Jump to content

kronografering av kjøpeammo og hjemmelada ammo


riflejakt

Recommended Posts

I dag har eg testa ut en del ammo eg har lada sjøl med kronograf,

den ammoen som eg har lada sjøl stemte hastigheten sann ca med det som er oppgitt i ladeboka.

Men så tenkte eg skulle teste noe kjøpt ammo,begynte med 6.5x55 SKAN SUPER SIERRA med 9,3grams kule,

den er oppgitt til 770m/sek i ei 740mm sauerpipe.

Pipa mi er kupert til 550mm så eg vart fornøyd med 750m/sek.

MEN så testa eg 6.5x55 Norma nosler med 140grains kule som er oppgitt til 850m/sek

Den fikk eg bare opp i 770m/sek :oops:

Hvorfor er det så stor forskjell?

Link to comment
Share on other sites

6,5 ammo er laget slik pga at det finnes krag,skan og mauser kammer rundt om. Da blir ammoen ladet slik at den skal virke i flest mulig våpen. Dvs passe trykk osv.

 

6,5 skan ammoen er laget etter skan kammer tolker og gir derfor ett jevnt over hastighets spenn.

 

Obs selv om hastigheten skulle tilsi at den kan brukes i krag så er det ikke sikkert trykket er like lavt. Ikke bruk annet en krag ammo i en krag. Pluss rekrutt ammoen.

Link to comment
Share on other sites

All 6.5x55 ammo eg har skutt i dag er skutt i en sauer 200str,er forundra over den lave utgangshastigheten på jaktammoen??? er klar over forskjellen på krag og sauer trykk problematikken.

 

Har faktiktisk trippel skjekka utgangshastigheten som står oppført på Norma nosler eska,der står V0=850m/s

Link to comment
Share on other sites

ok,

prata med børsemaker tidligere om dei to forskjellige kammerne,han meinte det ikkje hadde noen praktisk betydning,ammo som er laga etter dei to forskjellige målene går jo omverandre.

men det kan jo vere en mulig forklaring i det du skriver,er skan kammeret større enn det vanlige standard kammeret?

eller ka er det som er forskjellen?

syns 80m/s er litt vel stor differanse i forhold til det som står på eska.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er med andre kalibre, men det er ikke uvanlig å finne ganske misvisende data på baksiden av eskene med ammo. Både hastighet og kulebane er ofte ganske optimistisk angitt; jeg har vært borti oppgitte kulebaner og hastigheter utover i banen som bare går an med totalt urealistiske BC-verdier.

 

For å ta et konkret eksempel, så sitter jeg her med en eske som har inneholdt Federal .45-70 "Power Shok" ammunisjon. I følge det som står på eska, er den ladd med Speer 300 grain Hot-Cor SP kuler.

Den oppgitte utgangshastigheten er ikke så helt spinnvill, bare 26 m/s raskere enn det jeg måler i mitt våpen. Men den oppgitte ballistikken er helt fjern- for å få tallene til å stemme i PCB må jeg bruke en BC på hele 0.382. Speer har ikke lenger data for denne kula på nett, men de oppgir en BC på 0.232 for den tyngre 350 grains versjonen av samme kuledesign. Den spissnesede Barnes X 300 grains .458 har en oppgitt BC på 0.340. Det sier seg selv at ei lett og flatneset kule umulig kan ha en BC som er langt bedre enn tyngre kuler med ellers samme form, og bedre enn spissnesede kuler i samme vekt. Dette må Federal ha visst, så de lyver bevisst på eskene. Dytter vi inn en mere realistisk BC-verdi, så ser vi at ammunisjonen ikke lenger holder det norske storviltkravet på 100 meter. Tilfeldig? Neppe.

 

 

Hvilken pipelengde er Normas data oppgitt for? Hvis den oppgitte hastigheten er for laaange løp, og kanskje spesielt hvis Norma lader med tregt krutt, så er ikke 80 m/s forskjell så mye. Det kan godt hende at Norma er ærligere enn Federal- men man må alikevel sjekke i sitt eget våpen for å vite noe som helst sikkert.

Eller det kan hende at Norma, som Federal, har tatt en spansk en for å kunne selge "godkjent" storviltammunisjon i Norge. Det er billigere å forandre teksten på en serie med esker, enn å faktisk endre på produksjonen slik at man holder kravet i den virkelige verden....

Link to comment
Share on other sites

RA SKAN SUPER SIERRA er krag ammo selv om den har skan specs.

 

skytterlagsammo er noe av den eneste 6,5X55 ammoen jeg har testa som holder omtrent det som står på pakka.

 

jaktammo er en skuffelse, de fleste typer jeg har prøvd gir 50-80 msek mindre enn oppgitt, i en 60 cm pipe !

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nok ikkje umulig at fabrikantane tester med laaaaange trange løp og gjerne er uheldige med merkinga av

ammoeska :)

Har ei eske med 140grs nosler kuler ligganda,samt noen bokser med n4 krutt.Så det blir vel til å lade jakt ammoen selv her og :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har enda ikke sett noen ammo fra fabrikk som gir den hastigheten de oppgir på pakken. Har ekesmpler som Norma Nosler partition 180 gr i 30-06 oppgitt hastighet er 826, målt 796. Federal ladet med tbbc 140 gr kule oppgitt hastighet 840 målt hastighet 730-760 :shock: slik har opplevd de fleste patroner fra fabrikk :roll: men men, nå lader jeg selv å får akkurat den hastigheten jeg ønsker meg :twisted:

Link to comment
Share on other sites

I næsten alle de tilfælde hvor vi har kronograferet norma ammo i piber med korrekte mål, har de kunnet levere den lovede hastighed indenfor +-10m/sek.

Hvis i ikke opnår den angivne hastighed, er årsagen formodentligt for store mål i jeres piber.

 

Det kan man vel knappest klandre ammo producenten for.

 

Genrelt passer de opgivne hastighede hvis piberne har korrekt mål, i nærheden af minimum.

På baneammo, er det faktisk ikke unormalt at hvis man tester med samme pibelængde som Norma, så får man hastigheder som ligger mellem 20-40 m/sek over det opgivne, hvis piben er på minimumsmål

Link to comment
Share on other sites

Med Norma ammo i 6.5-284 får jeg hhv. 925 og 865 m/s med hhv. 120Gr BT og 140gr Partition, det er 25 og 35 m/s under oppgitt hastighet - med 650mm løp i Schultz og Larsen M97DL.

Løpet er altså for romt, Ignorant?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med Norma ammo i 6.5-284 får jeg hhv. 925 og 865 m/s med hhv. 120Gr BT og 140gr Partition, det er 25 og 35 m/s under oppgitt hastighet - med 650mm løp i Schultz og Larsen M97DL.

Løpet er altså for romt, Ignorant?

 

K

 

Helt korrekt, piben har ikke CIPmål for 6,5-284.

Da Norma startede med at tale for denne kaliber, var det fordi så havde man muligheden for at kamre om 6,5x55 til -284, og derved stadig klare storvildtskrav hvis bly blev forbudt.

 

Der hvor Norma sov i timen, var at man CIP normerede efter den amerikanske 264 kaliber. Derfor siger cip normerne mindre riffelmål og 6 felter.

Det udløser at der faktisk findes 2 forskellige ladedatagrupper, hvor max i riffelgange efter 55 dimensionerne ofte ligger 4-6grains over max i 264 piber.

 

På din pibe er der ingen sikkerhedsmæssige problemer uanset. Men de ladedata som du eventuelt kan bruge sikkert i din riffel, kan være meget spændende i andre piber.

Link to comment
Share on other sites

du eventuelt kan bruge sikkert i din riffel, kan være meget spændende i andre piber.

Uten å gå inn på de ladedata jeg bruker for å få de hastigheter som oppgis av andre, med bla. amerikanske piper - så tror jeg på det du sier...! Dette er noe en må følge med på om en kjøper noe så rart som amerikansk 6.5x55 pipe også.

 

Det er greit å få bekreftet sine mistanker, for jeg mistenkte det du sier, Det er jo kjent at Norma standardiserte 6.5-284 for å passe amerikanerne først og fremst.

Er det også forskjeller i kammer, på S&L -284 og CIP - 284?

 

Og, kan der leveres piper med andre mål enn de i katalogen oppgitte? Min er snart slutt..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det vel ikke stikkes under en stol at en ikke helt uvesentlig del av svært gode oppgitte hastigheter på 6,5x55 fabrikkammunisjon beror i problemene en 6,5x55 virkelig har med å klare kravene til anslagsenergien for godkjent storvilt ammunisjon.

 

Ingen fabrikkammunisjon jeg har kronografert i mine nedreide Sauer piper med lengde fra 60-70cm er i nærheten av å klare kravet med 9g kule.

 

Selv med ambisiøse hjemmeladninger og MASSE MRP 2/Rhino 30 er det sprekt å få over 820m/s med ei god 9g kule i mine løp. 760-780m/s er heller regelen enn unntaket med den kulevekten. Ammo med +10g kuler pleier som regel å ligge fra 680/690m/s opp til 740m/s.

 

Om en skulle vært like hard på kravene med 6,5x55 som en er f eks med 30-30 Win holder ikke 6,5'n kravet. Men det gjør den ikke til en dårligere patron av den grunn

Og nei dette var ikke ment som noen oppstart av enda en ny 6,5 til Elgjakt tråd.

 

Når det gjelder Skan/Krag/Mauser kammer er dette bare tull og har ingenting med hverken mål, trykk, kammer eller hastighet. Opprinneligstandarden dekker med sine maks/min mål alle tre.

 

Krag kammer er i de fleste tilfeller romsligst da de ligger på ganske nære maks målet i den opprinnelige normen. Krag betegnelsen brukes idag om ammo som har lavere trykk.

 

Mauser er det som gjelder. Ligger tett på min mål av den opprinnelig standarden. Ladd til høyere trykk enn krag ladninger og skal ikke brukes i Krag Jørgensen og M-96 rifler.

Skan er et digert mysterium hvorfor de gadd å surre med. Bitte litt over opprinnelig standards minimums mål, men fullstendig ubetydelig og er f.eks lademessig ikke noe å prate om. Så har du et 6,5x55 Swedish die set har du til alle sammen. Om du er uheldig og har et trangt kammer og et romslig die sett går det dårlig uansett kaliber og har således lite og ingenting med Krag/Mauser/Skan problematikken å gjøre, selvom mange spesielt i DFS kretser har svært så sterke meninger om akkurat det....... :roll:

 

Alle 6,5 patroner kan brukes om hverandre så sant du har våpen som tåler trykket og hylsene er nye fra fabrikk. De som er uenige er velkommne til en kveld med mikrometeret og case gauge'n sin, så kan vi sammenligne data senere

 

Som ignorant påpeker får en vesentlig bedre hastigheter med trangere piper. Høyere hastigheter betyr som regel alltid også høyere trykk. Så om en lader til samme trykket får en som regel hastigheter som heller ikke er langt unna. Tradisjonelle europeiske 6,5 piper har som regel veldig romslig boringsdiameter og høye bommer. Bra for presisjon, ikke så bra for hastigheten og levetiden. Men dette kan vår Ignorant venn Jørgen mye mye bedre enn de fleste av oss tilsammen så der må en overlate de tekniske utgreiingene til han.

 

Som en digresjon var det prøveskyting av 6,5 piper fra et ganske kjent rimelig riflemerke for ca 1 mnd siden og hastighetene var ganske mye høyere enn det jeg er vant til å se med ammuisjonen de hadde tilgjengelig. Det skal således bli artig å prøve testvåpnene så snart de kommer fra fabrikken på seinhøsten

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det vel ikke stikkes under en stol at en ikke helt uvesentlig del av svært gode oppgitte hastigheter på 6,5x55 fabrikkammunisjon beror i problemene en 6,5x55 virkelig har med å klare kravene til anslagsenergien for godkjent storvilt ammunisjon.

 

Ingen fabrikkammunisjon jeg har kronografert i mine nedreide Sauer piper med lengde fra 60-70cm er i nærheten av å klare kravet med 9g kule.

 

Selv med ambisiøse hjemmeladninger og MASSE MRP 2/Rhino 30 er det sprekt å få over 820m/s med ei god 9g kule i mine løp. 760-780m/s er heller regelen enn unntaket med den kulevekten. Ammo med +10g kuler pleier som regel å ligge fra 680/690m/s opp til 740m/s.

 

Umidelbart lyder det som om din pibe er extremt stor i målene. Men der er vel ingen tvivl om at 6,5x55 ikke klarer storvildtkravene med under 10gram. Men her plejer det ikke at være problemer at opnå mellem 760 og 780m/sek

 

Om en skulle vært like hard på kravene med 6,5x55 som en er f eks med 30-30 Win holder ikke 6,5'n kravet. Men det gjør den ikke til en dårligere patron av den grunn

Og nei dette var ikke ment som noen oppstart av enda en ny 6,5 til Elgjakt tråd.

 

Når det gjelder Skan/Krag/Mauser kammer er dette bare tull og har ingenting med hverken mål, trykk, kammer eller hastighet. Opprinneligstandarden dekker med sine maks/min mål alle tre.

 

Krag kammer er i de fleste tilfeller romsligst da de ligger på ganske nære maks målet i den opprinnelige normen. Krag betegnelsen brukes idag om ammo som har lavere trykk.

 

Mauser er det som gjelder. Ligger tett på min mål av den opprinnelig standarden. Ladd til høyere trykk enn krag ladninger og skal ikke brukes i Krag Jørgensen og M-96 rifler.

Skan er et digert mysterium hvorfor de gadd å surre med. Bitte litt over opprinnelig standards minimums mål, men fullstendig ubetydelig og er f.eks lademessig ikke noe å prate om. Så har du et 6,5x55 Swedish die set har du til alle sammen. Om du er uheldig og har et trangt kammer og et romslig die sett går det dårlig uansett kaliber og har således lite og ingenting med Krag/Mauser/Skan problematikken å gjøre, selvom mange spesielt i DFS kretser har svært så sterke meninger om akkurat det....... :roll:

 

Alle 6,5 patroner kan brukes om hverandre så sant du har våpen som tåler trykket og hylsene er nye fra fabrikk. De som er uenige er velkommne til en kveld med mikrometeret og case gauge'n sin, så kan vi sammenligne data senere

 

Som ignorant påpeker får en vesentlig bedre hastigheter med trangere piper. Høyere hastigheter betyr som regel alltid også høyere trykk. Så om en lader til samme trykket får en som regel hastigheter som heller ikke er langt unna. Tradisjonelle europeiske 6,5 piper har som regel veldig romslig boringsdiameter og høye bommer. Bra for presisjon, ikke så bra for hastigheten og levetiden. Men dette kan vår Ignorant venn Jørgen mye mye bedre enn de fleste av oss tilsammen så der må en overlate de tekniske utgreiingene til han.

 

Lige et par misforståelser.

Højere hastighed behøver ikke altid være ensbetydende med højere tryk. Hastigheden kan også opnåes ved trange mål, kombineret med reduceret friktion.

Romslig riffelmål og høje bomme er ikke anset for optimalt hvad angår hastighed og ekstrem precicion. Derimod giver disse forhold ofte rimelig precicion, kombineret med markant bedre levetid end amerikanske pibemål

Som en digresjon var det prøveskyting av 6,5 piper fra et ganske kjent rimelig riflemerke for ca 1 mnd siden og hastighetene var ganske mye høyere enn det jeg er vant til å se med ammuisjonen de hadde tilgjengelig. Det skal således bli artig å prøve testvåpnene så snart de kommer fra fabrikken på seinhøsten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I går lada eg opp ammo for testing i kronograf,har i dag vert å målt.

Brukte 140grs nosler partion,cci200 tennhette og n4 skytterlagskrutt.

på kruttboksen står det opplyst at 140grs sierra skal ha ei maksladning på 45,1grs krutt og skal gi 849ms i ei 77cm lang sauerpipe.

begynte på 43grs og gikk gradvis oppover til 45grs

I min 55cm lange neddreide sauerpipe viste kronografen et snitt på 830ms med 45grs n4 krutt.

testa og noen hardere ladninger,om det skulle vere noen interesse får vi ta det på PM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...