Jump to content

kulebanetabell til HK416


høggern

Recommended Posts

noen som har kulebanetabell for HK'en med miljø ammo?

har en kompis som skal på mil NM i skyting. å der skal han bruke HK. vi har fartsmålt ammoen hans å den går 880 msek. (i tekniske håndbøker står det både 950 og 850 som utgangshastighet, å det gjør at jeg lurer litt)

 

videre står det at et klikk på aimpointen utgjør 1,6 cm på 100m . stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Det der ville jeg prøvd ut selv. En beregnet tabell er sjelden 100%.

 

Om du kronograferer på 2 hold, eks. 5m og 300m, så får du en OK BC ut av PCB. Du kan og skyte inn på 2-3 hold, 30-100-400m f.eks, og så "justere" BC i PCB til du har en tabell som stemmer med innskytinga di.

 

Samme med Aimpointen, det enkleste er vel å skyte 3-5 skudd på ei skive, og så justere X klikk en vei og skyte pånytt og måle avstanden mellom samlingene?

 

Min Aimpoint har usannsynlig "vasne" og umerklige klikk så jeg har hverken klart å finne ut hvor mange cm det er per klikk eller hvor mange klikk jeg egentlig stiller.. Den ligger i hylla.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dobbeltsjekket med bruksanvisningen for aimpointen, der står det om siktejustering:

"Justeringsområde +/- 2m på 100 i side og høyde, 1 klikk = 4mm på 25meter = 16mm på 100meter~ 1/2 MOA"

Instruktørene jeg hadde opplyste om hastighet på ca 850.

BC hadde de ikke peiling på :roll:

Link to comment
Share on other sites

vi har fartsmålt ammoen hans å den går 880 msek.

videre står det at et klikk på aimpointen utgjør 1,6 cm på 100m . stemmer dette?

 

880 m/sek er den oppgitte hastigheta i 16,5" pipa. Ved måling har noen våpen gitt høyere hatigheter, opp mot 900 m/sek.

Kort-versjonen med 10,5" pipe har en oppgitt Vo på 770 m/sek.

 

Ett klikk på Aimpointen er oppgitt til 1,6 cm på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

var ute i dag. fartsmålte ammoen igjen. 875 msek i dag.

skjøt in på 100m, å lagde en klikktabell med inngangsverdier på 1,6cm@100m, siktehøyde ca 7,5 cm, og vi tippa en BC på ca .310

 

så fikk vi ut en klikktabell som så ut til å stemme bemerkelsesverdig godt ut til 300m.

Link to comment
Share on other sites

Aimpointen har 1/2 moa klikk.

Står i manualen som følger med.

 

Vil anbefale å skyte inn på 200m da feltløypa i det området, og baneskytingen foregår på det holdet.

Skal selv nedover til Evje på MIL NM med HK.

 

Min rifle gir ca 890-900ms i utgangshastighet med 01-CG-08 lot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også interesert i knepp/kulefalltabell til hk og mijøammo. Blir nok å bruke det i de nermeste årene. Men jeg har et anna spørsmål, gar det an å klikke seg opp og ned. Ut fra det æi høre e kneppan litt tvilsom til det og endel sikter heng en stund etter at de er stilt. Så egentilg for meg at det blir forlegging av høyden på felten.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har et anna spørsmål, gar det an å klikke seg opp og ned. Ut fra det æi høre e kneppan litt tvilsom til det og endel sikter heng en stund etter at de er stilt.

 

Erfaringene er at kneppene henger, visstnok størst problem når det er kaldt. Nå er det ikke akkurat target turrets på rattene heller. Må bruke en mynt eller tomhylse etter at en har fikla av lokkene.... Som en sikkert mister i lyngen mens en knoter.... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...