Jump to content

Eldre ladebok - noe å ha?


ko-stens

Recommended Posts

Fikk ei ladebok av en kompis for en tid tilbake. Den heter Våpenjournalens ladebok, 2. utgave, og er fra 1990 (utgitt av AS Våpenlitteratur).

 

Jeg skal kun lade .222 rem (med Norma jaktmatch og rådyrkuler, samt 30 grs Berger hp) og .308 win (jaktmatch og blyspiss av et eller annet slag, èn type), kanskje noen 30-06 for kompisen, så enkelt som mulig. Trenger jeg egentlig noe mer enn dette? Står det mer i de nyeste bøkene? Dumt å kjøpe ny om det ikke er noe særlig endringer.

 

Foreløpig mangler jeg ladesettet, men har da jaggu bare dette igjen. Har til og med litt krutt. N201. I denne gamel ladeboka passer kruttet til både .222 og .308. Stemmer i dag og det vel? Skal lade jaktmatch og rådyr 4 gram i .222 med dette kruttet, samt 150 grs av noe høvelig slag i .308. Høres dette greit ut?

 

Må snart få i stand hobbyrommet! Begynner å haste... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at den boka holder i massevis. Det er i hovedsak ladedata, med utvalg av nyere kuletyper som endrer seg i de nyere utgivelsene.

Beskivelse av ladeprosedyre, info om trykktegn osv, er så vidt jeg husker tilnærmet identisk i de forskjellige utgavene.

 

Ladedata finner du også på nettsidene til Norma og andre produsenter av kuler og krutt.

 

 

Edit: Der kom 358 Win meg i forkjøpet med omtrent samme svar.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Der kom 358 Win meg i forkjøpet med omtrent samme svar.

Da er det på tide med en som sier dere tvert i mot. :)

 

Boka er helt okey, men ikke som eneste ladebok.

For det første var Braathen, Moen &co noe "hetere" den gangen. De har i senere tid moderert seg noe hva ladedata angår. I hvertfall etter at Moen fikk seg trykkskytingsutstyr. :mrgreen:

For det andre er det kommet en del nye kuler, og til og med nye kruttsorter siden utg.2 ble gitt ut.

 

En seriøs hjemmelader bør ha opptil flere ladebøker.

Men for all del, skal dere kun sette sammen noen patroner så holder det med denne boken.

Bare ikke gå rett på eller like under maksladningene i denne boka, for de ligger 1,5-2grs. høyere enn i utgave 6.

Link to comment
Share on other sites

For det første var Braathen, Moen &co noe "hetere" den gangen. De har i senere tid moderert seg noe hva ladedata angår. I hvertfall etter at Moen fikk seg trykkskytingsutstyr. :mrgreen:

 

Det var en del kalibre som ikke var riktig SÅ hvasse, når trykkmålingsutstyret ble koblet opp ja. :lol:

Nå bare soter det! :lol:

Det er ikke alle hylsetyper det er like lett å lese trykk ut ifra. Spesiellt hylser som er ganske rettveggede, og fra før er beregnet på trykk opp i mot 63 000psi.

Litt på siden; men det miner meg litt om det faktum at de fleste villkatt-patroner er superdupre, med sine rette vegger, og skarp skulder, helt til en fabrikk tar jobben med å trykkteste dem. Da faller ofte hastighetene adskillige ti-talls m/s......... :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden trådstarter er nybegynner, mente jeg at den holder i massevis i oppstartsperioden. At han ikke trenger flere og nye bøker med en gang. Etter hvert som aktiviteten øker, kommer det gjerne mer litteratur i bokhylla.

Link to comment
Share on other sites

Det var en del kalibre som ikke var riktig SÅ hvasse, når trykkmålingsutstyret ble koblet opp ja. :lol:

Nå bare soter det! :lol:

Noen blir eldre og kanskje litt klokere med årene. Andre igjen blir i tillegg rett og slett pysete.

Hehe, jeg hørte rykter om en stutt liten 223 hvor feier'n måtte komme for å feie pipa.

Med så mye sot grenser det til å bli pipebrann. :lol:

Link to comment
Share on other sites

boka er bare møkk. send den til meg ;)

 

neida fra spøk til alvor. i mine øyne er den bra nok for det meste. ladedata som er 20 år gamle ville jeg ikek brukt uten videre , pga at kruttet kan ha endra brennhastighet litt siden dengang, eller at kruttene som er ramsa opp ikke er å få tak i lengre......

men det som står i boka (bortsett fra noen ladedata) er godt som gull.....

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine svar. Litt frem og tilbake om boka er bra nok eller ikke. Venter nok litt med ny bok. Fikk ladet opp noen Norma helmantel i vinter, pluss noen Berger 30 grs, så de har jeg ladedata på allerede. Men med voksende interesse etter hvert, så faller en nok atter en gang i "kjekt-å-ha-så-derfor-må-jeg-ha" fella... Skulle ikke forundre meg fælt om jeg har nyeste utgave av både det ene og det andre i løpet av høsten. Også så fine julegaver å ønske seg! :wink:

 

Bestiller ladesett, Lee Anniversary, fra Cabelas.com i dag tenker jeg. Sparer et par hundrelapper i forhold til Midway. Noen innvendinger på Cabelas da? Ser i en annen tråd her at det er bra sted å bestille. Blir i underkant av 1 100,- med frakt og avgifter i følge mine beregninger. Midway runder 1 300,-. Winge ligger vel på noe av det samme. 1 500,- med diesett, men jeg trenger ikke et til enda. Satser kun på .222 i første omgang. Skyter mer med det enn med .308 for tida, og det er .222 jeg satser mest på i jakta siden jeg ikke jakter storvilt (med unntak av rådyr om jeg får tak i).

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte fra Cabelas for litt over en uke siden. Pakken kom i posten etter 6dager...

 

Bestilte 1 stk Lee breech lock challenger kit

1 stk Kule hammer

1 stk case trimmer

 

Alt dette kom på under 1100 da inkludert frakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...