Jump to content

Til enhver tid oppdatert svarteliste av useriøse aktører?


JegerBomX4

Recommended Posts

Har lest en tråd om et visst firma i USA som flere visstnok har hatt problemer med.

Hva med å starte en tråd som kun kan endres av moderatorer der man ved dokumenterte tilfeller av svindel o.l kan legge de til på en svarteliste slik at man får harde fakta om hvem man ikke burde handle fra? Fordrer naturligvis at folk gjør e-post korrespondanse osv tilgjengelig ved avgjørelse av slike ting... Vil det bli for mye stress for moderatorene?

Link to comment
Share on other sites

Har lest en tråd om et visst firma i USA som flere visstnok har hatt problemer med.

Hva med å starte en tråd som kun kan endres av moderatorer der man ved dokumenterte tilfeller av svindel o.l kan legge de til på en svarteliste slik at man får harde fakta om hvem man ikke burde handle fra? Fordrer naturligvis at folk gjør e-post korrespondanse osv tilgjengelig ved avgjørelse av slike ting... Vil det bli for mye stress for moderatorene?

 

I utgangspunktet en god ide, hvordan den utvikler seg er problemet....

Link to comment
Share on other sites

kan jo gjøre det slik at ingen vanlige medlemmer får poste. Men at man må sende en PM til en Moderator som "bedømmer" saken. Og bestemer om den skal postes eller ikke. Eventuelt at moderatorne lager en profil kun til dette formål. Slik at det ikke blir kun en moderator sitt ansvar.

Link to comment
Share on other sites

kan jo gjøre det slik at ingen vanlige medlemmer får poste. Men at man må sende en PM til en Moderator som "bedømmer" saken. Og bestemer om den skal postes eller ikke. Eventuelt at moderatorne lager en profil kun til dette formål. Slik at det ikke blir kun en moderator sitt ansvar.

Hvorfor ikke?

-vil i alle fall være en nyttig sak, det kan ingen komme fra....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet lydhør for slike tanker, så lenge det lar seg gjennomføres. I andre land (bl.a. Nederland) hvor man har private forbrukerorganisasjoner blir dette gjort, men de har også jurister til å vurdere slikt.

 

Problemet med slike konflikter er at man trenger upartisk informasjon, og hvordan får vi det? Rettskraftige dommer og uttalelser fra Forbrukerombudet vil være eksempler på dette, men de færreste konflikter går så langt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet lydhør for slike tanker, så lenge det lar seg gjennomføres. I andre land (bl.a. Nederland) hvor man har private forbrukerorganisasjoner blir dette gjort, men de har også jurister til å vurdere slikt.

 

Problemet med slike konflikter er at man trenger upartisk informasjon, og hvordan får vi det? Rettskraftige dommer og uttalelser fra Forbrukerombudet vil være eksempler på dette, men de færreste konflikter går så langt.

 

Hva med en god/dårlig erfaring tråd? Trenger ikke være bare dårlige erfaringer folk har med diverse butikker! Er veldig greit som oppslagsverk om man skal handle over nettet.

Link to comment
Share on other sites

Sålenge folk klarer å holde seg for gode til å begynne å krangle så er nok en tråd med "god/dårlig erfaring" like bra som en ren svarteliste. Regner med trådstarter snakker om kjøp fra utlandet (?)

 

Jeg synes også gode/dårlige erfaringer av handler med butikker innenlands skal være med i en eventuell slik tråd. Det er mye lettere å forholde seg til seriøse aktører også i Norge på denne måten. Om jeg skal handle fra en nettbutikk i norge, ønsker jeg gjerne å få vite andres erfaringer med denne butikken.

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt uholdbar ide, så lenge en tillater folk å poste anonymt eller under Nom de Plume.

 

Skal en overhodet HA noe slikt, må alle logges på under fullt navn og helt åpent.

 

Jfr straffeprosessloven, dersom du anmelder noen til politiet, må du også oppgi navn, og være klar over at den anmeldte får tilgang til ditt navn og adresse.....

 

Det vil bli helt uholdbart å lage en Gapestokk, hvor en etter kort tid vil ha alle norske forretninger i bransjen uthengt, i og med at det er umulig å gjæra alle til lags.

 

Det vet alle som har prøvd å drive med salg selv i mere enn 5 minutter.

 

Kammeret kunne risikere å få rettet store erstatningskrav mot seg, og det som verre er....

 

Og for å sikre seriøsitet, bør Kammeret heller kreve navn og adresse offentliggjort på alle som legger ut slike tråder, har en grunn til å gå så hardt ut, kan en også fremstå under navn, slik at en unngår å gjøre samme bludere vi har sett på "et annet forum".

Link to comment
Share on other sites

Anonym kritikk av denne typen vil nok ikke bli akseptert her Keith, ta det helt med ro. Skal vi gjøre det skal vi gjøre det skikkelig og etterrettelig, og det ser jeg ikke hvordan vi kan få til. Det hjelper ikke så mye å signere med fullt navn hvis kritikken er urettferdig og motparten ikke kan få fortalt sin historie.

Link to comment
Share on other sites

Anonym kritikk av denne typen vil nok ikke bli akseptert her Keith, ta det helt med ro. Skal vi gjøre det skal vi gjøre det skikkelig og etterrettelig, og det ser jeg ikke hvordan vi kan få til. Det hjelper ikke så mye å signere med fullt navn hvis kritikken er urettferdig og motparten ikke kan få fortalt sin historie.

 

Akkurat i den siste setningen ligger hele dilemmaet.

Til og med Forbrukerinspektørene, NRK (FBI) og TV2 Hjelper deg har tråkka kraftig i baret. Og der sitter det profesjonelle jurister bak kulissene og vurderer.

 

All respekt til moderatorene som gjør en sur jobb (selv om det er MANGE av dem!), jeg tviler på at særlig mange av dem har kunnskap og kompetanse til å vurdere slikt skikkelig.

 

Så i stedet for å strekke ut nakken og legge den på blokka med en Kammerets Offisielle Svarteliste, bør en antakelig innskrenke seg til små tråder, hvor det er et KRAV at den som klager på navngitt person eller forretning, gjør det under fullt navn, slik at han selv risikerer noe. Det har tross alt blitt et eget fagfelt dette, Nettmobbing.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi moderatorer skal ta en debatt på det og sette noen kjøreregler for dette. Krav til fullt navn vil være et sannsynlig krav.

 

Men at vi har en så sur jobb er jeg ikke enig i, det å kunne være med på å forme et slikt sted er faktisk et privilegium.

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt uholdbar ide, så lenge en tillater folk å poste anonymt eller under Nom de Plume.

 

Skal en overhodet HA noe slikt, må alle logges på under fullt navn og helt åpent.

 

Jfr straffeprosessloven, dersom du anmelder noen til politiet, må du også oppgi navn, og være klar over at den anmeldte får tilgang til ditt navn og adresse.....

 

Det vil bli helt uholdbart å lage en Gapestokk, hvor en etter kort tid vil ha alle norske forretninger i bransjen uthengt, i og med at det er umulig å gjæra alle til lags.

 

Det vet alle som har prøvd å drive med salg selv i mere enn 5 minutter.

 

Kammeret kunne risikere å få rettet store erstatningskrav mot seg, og det som verre er....

 

Og for å sikre seriøsitet, bør Kammeret heller kreve navn og adresse offentliggjort på alle som legger ut slike tråder, har en grunn til å gå så hardt ut, kan en også fremstå under navn, slik at en unngår å gjøre samme bludere vi har sett på "et annet forum".

 

Jeg snakker ikke her om å lage en gapestokk av noen butikker... Her snakker jeg om erfaringer en får når en har gjort en handel i en butikk. Slike meninger blir ytret hele tiden. Ikke kom å si at om du ikke ytrer din mening til noen når du er misfornøyd med servicen eller handelen du har gjort i en hvilken som helst butikk Samtidig synes jeg det er en dårlig sammenligning å sammenligne dette med en politianmeldelse. Det er jo ikke snakk om noen formell anmeldelse fordi noen har gjort noe ulovlig. Jeg vil faktisk heller sammenligne det med en anmeldelse av en cd plate eller en dvd film. Folk må få lov til å ytre sine meninger, selv om det skulle være seg erfaring med å handle i en nettbutikk.

 

Men det er nå min mening da :)

Link to comment
Share on other sites

Sålenge folk klarer å holde seg for gode til å begynne å krangle så er nok en tråd med "god/dårlig erfaring" like bra som en ren svarteliste. Regner med trådstarter snakker om kjøp fra utlandet (?)

 

Jeg synes også gode/dårlige erfaringer av handler med butikker innenlands skal være med i en eventuell slik tråd. Det er mye lettere å forholde seg til seriøse aktører også i Norge på denne måten. Om jeg skal handle fra en nettbutikk i norge, ønsker jeg gjerne å få vite andres erfaringer med denne butikken.

 

Tenkte primært på utlandet da du ved kjøp fra disse vil finne deg mer eller mindre "assraped" om en fyr i utlandet nekter å sende deg varene.

Man må gjerne ha positive erfaringer med også, men hva Norge angår tror jeg de fleste har et visst inntrykk av hvilke forhandlere man burdre bruke.

 

Man kan eventuelt ha en tråd for positive og en for negative og legge inn forhandlerene i henhold til rapportene fra brukerene som har handlet.

Link to comment
Share on other sites

Sålenge folk klarer å holde seg for gode til å begynne å krangle så er nok en tråd med "god/dårlig erfaring" like bra som en ren svarteliste. Regner med trådstarter snakker om kjøp fra utlandet (?)

 

Jeg synes også gode/dårlige erfaringer av handler med butikker innenlands skal være med i en eventuell slik tråd. Det er mye lettere å forholde seg til seriøse aktører også i Norge på denne måten. Om jeg skal handle fra en nettbutikk i norge, ønsker jeg gjerne å få vite andres erfaringer med denne butikken.

 

Tenkte primært på utlandet da du ved kjøp fra disse vil finne deg mer eller mindre "assraped" om en fyr i utlandet nekter å sende deg varene.

Man må gjerne ha positive erfaringer med også, men hva Norge angår tror jeg de fleste har et visst inntrykk av hvilke forhandlere man burdre bruke.

 

Man kan eventuelt ha en tråd for positive og en for negative og legge inn forhandlerene i henhold til rapportene fra brukerene som har handlet.

 

Kjell, mitt råtips er at dette ville spinne totalt ut av kontroll etter ei uke, og at det ville bli et forum for å få en hel masse mennesker mer eller mindre utestengt fra hele forumet, og det uten at det var det de hadde ønska seg........

 

Dessuten, når det først er lansert noe slikt, hvilken kraft i universet skulle forhindre folk fra å legge ut insinuasjoner mot norske forhandlere?

 

Vi har sett mer enn nok av den slags på SL, så mye faktisk at SL i perioder har blitt uglesett av en masse mennesker......... Og da tenker jeg spesielt på reine hevnaksjoner fra folk som har signalisert at de er veldig komfortable med å opptre anonymt. Og hevnaksjoner som har kommet ikke bare fra kunder, det kan være mange slags motiver!

 

Heldigvis har Poacher (og kollega, som har fått familie) gjort en voldsom innsats de siste ukene faktisk, på å rette opp og fjerne den slags dritt.

 

Men hvorfor HAR vi denne tråden overhodet?

 

Det er vel ingen som hindrer deg i å legge ut en tråd om forretninger "over there" som du er misfornøyd med?

 

Eller vil du bare sikre deg forhåndsgodkjenning fra Modsene her? Det sier også sitt!

Link to comment
Share on other sites

Ser "ett annet forum" ble nevnt, som ett sted der ting gikk galt. Nå gjorde det faktisk ikke det, om enn kansje mest fordi noen av motpartene selv var på det forumet. Mener en her må skille strengt mellom erfaringer fra utlandet og her hjemme. Dette da en her hjemme står mye sterkere til å få ordnet opp i tingene.

I tillegg mener jeg alle klager som gjelder innlandske butikker, må skrives under fullt navn. På modellflynytt.no gjorde vi det til ett absolutt og urfavikligt krav all kritikk, posetiv som negativ skulle vere under eget navn når det gjaldt innenlandske butikker. Kansje unødigt å si det, men klagemengden raste med 80% på en uke (mange som ikke hadde rygg til å gå publick og stå bak sine utsagn). Og siden aktørene da kunne se hvem det gjaldt (begge veier), ble sakene ofte enten løst eller dokumentert fra begge parter (viser seg ofte det er misforståelser kombinert med litt dårlig personkjemi som lå bak mye av klagene). Også kom det frem noe jeg hadde mistenkt i lang tid, og det er at mange kunder har ett helt urealistisk syn på hva de har krav på, eller forventer seg av varer de handler på impuls.

 

Jeg selv gikk på denne tiden "publick" og gav glatt både ros og ris (mest ros skal sies).

En skal heller ikke glemme at det er de lokale innenlandske butikkene som er aktuelle som sponsorer for ett internett forum, og bare det fordrer ryddig opptreden fra etthvert forum som vil ha reklame kroner til driften.

 

 

Men når det kommer til utlandsk netthandel stiller jeg meg noe mere fri til å akseptere vanlige bruker erfaringer med nettsteder. Dette fordi vi har en så uendlig mindre beskyttelse mot rot og råtasser i for eksempel USA. Samt at antallet personer som har erfaringer om og er villige til å ta sjangsen med utlandshandel er betydligt ferre, og derfor også betydligt lettere å "lese" intensjonene hos.

 

Som ett eksempel har Undertegnede t.d. i de fleste tilfeller handel med deler til CZ452 har vert oppe, nevnt at en viss Erik Brooks ofte har stashet en trenger, men også at å handle med ham er lotto. Og at en må anse pengene som tapt om han ikke gir ordrebekreftelse rimligt fort etter en har sendt pengene. Man må da ikke vente og håpe det beste, men øyeblikklig ta ut klagesak mot ham (bruker selv Paypal, og for meg har det ikke funket når jeg venter for lenge med å klage). Disse problemene med EB kommer fordi han har problemer i familien eller personlige problemer, som av og til gjør at alt går over styr. Men som sagt, han kan også vere utrolig kjapp og effektiv, og ordne opp så det suser (det var tross alt normalen for meg endel ganger, helt til jeg også tapte endel penger på ham).

 

Vi er nok endel som sitter med slik "saklig" og balansert info, som jeg mener er gull verdt for den som tenker å handle i utlandet. Men som nok gjør seg best som direkte svar når noen spør om en utlandsk nettbutikk.

 

Personlig tror jeg en tråd om anbefalte butikker kansje en nyttigere info og en bedre tråd å lage enn en svarteliste tråd. Eventuelt at etterhvert som vi handler med utenlandske nettbutikker, raporterer inn til mods her på forumet hvordan det gikk, t.d om vi fikk det som sto på orderebekreftelse, og det som vi betalte for, leveringstid, fraktmetode. Da selvfølgligt etter en ferdig opplagt mal fra mods, som da kun trenger å legge til t.d: 1 handel, Ordebekreftelse +, Levert alt på ordrebekreftelse +, Fraktmetode ups, leveringstid -, Hvem: Vingemutteren. Eller noe i den stilen (eller kansje kun posetiv, nøytral eller negativ kommentar virker bedre?), alt lagt av mods under hver nettbutikks navn (allt etter alfabetet og meden post for hver butikk eller bokstav i alfabetet). Nederst i tråden kunne man ha en post som innholdt navnet på nettbutikkene som ble tatt bort av listen (nedlagt etc), og da med kommentar bak navnet på butikken med en kort forklaring.

Man ville da kunne sile ut løynerne, da det vel er tvilsom om noen med negative kommentarer til en butikk, ville handle mere enn t.d. 2 ganger fra same butikk på rad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser her at mange ikke er intresert i å ha kommentarer i forhold til sine erfaringer av kjøp i norske butikker/nettbutikker. Hvorfor er det slik?

La oss ta et eksempel. Om telegiganten Telenor yter dårlig kundeservice (for det ER det det handler om, kundeservice) så er det lov å skrike ut hvor dårlig man synes bedriften har behandlet en på. Hva er forskjellen på dårlig kundeservice ytt av telenor og dårlig kundeservice ytt av en våpen/frilufts butikk?? Selvfølgelig vil noen kun gjøre dette på pur F fordi dem ikke liker butikken etc, og derfor skal dette være noe som moderatorene må nøytralt delta i.

Ett innlegg kan f.eks se ut som dette:

------------------------------

Butikk:

 

Pluss med å handle i butikken:

 

Minus:

 

Konklusjon:

 

------------------------------

 

Dette vil jo også være med på å bidra til at bedriftene blir mer serviceminded! Samtidig vil man få et overblikk over antall butikker (på nett) og de mulighetene man har ved å nettopp kjøpe over nettet. Man kan ammenligne priser osv... For det er konkurranse også i disse markedene. Jeg sliter med å skjønne hvorfor det skal være et fy fy ord!

Link to comment
Share on other sites

Dersom man skulle hatt noe slikt, burde det ihvertfall inkludert en stemmegivning med gjennomsnittskarakter slik at det blir lettere for mange fornøyde men stillferdige kunder å oppveie en misfornøyd høylytt bråkmaker. Prisguide.no har et slikt system, som ser ut til å fungere greit.

 

Når det er sagt, synes jeg at en slik liste over forhandlere innenfor vårt faktisk svært smale interessefelt er en uting. Rent statistisk sett skal det ikke så mye til før et par enkelttilfeller knuser en liten aktørs rykte, før de fornøyde kundene rekker å komme til orde -- eller for den saks skyld før de engang har oppdaget at det finnes et forum som heter Kammeret, og der har noen akkurat dratt navnet til favorittforhandleren deres gjennom søla. Dette synes jeg ikke at Kammeret bør bidra til, eller tilrettelegge for.

 

Jeg er imot ideen i dens nåværende form.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man skulle hatt noe slikt, burde det ihvertfall inkludert en stemmegivning med gjennomsnittskarakter slik at det blir lettere for mange fornøyde men stillferdige kunder å oppveie en misfornøyd høylytt bråkmaker. Prisguide.no har et slikt system, som ser ut til å fungere greit.

 

Når det er sagt, synes jeg at en slik liste over forhandlere innenfor vårt faktisk svært smale interessefelt er en uting. Rent statistisk sett skal det ikke så mye til før et par enkelttilfeller knuser en liten aktørs rykte, før de fornøyde kundene rekker å komme til orde -- eller for den saks skyld før de engang har oppdaget at det finnes et forum som heter Kammeret, og der har noen akkurat dratt navnet til favorittforhandleren deres gjennom søla. Dette synes jeg ikke at Kammeret bør bidra til, eller tilrettelegge for.

 

Jeg er imot ideen i dens nåværende form.

 

En gjennomsnitt karakter er jeg helt enig i der bør være om man innfører ett karaktersystem.

 

Men trenger det å være det?

Så lenge folk skriver hva som man synes var bra og hva man synes ikke var fult så bra trenger man etter mitt syn ikke det.

 

Du skriver du er imot ideen i dens nåværende form, hvilken form ser du for deg den bør være da?

Link to comment
Share on other sites

8) det fungerer da vitterlig framifrå på http://www.hardware.no, gjennom mange år. butikkkarakteren har nok følt urettferdig for enkelte "uheldige" nyoppstartede nettbutikker. men det er da et lite offer i forhold til mitt og andres enklere og lykkeligere liv.... :wink:

noen sjokkerende aktivitet i rettsvesenet har det vel heller ikke vært etter noen tusen karakterer.... måte på å være dramaqueen :?

Link to comment
Share on other sites

Men trenger det å være det?

Så lenge folk skriver hva som man synes var bra og hva man synes ikke var fult så bra trenger man etter mitt syn ikke det.

 

Enkelte brukere skriver på en slik måte at man vegrer seg for å motsi dem. Et system med snittkarakter gjør det mye mindre smertefullt å drukne ut lyden av de tommeste tønnene, og dermed lettere for forhandleren å få en fair sjanse.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man skulle hatt noe slikt, burde det ihvertfall inkludert en stemmegivning med gjennomsnittskarakter slik at det blir lettere for mange fornøyde men stillferdige kunder å oppveie en misfornøyd høylytt bråkmaker. Prisguide.no har et slikt system, som ser ut til å fungere greit.

 

Når det er sagt, synes jeg at en slik liste over forhandlere innenfor vårt faktisk svært smale interessefelt er en uting. Rent statistisk sett skal det ikke så mye til før et par enkelttilfeller knuser en liten aktørs rykte, før de fornøyde kundene rekker å komme til orde -- eller for den saks skyld før de engang har oppdaget at det finnes et forum som heter Kammeret, og der har noen akkurat dratt navnet til favorittforhandleren deres gjennom søla. Dette synes jeg ikke at Kammeret bør bidra til, eller tilrettelegge for.

 

Jeg er imot ideen i dens nåværende form.

 

Enig Edward, jeg forsøkte meg med en tråd om positive personlige erfaringer i handler mellom folk på Kammeret, etter å ha hatt en svært positiv opplevelse med DK (Der skrøyt jeg av'n igjen!).

 

Men innser at det ikke er så enkelt, de misfornøyde, klagerne utgjør dessverre flertallet av vårt folk.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man skulle hatt noe slikt, burde det ihvertfall inkludert en stemmegivning med gjennomsnittskarakter slik at det blir lettere for mange fornøyde men stillferdige kunder å oppveie en misfornøyd høylytt bråkmaker. Prisguide.no har et slikt system, som ser ut til å fungere greit.

 

Når det er sagt, synes jeg at en slik liste over forhandlere innenfor vårt faktisk svært smale interessefelt er en uting. Rent statistisk sett skal det ikke så mye til før et par enkelttilfeller knuser en liten aktørs rykte, før de fornøyde kundene rekker å komme til orde -- eller for den saks skyld før de engang har oppdaget at det finnes et forum som heter Kammeret, og der har noen akkurat dratt navnet til favorittforhandleren deres gjennom søla. Dette synes jeg ikke at Kammeret bør bidra til, eller tilrettelegge for.

 

Jeg er imot ideen i dens nåværende form.

 

Enig Edward, jeg forsøkte meg med en tråd om positive personlige erfaringer i handler mellom folk på Kammeret, etter å ha hatt en svært positiv opplevelse med DK (Der skrøyt jeg av'n igjen!).

 

Men innser at det ikke er så enkelt, de misfornøyde, klagerne utgjør dessverre flertallet av vårt folk.

 

Jeg ser den, og er enig at ofte er folk sytete og klagete. Derfor må det være i et system som gjør at moderatorene på dette forumet kan kontrollere på en enkel måte at det er kun sakelige meninge som kommer frem.

 

Mulig jeg tenker feil her, men vil ikke et karaktersystem innebære at butikken an skal stemme på allerede ligger på en stemmeliste?

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere som er imot, men jeg klarer ikke å se problemet med en svartelistingstråd. Om man har dokumenterte tilfeller av svindel/varer som ikke kommer etc så burde det ikke være noe problem og legge ut dette? - Som tidligere nevnt fordrer det at man kan dokumentere dette i form av ordrebekreftelse osv til en moderator som kan ha ansvar for å poste. Jeg ser ikke at noen skal kunne bli "urettferdig" dømt om man har en rekke kriterier som sikrer at det kun er seriøse forhold som blir tatt i betraktning. Om det ikke medfører riktighet at varen ikke har kommet, altså at personen har fått varen sin, hvorfor skulle han da ha noe ønske om å få bedriften svartelistet?

 

Videre ser jeg heller ikke noen utfordring med at man liksom skal ta fra noen levebrødet da det dreier seg om utenlandske forhandlere der vi her på berget har meget liten innflytelse på hva som faktisk kan gjøres når ting går galt. Disse butikkene har da kunder i sitt eget land og er således ikke avhengig av oss på noen som helst måte.

 

Mulig ideen i sin nåværende form er noe uferdig, men jeg ser absolutt verdien av en slik "forsikring". Om det er slik at man heller ønsker et "stemme"-system så tror jeg fortsatt man må ta utgangspunkt i at man må ha dokumenterte forhold for å legge til negativ stemme, ellers vil det bli 100% brukerstyrt og folk som føler de har vært utsatt for urett med 3 dagers forsinkelse av leveranse osv vil kunne utnytte ordningen.

 

Man kan også gjerne opprette et råd der man har si 3 moderatorer som skal være enig i at bedriften fortjener en "svartelisting" for å sikre at ikke én person kan gjøre det alene.

 

Om man kombinerer ideen med en tråd for positive listinger, eventuelt positive stemmer, kan man også vurdere hvor mange positive som skal til for å slette et negativt poeng og en bedrift vil ikke bli sittende resten av sin eksistens i dritten, for å si det sånn. - Et slikt stemmesystem er null stress å lage i f.eks php, mest sannsynlig finnes det allerede et slikt stemmesystem under GPL man kan modifisere til sitt behov.

 

Bare for å understreke poenget mitt så er det utenlandske bedrifter jeg primært tenker på, de norske er ikke så interessante da vi her i landet er mer eller mindre idiotsikkret mot svindel. Når det gjelder bedrifter i utlandet stiller vi ikke på langt nær så sterkt, og derav nytteverdien av et sted som på en nøytral måte beskriver hva du kan forvente deg.

Link to comment
Share on other sites

Kan da lage noe i php, alt man trenger er php og *SQL. Noen som har kapasitet på en server? Får ikke min nye app-test server før om 2 uker hmmpfh.

 

Da blir det naturligvis 100% brukerstyrt og er avhengig av at brukerene er seriøse, men burde vel kanskje gi en indikasjon uansett. Verdien blir noe forringet, men uansett en indikasjon?

 

Vil det være til nytte eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...