 

Jeg har derimot litt erfaring med kortbeint bikkje - Basset Fauve de Bretagn. Jeg ville også ha en hund som var både jakt-, trenings- og turkamerat, og jeg hadde bestemt meg for en kortbeint. Bikkja mi er ikke mer enn 16mnd og som relativt fersk hundeeier( jakt har jeg drevet med i 16år) kan jeg jo komme med noen av mine erfaringer.

 

Birk er nå med meg på to joggeøkter i uka på ca. en time pr. gang. Frem mot jakta vil jeg nok øke lengden noe så det blir joggeøkter på 1,5t. Jeg startet å jogge med Birk når han var 11mnd. Da tok jeg det rolig og jogget kun 40min pr. gang. Han trives med å jogge selv om det nok er enda mer moro og kun gå og snuse. :wink:

 

Som turkamerat - skog og fjell, er han helt suveren(ja, jeg er subjektiv) bortsett fra at jeg kan glemme kløv som jeg hadde tenkt at han skulle bruke. Vi har i sommer vært på en 32mils lang fjelltur som har gått over 13dager og Birk koste seg voldsomt og hadde det supert. Nå gleder jeg meg bare til neste langtur med ham, men først og fremst gleder vi oss til jakta! Jeg driver også og jobber litt med blodspor slik at Birk kanskje kan bli godkjent ettersøkshund, men hva det blir til får vi da se.

 

 

Så jeg er sikker på at du vil få like mye glede av en Beagle som jeg har av en Basset Fauve de Bretagn!

Link to comment
Share on other sites

Tysk Jakt terrier.

Allround hund. God til å apportere, hi og kortere drev på alle viltarter som tenkes kan. Men ikke så god som noen av spesialistene(kanskje med unntak av hi og korte drev (fra 10 - 40 min)).

 

Meget lærevillig og hvis ikke den tåler turen er det bare å begynne å spa, for da er det heller ikke puls.

 

Men ofte skarpt gemytt og dette er en allrounder. Altså er det raser som er bedre, men neppe like allsidige.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

hiver inn ett spm her for å slippe en ny tråd

 

er på jakt etter en jakt hund, men hvilken? :roll:

 

jakter mye hare og rev og vil helst ha en hund innafor det området.

bor i nordnorge så mye mengder snø forekomer stort sett hver vinter

og jeg jakter hare og rev mest på vinterstid :?

tenker da på hvordan det vil bllir med en kortfoting

 

hvilken hund tror dere jeg vil få mest glede av?

hunden skal også fungere hjemme utenom jakt

Link to comment
Share on other sites

Om trådstarter ønsker seg en fjellkamerat også om vinteren i skiløypa, ville jeg i hvertfall ha glemt bassetene!!! Det går alt for tregt... Til jakt og rusleturer på barmark går det derimot bra! Beagel er sikkert bedre til det. Ellers har jeg korthåret vorsteh selv, og det er turhunden sin, det! I tillegg til jakta, selvfølgelig. Skal i tillegg ha tysk jaktterrier neste gang (etter hva jeg skjønner orker den en skitur), som rådyrhund i stedet for basseten!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...