Jump to content

Lading av 9.3x57 Mauser


Mauser68

Recommended Posts

Eg er i startgropa på å få et prosjekt i 9.3x57 Mauser, og tenkte eg skulle lage ein tråd om lading av dette kaliberet. Har ingen erfaring med 9.3 kaliberet så langt, bortsett frå det faktum at mange skryter uhemma av effekten med tunge kuler i lav fart, både evne til å få dyret kjapt ned, til å fortsatt beholde masse kjøtt, som ikkje er ødelagt eller blodslått.

 

Eg har kikke på sida til Alvestad, og funnet eit par gode kandidater til kuler, som kan være både gode og rimelige.

 

Trenings kule : Partizan 285 grains SP. Kva meiner folket om denne kula ? Den burde vel strengt tatt være god nok til trenings skyting, og pliktskudd. Den koster under 4.- hjå nevnte leverandør.

 

Jakt kule : 285 grains ( 18.5 gram ) Lapua Mega, skulle vel klare å legge ned vilt på ein sikker måte. Har høyrd om at enkelte har mateproblemer med denne kula i enkelte rifler. Men håper at Mausern klarer å mate denne på ein god måte.

 

Dette er 2 kuler eg har sett meg ut, som har lik vekt, og kanskje også difor kan lades omtrent med samme kruttvekt og samme krutt. Det burde få samme treffpunkt sånn ca, og tilnærma lik fart og kulebane.

Det er forskjellig BC på desse og den butte Mega`en, blir vel litt annen kulebane på.

 

Er det nokon som har erfaringer med dette kalibere, og har ladedata, så hadde eg satt stor pris på om denne tråden kunne bli brukt til å samle litt ladninger i. På førehand, tusen takk.. :)

Link to comment
Share on other sites

hei, har en Husquarna 146 i 9,3x57 som jeg bruker til mye.

Lader etter ladeboken og brukte Mega men synes den var litt hard(åpnet lite) ref ekspansjonstester fra www.drkeller.se/expansionstester.

Bruker nå Alaska kula og en S&B 18,5gr til trening. Har ikke forsøkt 18,5 oryx men den skal visst være myk nok.

 

Får ikke 15grams kuler til å samle i børsa, hverken 15grams oryx eller jaktmatch. 15gr Oryx fungerer fint på vilt da, hvis du får den til å gå.

Du finner også mye ladedata(på eget ansvar) på det svenske robsoft forumet.

 

Lykke til!

Hilsen

hva146

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh har to utgaver av 286gr kule i 9,3. RN som ekspanderer best mellom1800og 2200 fps og PP som ekspanderer best mellom 1900 og 266 fps. Ville tro RN er et fornuftig valg til denne patronen. Nå er det jo ikke de store hastighetene i den gamle potatiskastaren så det er jo mulig Partizankula holder godt nok sammen til jakt på smått og mellomstort hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Ja Woodleigh 250gr er kanskje eit godt alternativ, men kor får ein tak i sånne kuler til ein fornuftig pris ? Såg Midway hadde dei til ca KR : 31.- pr. kule, og det betaler eg ikkje. Då blir nok Mega alternativet..... Men hvis nokon har ein plass ein får tak i desse kulene til ein god pris, så kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Kjøp de på jakt og friluft til ca 12 kr men de er jo for dyre å trene med. Du kan jo kjøpe Speer 270 gr til litt over fem kr på hjemmelading.no og i tillegg slipper du den grusomme mantlinga fra Partizan kulene hvis du har en litt "røff" pipe. I rifledrillingen min mantlet de så inn i granskauen at pipene var helt kobberfargete i munningen . Det samme i en danskerifle til en jeg lader for , men i en Sauerpipe jeg hadde mantlet de ikke mere enn normalt.

Link to comment
Share on other sites

Takkar igjen for gode tips. :) Ok, då forstår eg det sånn at Partizan er ikkje akkurat sunt for pipa, og bør unngås, så sant det finst andre rimelige kuler. Løpet mitt er vel på veg i postgangen i dette øyeblikk, men prosjektet blir vel ikkje ein realtet før til neste år.

 

Er det nokon som har greie ladedata som ikkje står i ladeboka, og aller helst med skytterlags krutt eller Vihtavouri, så hadde det vært fint. :)

Link to comment
Share on other sites

9,3 x 57?!

 

Virkelig, jeg trodde det bare var meg her på berget.

 

Jeg har forresten også en 146, produsert i 1939 på en FN produsert M98 kasse. Og den er det helt fantastisk kvalitet på - jeg har aldri sett noe treverk vært så godt tilpasset på noen rifle.

 

Jeg bruker også Lapua Mega i 285gr. Og jeg er godt fornøyd med hele konseptet. Rekylen kjennes som et godt håndtrykk. Og dette er en fin buskrøyjare (svensk?), helt fin på kortere hold i overgrodde vestlandslier.

 

Dette kan bli en interessant tråd om et lite brukt kaliber. I 9,3 er det vel vanligvis 9,3 x 62 som stort sett gjelder - til elg?

Link to comment
Share on other sites

Kjekt det er andre med 9.3x57 også, he, he. Eg skal bygge om ein fin HV Mauser frå 1939, til det kaliberet. Eg har nettopp bestilt et løp, som har stått i ein Svensk Husquarna, og planen er å lage meg ei kort fin og lett rifle til hjorten i bratte vestlands lier. Og det skulle dette kaliberet fungere bra til.

Hadde først tenkt på 9.3x62, men så fekk eg eit stalltips av godeste Raudnakke her, at 57`en er jo eit Mauser kaliber også, så det hadde vore litt ekstra kjekt i ein Mauser.

Løpslengda er ikkje kritisk heller, og etter 1. Juli, så er det mulig å få løpet ned til 40 cm også. Om det blir så kort, det veit eg ikkje, men under 50 cm, blir det nok.

 

Ja det hadde vore kjempemoro om denne tråden kunne bli fylt med ladedata og annen fornuftig info, om dette flotte kaliberet. :)

Link to comment
Share on other sites

I går kom pakkelappen på løpet, var å henta det på Posten i dag. Løpet såg i grunn greitt ut, fint utvendig og slettes ikkje værst på insida heller. So får ein vente på diesette som er bestilt, og kanskje få tak i et par hylser, som ein kan få leike seg litt med i mellomtida.

 

Hvis nokon har 1 ferdig ladd patron eller fabrikk ammo, som dei kunne ha donert, så hadde eg satt stor pris på dette. Har ikkje denne patrona i samlinga mi heller.. Eventuelt eit par utskutte hylser, og eit par forskjellige kuler, så er dette av interesse..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Ein liten oppdatering på prosjektet. Har ikkje fått montert sammen rifla enno, men har fått tak i både diesett og 100 stk orginale Norma 286 grains Silverblitz jaktskudd. Har ingen erfaring med desse skudda når det gjeld jakt, men det blir påstått at i lav hastigheit som dette kaliberet er, så skal dei visstnok fungere ok.

 

Har kikka litt på Robsoft, og Norma sine ladedata, Og ladeboken Nr 4 og 6, ser det er brukt Norma 201, 202 og 203B krutt, samt Vihtavouir sitt N135 og N140. Så eg ser at eg er nødt til å kjøpe endå ein ny krutt type, men fortsatt usikker på kva eg skal velge av dei typene..

 

Håpar eg får sammen rifla snart og kan begynne litt testing og skyting. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen forskjell å se på Partizan kula vs. Mega kula. Dem er så like at blander man dem,

så skal man se godt etter for å skille ut hvem som er hvem.

 

Da har jeg 2 spørsmål:

1. Opplever dere forskjell i hastigheter på Partizan vs. Mega med samme ladning på desse kulene,

eller kan man trygt finne en ladning for partizan kula og bruke den samme på mega kula ?

 

2. Har dere prøvd den partizan kula på jakt ? (funker den som en mega kule ?)

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 250grs nosler accubond med 44grs Norma 202, Norma hylser, federal 210 lr hetter, col 76,5mm.

Dette er en ladning som er regulert til å passe de faste siktene i børsa til Hoffvoff, ikke noe voldsom hastighet ligger rundt 650ms i den børsa. men ga god presisjon

 

 

 

 

Ladedata brukes på eget ansvar

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg får legge inn litt i denne tråden jeg også….har i løpet av våren anskaffet en HVA146 i 9,3x57. Ei orginal børse i god stand. Eneste som ikke var så bra/fint var kikkertmontasjen. Det satt og sitter på en Millet skinne montasje. Denne skal erstattes etter hvert….

 

Jeg har satt på en S&B 1,5-6x42 på den og ble veldig fornøyd med det. I tillegg er stokken beddet siden jeg kjøpte den.

 

dsc0034medium.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

dsc0028medium.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Kjøpte med litt ferdigrulla ammo for å komme i gang med teste børsa…har da testa 15grams jaktmatch, 286grs Alaska og 286grs Silverblixt med plastspiss.

 

Var spennende første kveld på banen….men jeg ble veldig positivt overrasket. :D Børsa var veldig fin og skyte med og kikkerten passet bra for mitt behov og øye. Det sitter en Pacmayer decelirator mot skulderen når jeg skyter så det bidrar også litt.

Skjøt med Jaktmatchen først…..ikke all verden presisjon med den….40-50 på det beste. Men med 286grs ene så gikk det mye bedre. Alaska lå på 30-40mm på hver serie. Silverblixt’n til og med enda bedre på noen serier. Og det er bra nok for meg i denne børsa som primært blir med på elgjakta…og hvis man kommer seg av gårde på f.eks grisen. Mulig også hjorten skal få kjenne litt på ei kule fra 9,3x57’n :wink:

 

alaska3.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Jeg har etter dette kjøpt inn litt kuler og skal teste litt mer med hjemmeladd ammo. Jeg tenker i første omgang 250grs kuler. Innbiller meg at det er fin kulevekt i dette kaliberet. Skal i første omgang teste Accubond, A-frame og Woodleigh RN kulene.

 

dsc0036medium.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Når jeg kommer så langt og får testa skal jeg oppdatere litt i denne tråden….. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er kjekt du kom med ein rapport og eg gledar meg til å sjå bilde av rifla di. Artig at du fekk gode serier med Silverblixt`en. Har 100 stk av den liggende, så det blir spennande å sjå korleis den funkar på hjorten.

Eg har stillstand i prosjektet mitt så langt. Har fått tak i 2 stk Leupold std skinne og fleire sett med ringer som eg skal ha på begge Mauserene og ein 1.25-4x20 S&B til børsa.. Men pga restskatt så blei det ikkje ferdig prosjekt i sommer.. Endå ein haust til med 6.5x55, men hjorten detter av den også.. :)

Link to comment
Share on other sites

Skal poste bilder...men sitter på en annen pc hvor bildene ikke er på. Jeg skal sett på annen montasje....når jeg finner råd og tid til det...enn så lenge fungerer den greit.

 

Er overraskende greit få tak i ladeutstyr til kaliberet også....jeg trodde det skulle bli dyrt og vanskelig, men var ikke det.

 

Er spent på se børsa i skogen til høsten..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vekker en gammel tråd til live igjen.

 

Har akkurat fått fått meg en 9.3*57 i en sivil m98, og funderer derfor på litt ladedata. Såvidt jeg har skjønt så har norma sine ladedata velidig lavt trykk, og en m98 er bygd for å tåle mye kraftigere ladninger enn det som trykkstandaren til norma tilsier. Noen som har forsket litt på dette?

 

Norma`s max trykk på deres ladninger i 9.3*57 er 43,000PSI, en m98 skal takle en del mer enn dette??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Husqvarna introduserte 9,3 i m94 mekanismen i 1927. Dette er modell m46.

 

I 1937 begynte de med Fn låskasser, men det tok slutt i 1940 da krigen kom. Disse er modell m146 (og m246 i 9,3x62).

 

Under krigen ble det noe produksjon på m38 mekanismen (samme som m94/96?) men ikke i 9,3.

 

Etter krigen startet produksjonen av m640, som også har den vanlige mauser låskassen, også produsert av FN. Men de låskassene er ansett for å være noe simplere enn førtidskassene (har ikke helt funnet ut hvorfor, kanskje bare rykter).

 

Ca 1950 startet så produksjon av m1640(60cm løp) og m1600 (52cm løp) på Husqvarna sine egne låskasser. Dette er virkelig noen lette og lekre rifler, men ikke akkurat for meg som må ha en m98 8) .

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Kan jo starte med å legge ut litt info om min gamle 9,3 da. Dette er en tidlig utgave av Husqvarna M46, produsert i 1927, samme år som modellen kom. Den ble produsert frem til 1937 og de lagde totalt om lag 13500 rifler. Dette er den første jaktrifla Husqvarna bygde på Mauser M96 kassa, også kalt M94. Disse riflene har en fantastisk slank og fin fremtoning, de er lette og veldig godt balansert. Løpet er 60cm med svensk spesialstål med løpsbånd og fast skursikte. Stokken er lagd av valnøtt. Denne Mauserkassa er noe spinklere enn den senere M98, til sammenlikning har denne kassa en pipemutter på 33mm, mens M98 av i alle fall belgisk opprinnelse har en diameter på 36mm. Så lenge en overholder normale trykkstandarer er jeg ikke bekymret for kassa sin styrke. Børsa er godt brukt, men hel og uten skader eller sprekker. Den er ny i hus, så jeg gleder meg til å bli kjent med den og planlegger å lade jaktammunisjon av Hornady Interlock 296grs sammen med Norma hylser og etter all sannsynlighet N140 eller 202 krutt. Ryktene vil ha det til at disse gamle svenskene ikke liker lette kuler, så vi får teste litt forskjellig. Jeg har en del jaktmatch liggende som nok vil vise om det stemmer eller ikke. Kassa er ikke boret i og slik vil den bli værende.

 

Noen bilder:

Rifle1_zpsfa1102d0.jpg Rifle3_zps4a0b087a.jpg Rifle2_zpsf8b09328.jpg

 

Alaska 295grs, Jaktmatch 232grs og Interlock 296grs

PAtroner_zpsd9c2ac1a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...