Jump to content

hunder til småviltjakt


skullerud

Recommended Posts

Jeg sitter i sommervarmen og lurer på hvilke hunder som funker til småviltjakt.

Jeg kan jo de konvensjonelle svarene som setter osv, men jeg har jo en farfar som brukte golden retreiver som elgbikkje med stor suksess, selv om alle lo av han, så jeg tenkte på om det er andre hunderaser enn standardvariantene som faktisk funker til rype, storfugl osv.

Hva med engelsk springer feks, eller ridgeback? puddel(!)?

Link to comment
Share on other sites

J

Hva med engelsk springer feks, eller ridgeback? puddel(!)?

 

Nå har jeg hatt Engelsk springer.

Og det er en fantastiskhund. Dersom du klarer å dresere den :D

 

Jeg kjenner den kun fra justissektoren, som narkohund, og jeg synes også dette er en fasinerende rase.

Ser på nett at det er støtende hund, med arbeidsradius innefor skyteavstand (30m).

Har du prøvd dette?

Selv ahr jeg kun jakta med setter, og det blir jo noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Jaktlabbis er jo en hund du kan bruke på alt fra rype til elg da...

Men den kommer kanskje under "standardvariantene"?

 

OK, nå er det mulig at hjernen min går på lavgir i varmen, for jeg henger ikke helt med på hvilken rase du tenker på.... Labrador?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du prøvd Finsk Spets? funker muligens ikke på rype, bare storfugl og los?

Puddel har vel vert brukt som jakthund men ikke i nyere tid likksom, mulig det finnes jaktlinjer men tror det er langt mellom di ja.

Ridgeback.....flink på spor og ganske allsidig, kann ikke si jeg vet mer enn det, de går en rett borti her men den funker som gårds\selskapshund og den løper fort som f... :shock:

 

Ellers liker jeg ditt engasjemang for å gjøre noe litt utenom normalen, driver selv for tiden litt sportrening med en staffordshire bull terrier.......han overrasker stort må jeg si,han kommer fra en utstillingslinje men lærer fort og har fin konsentrasjon, kunne vert gøy å prøvd ham i fjæra etter mink men han er sannsynligvis alfor snill.

 

Om du virkelig trenger en god jakthund er det vel sikrest å holde seg til godt annerkjente typer, sjangsen for å misslykkes er jo relativt stor, det er jo også ganske mange jakthunder å velge mellom og da, om du lister opp alle.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Småvilt som jeg jager med laika er:

Skogsfugl

And

Rev

Mink

Mår

Grevling

 

Revejakta kreves at du har en hund som er villig til å ta an spor og kjeppjage reven til den stopper og går under bakken eller setter seg til motverge.

 

Det blir mye som finsk spets med los, bare at hundene er en smule større, og ikke fullt så hissige på å uttale seg om alt mulig rart utenfor skogen :wink:

Link to comment
Share on other sites

mye morsomt og interressant som kommer fram her.

Det er som en av dere sier, at fuglejakta begrenser utvalget en smule.

av det jeg har funnet ut til nå, så heller jeg i retning Working Springer, basert på at den både er god på skogsfugl, funker på rådyr/hjort, og at den funker godt som familiehund også.

Spets synes jeg er spennende hunder, men jeg har litt dårlig erfaring med spets og små barn...

Laika er et ukjent kort for meg. og kanskje den som jeg er mest nyskjerrig på av de hundene jeg ikke kan noe om.

 

Hmm.... Nå begynner vel prosessen med å overtale kona om at hund er en smart ting å ha:-)

Link to comment
Share on other sites

Sjøl har jeg "forelsket" meg i Breton. Fruen er behersket positiv, men vil at vi skal vente et par år først. Denne er en stående fuglehund og er primært for jakt på skogsfugl, men fungerer også på rype. Har i tillegg hørt at de også kan "leke" spets på fugl i trærne. Samtidig er den ganske liten (eter en med andre ord ikke ut av huset). De få bretonene jeg har hilst på har hatt utrolig godt gemytt, og eierne hevder at rasen er topp som famliehunder. Det er viktig for meg som har to små unger, samt at det er en hærskare unger i alderen 0 - 10 år i nabolaget (som helt sikkert vil kose, klappe, leke og gå tur med den...). Skal jeg ha meg fuglehund, ja da er valget alt tatt! Det gjør heller ikke noe at det er en utrolig pen rase da, liksom litt "krympet" setter!

 

En annen rase (som er relativt sjelden) jeg har litt sansen for er Kleiner Munsterlander. Ser ut som en liten setter den og (enda mer lik langhåret vorsteher). God på skogsfugl. Veldig hardfør og tøff rase og er ikke redd for noe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spekulerer i en eller annen type terrier for Minkjakt i fremtiden.

Dachs går vel også, men vet ikke helt om de er idelle for kupert terreng og steinrøyser.

De har / får vel problemer med ryggen etterhvert mange av dem?

Må i såfall være en hund som ikke er for skarp mot andre mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Dachs funker også på rådyr. Har til og med hørt om dem som har brukt dem på elgjakt! Tøff liten tass, som heller ikke går av veien for å leke med rev og grevling. En kompis har en dachs han har brukt på rådyr. Litt kjett sent på høsten om det er mye snø, sier han, han må gå foran for å lage spor bikkja kan gå i! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Spekulerer i en eller annen type terrier for Minkjakt i fremtiden.

Dachs går vel også, men vet ikke helt om de er idelle for kupert terreng og steinrøyser.

De har / får vel problemer med ryggen etterhvert mange av dem?

Må i såfall være en hund som ikke er for skarp mot andre mennesker.

 

 

Parson Russell terrier. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler at jeg måslå et slag for flatcoated retriever :D . Kan trenes på spor og blir dyktige apportører. Det er dessuten en ypperlig familiehund med stor hengivenhet og mye energi. I tillegg er det en rase som er lærevillige og lettdresserte. I det siste har jeg gått en del i skogen med min (ett og et halvt år gammel) på langline og han finner og leder meg fram til fugl. Jeg ser frem i mot høstens jakt sammen med bikkja :D ! I fjor høst, da han fortsatt var valp, søkte han opp og apporterte en tiur som jeg traff, men som stakk unna på bakken. Den ble innhentet av bikkjen etter nærmere 200 meter.

Link to comment
Share on other sites

Dette ble en mye morsommere tråd enn jeg hadde regna med:-)

 

Flat Coat synes jeg er hærlige hunder! Livlige, lekne, og morsomme, og jeg har vært heldig å få gå jakt med en. Synd den blir for stor for hus og hage.

 

Breton har jeg sett på gata, men aldri hatt i omgangskretsen min, og den ser jo veldig spennende ut! Må få sett på en sånn.

Ser at det nevnes "working"-linjer i avl, men at dette ikke er utbredt i norge. Tilsvarer dette Working-utgavene av springer?

Men dette blir kanskje spørsmål jeg heller bør snakke med raseklubben om?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt frista til å be deg konvertere jaktform og skaffe deg petit basset, og oppleve virkelig jakt! :lol: For petiten har alt du spør om av egenskaper for jakthund, familiehund, gemytt, barnevennlighet, passe størrelse osv osv... :wink: De trives, som de fleste raser, best i en litt aktiv familie.

Petit, eller de andre bassetrasene og drivende hunder forøvrig, jager jo ikke fugl, dvs de skremmer dem opp og kan bjeffe, men ikke mer enn det. Derimot kan du ha det virkelig gøy med hare, rev, rådyr, hjort, bandhund på elg osv. :D

Link to comment
Share on other sites

hvis du skal ha den beste allrounderen, til alt av fugl fra bekkasin i det små til de største fjærkre.

Prøv en fransk rase av Fransk-Vorstehr (Griffon Korthals)

Begynte å se litt mye reklame her inne for andre raser, men denner er absolutt toppers. Lik størrelse på breton. mere arbeidslyst skal du lete lenge etter. Er en av de mildeste rasene du kommer borti og er veeeeeeeeldig myk i bittet. 2 ting med rasen, ikke vær hardhent mot den, og ikke vær hardhendt mot den. Garanterer om du følger de 2 reglene har du en absolutt fantastisk hund.

 

http://www.korthalsgriffonclub.co.uk/

link til britiske klubben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...