Jump to content

Sporlys. Myte eller sannhet ?


saan

Recommended Posts

Angående sporlysammunisjon, er det to påstander som ofte går igjen. Disse påstandene skulle jeg gjerne ha hørt kammermedlemmenes meninger om.

 

Påstand 1:

 

Prosjektilet lyser fordi luftmotstand/friksjon antenner fosfor på spissen av kula.

 

Jeg så en episode av "Mythbusters" på Discovery Channel i går kveld. Der ble denne påstanden fremsatt. Dene forklaringen synes forøvrig å være en allmen oppfatning av virkemåten til sporlysprosjektiler. Jeg mener bestemt at kula brenner i bakenden, antent av kruttladningen i patronhylsa. Fargen på kulespissen er vel egentlig bare farge, for å skille sporlysammunisjon fra andre typer ammunisjon ?

 

 

Påstand 2:

 

Bruk av sporlysammunisjon medfører ekstra stor løpsslitasje.

 

Denne påstanden har jeg også hørt fra flere hold. Utbrenningen av pipa forsterkes, sies det.

Dette rimer dårlig med det vi lærte i forsvaret. Der ble det sagt at tennsatsen i sporlyskula antennes først 50 meter etter at kula har forlatt løpet. For ikke å avsløre posisjonen til skytteren, var ammunisjonen konstruert slik, ble det sagt. Hvis det er slik, burde ikke sporlyskuler slite mer løp enn vanlige kuler. Da må det i så fall finnes andre varianter, som antennes inni løpet.

 

Hva mener dere ?

Link to comment
Share on other sites

påstand 1: det som lager lyset er et grufs som sitter bak i et rom i "baken" på kula. det som er på spissen er bare farge for å lettere skille sporlys fra annen ammunisjon.

 

påstand 2: enkelte påstår det kan ligge igjen noe av grufset som ligger bak på kula i løpet. jeg tror dette ikke er så stort problem med dagens sporlys som har "forseglet" sporlyssats, men gamle dagers sporlys hadde grufset åpent.

 

(hva sporlyssatsen(grufset) består av vet jeg ikke, noen kaller det fosfor, men jeg vet ikke)

 

 

men at sporlys sliter mer løp enn vanlige "skarpe" patroner kan jeg ha litt tro på. iallefall norske NM62T sporlys, som har mye lengre bæreflate enn vanlige skarpe NM60 kuler, å i tillegg har NM62T stålmantel under et tynt messinglag.

Link to comment
Share on other sites

1. Myth busted. Sporlys inneholder en pyroteknisk sats i bakre del av kula som antennes av kruttet.

 

2. Myth plausible. Selv om selve lyssatsen ikke tenner før kula er godt ute av løpet så er det jo en tenn/forsinkersats som må tennes av kruttet. Sammensetningen av denne kjenner jeg ikke til, men et er godt mulig at den produserer uheldige forbrenningsprodukter (metalloksyder). Jeg vet at vårt eneste medlem med inngående kunnskap om emnet ikke ville skutt slik ammo i løp han var glad i, det sier jo litt.

 

Personlig er jeg ikke 100% overbevist. Å lage en tennsats som ikke produserer skadelige produkter burde være godt innenfor det mulige, og mengdene er uansett svært små. Dessuten vil evt. partikler være ekstremt fine (røyk) og burde dermed ikke forårsake mye slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Wiki sier følgende (men er sparsommelig på kildehenvisningene):

 

A tracer projectile is constructed with a hollow base filled with a pyrotechnic flare material, often made of phosphorus or magnesium or other bright burning chemicals. In US and NATO standard ammunition, this is usually a mixture of strontium compounds (nitrate, peroxide,...) and a metal fuel such as magnesium. This yields a bright red light. Russian and Chinese tracer ammunition generates green light using barium salts. Some modern designs use compositions that produce little to no visible light and radiate mainly in infrared, being visible only on night vision equipment.[4]

Tracers can never be a totally reliable indicator of a gunner's aim, since all tracer rounds have different aerodynamics and even weight from ordinary rounds. Over long ranges, the stream of tracer rounds and the stream of ordinary rounds will diverge radically, especially given that a tracer bullet's mass decreases over time, because the tracer material in its base burns and vaporizes. Although advances in tracer design have diminished this problem, it still exists in modern ammunition.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tracer_ammunition

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...