Jump to content

Fugl på grillen


subbe

Recommended Posts

Ingen vits å lage mat innendørs i disse dager, selv i Nord-Norge.

 

Jeg har tatt opp to orrhaner og planlegger å tilberede disse på grillen. Er det noen som har gode oppskrifter så er jeg takknemlig. Alt mottas med takk, alt fra krydder, marinering, tilbehør, vin osv.

 

Jeg leker med tanken om å marinere brystykkene i øl.... Orre er nammenam, og øl, ja, ikke så verst det heller 8) så kombinasjonen må jo briljere, eller....?

Link to comment
Share on other sites

Ein god rødvinsaus, hvis du ikkje går for meir tradisjonelt "grill-tilbehør".

 

Sviss eit par sjalottlauk (og evt nokre hvitløksfedd) i olje eller smør (+ferske urter etter eget ønske?)

Hell over ei flaske billig rødvin (minus eitt glass til kokken, kan erstattes med øl dersom det er varmt;)

Tilsett ein vanlig løk (evt, 1/2 hvis den er veldig stor), tilsvarende mengde gulrot og tilsvarende mengde selleristang.

La det trekke/simre på svak varme til mengda er redusert til ca halvparten (kan gjerne ta ein time eller 3).

Sil av, og tilsett ca 1/2 liter god kraft (gjerne egenprodusert vilt-kraft, ellers får en kjøpt "okse"-kraft i nokre butikkar. Buljong går vel også i nøden). Smak til med salt/pepper dersom det er nødvendig (men det bør det ikkje være dersom krafta er god :D )

No nærmar sausen seg ferdig og skal ikkje koke: Rør inn en klatt smør, dette "klarner" sausen.

 

Til slutt ett triks som skal tilpasse sausen til den rødvin som skal drikkes til maten: tilsett ca 1/2-1 dl av denne, og varm opp til kokepunktet.

Sausen er ferdig!

 

For tida er eg blitt veldig glad i smaksrik Ripassa-vin (Italia), og vil tru ein slik også kan passe til skogsfugl?

Denner veldig god og finnes på dei fleste vinmonopol: Zenato Valpolicella Superiore Ripassa 2006

 

Obs, dette er fritt etter hukommelsen, så hvis nokon legg merke til feil eller forbedringar må dei gjerne kommentere!

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal marinere i øl (noe som høres interressant ut) må du for guds skyld ikke bruke pils. Det vil være som å legge kjøttet i vann :cry: Til såpass smaksrik kjøtt som orrfugl bør du bruke et mørk øl som Guinness eller Murphy's. Dersom dette virker for grovt for din smak vil jeg anbefale å bruke Frydenlund Bayer eller Spitfire. Jeg har brukt alle disse til beerbutt chicken og det ble utrolig godt :D

Link to comment
Share on other sites

Flere greie tips her, selv om jeg styrer unna buttfucked orrhane. Tror jeg prøver å dynke rakkerne i Guiness samt den sellerirotstappa hørtes god ut.

Dere skal få beskjed om det blir bra, blir det mislykket, så skjemmes jeg og kommer selvfølgelig til å holde kjeft :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oops glemte helt å svare.

 

Joda, det ble helt greit. Synes det ble en smule tørt, selv om gjestene var mer en nok fornøyd.

 

Fuglene fikk kose seg over natta i en glad mix av Guiness, bringebæreddik, laurbær, einebær, pepper, gulrot og løk. Deretter la jeg bryststykkene på en varm grill og sjokkstekte noen sekunder, før de en stund senere fikk kose seg på en lunk grill. Dette ble servert med en selvkomponert saus (som alltid blir godt om man bruker skrog som basis) grønnsaker og sellerirotpurè (takk for tipset, nydelig!)

 

Marineringen syntes jeg var vellykket, mørkt øl bør ingen være redd for å prøve, men som sagt litt for tørt resultat. Neste gang hiver jeg muligens pip-pipene i folie for å bevare mer safter. Denne gangen gjorde jeg ikke det fordi jeg ville beholde mest mulig preg av grill, tennvæske sot osv.

Link to comment
Share on other sites

Tørt, ja, det er vel ikke så rart. Noe fett må nok til for at mat skal unngå å bli tørt. Så får det være at næringen ynder å fortelle om kyllingfilétens fortreffeligheter på grillen. Kanskje det å dekke fugl av vilt med lardo ville vært en idé, eller trykke det under skinnet, hvis fuglen er ribbet.

 

Det å klippe opp fuglen langs med midten av brystet er også en mulighet, og steke den i ovnen i passe tid, på lav varme, for så å gi den den siste finnishen på grillen. Det er forøvrig en fin løsning for å grille store stykker som lammelår, tykkere ribber osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har noen prøvd den oppskriften med "buttplugg" av ølboks på orrfugl? Det ser jo lettvint, godt og litt artig ut. Vil tro det ikke er noen stor fare for Alzheimer eller andre aluminiumsrelaterte skader som følge av aluminiumssmelteverk på grillen? Jeg har "fyrt" med både ølbokser og whiskyflasker på bål mang en gang, men ikke i kombinasjon med matlaging. Jeg er klar over at boksen ikke smelter under væseknivået i boksen, og har jo div gryter av aluminium, men likevel. Har blitt litt femi på det der etter at en kompis grilla pølser på trykkimpregnerte materialer. Arsenikkrøkte pølser er ikke anbefalt av statens ernæringsråd.

Link to comment
Share on other sites

Gni fuglen inn med smør og krydder, så balsamerer du den i bacon, så trur eg den blir fin.. Skogsfuggel har fort for å bli veldig tørr og kjedelig på grill, du skal være ekstremt forsiktig med varme og tid, helst eit steiketermometer, for at du skal få bra resultat...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest det meste du har skrevet om mat Mauser, med stor interesse. Hvordan får jeg mest ut av den lekre råvaren orrfugl, etter din smak? Selvfølgelig er jeg interessert i forslag fra dere andre fisk og viltelskere der ute. Jeg har tilberedt tiur og rype noen få ganger, men aldri orrfugl. De få jeg har skutt tidligere har jeg gitt bort, men nå har jeg hr og fru orrfugl i frysen. Ei gang stekte jeg tiuren heil, altså ribba og inn i ovnen. Det smakte og lukta elendig (rompe) . Etter den var skutt og mørna frøys jeg den hel og tok ut av den halvtint. Var selvsagt nøye med å få ut alt, men kanskje det var en "lekkasje"? (skutt med rifle, blyspiss, fra siden) Det var iallefall total fiasko. Lukta utedo om sommeren da jeg åpna ovnsdøra. Den beste jeg har smakt var kun bryststykker. Enkelt og greit. Har derfor litt tro på en eller annen filetvariant i stedet for kalkunvarianten. Tips, oppskrifter mottas med takk. Som lykkelig eier av Weber kulegrill har jeg lyst til å prøve grillen iallefall, selv med fare for at det blir tørt. Weber kulegrill er matlagingens svar på drilling. Kan brukes til alt, ideelt til mye, og greit nok til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Griller mye fugl, alt i fra rugde til tiur. Jeg skjærer ut bryststykker og lår som går på grillen, lever og hjerte brunes og går i saus som er lagd av kraft kokt på skrog.

 

Marinerer stykkene med østersaus tilsatt diverse krydder, salt og pepper i 4-5 timer.

 

Serveres med mandelpotet og stekt sopp samt et blomkålhode som pakkes inn i folie, sammen med godt smør samt litt salt før det legges på grillen, indirekte varme helst så det ikke svir seg.

 

Nytes best med noen kalde evt en god rød og godt selskap:)

 

Mulig jeg er ekstragavant men hel fugl? Nei takk :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...