Jump to content

kulebanekompensator.. Zeiss.. er det effektivt..?


Harry

Recommended Posts

Hei.. er den lykkelige eier av en Kongsberg 393 (308) med KKC stokk og Zeiss diavari 2,5-10 X50 kikkert.. lurer litt på å kjøpe kulebanekompensator til kikkerten.. noen som har erfaring med dette..? er det effektivt.. og stemmer skalaen..?

 

blitt litt hektet på langhold.. derfor jeg lurer...

 

kunne sende inn kikkerten med data på hvilken ammo jeg pleide å bruke... går stortsett i Lapua..

Link to comment
Share on other sites

Det greieste er å bruke en hvit tapebit, og skrive inn tall på den. Den er lett å bytte om du endrer ladning etc.

 

Om kulebanekompensator er nyttig? Tja. Det kan jo være det om du skal skyte små mål på lange avstander, og jeg syns ihvertfall at om du skal skyte på så lange hold at du må "holde over" utenfor målet så er kulebanekompensator tingen.

 

De vanlige kneppene gjør jo samme nytten, men det er mer tungvindt.

Link to comment
Share on other sites

Kulebanekompensatoren til Zeiss er veldig praktisk. Skalaen som er trykket på lokket tilsvarer klikkene på et ordinært justeringsratt. Den er merket 0 - 60 klikk. Hvis du skal ha skala tilpasset ditt kaliber, bruker du ett av klistremerkene som følger med kompensatoren. Disse klistres over skalaen på lokket/rattet. Det er 10 forskjellige skalaer å velge blandt, og alle får du med i pakken. Du trenger derfor ikke være redd for å skifte kaliber. Da skifter du bare klistremerke til et annet med annen kulebane. Du skal være uheldig, eller stille rimelig strenge krav, for å ikke finne en skala som passer. Jeg måtte riktignok avstå fra å bruke de butteste kulene i min korte 9,3x62 pipe. Kulebanen der ble for krum til å matche de vedlagte skalaer på 400 meters hold. Med en spissere kule kan jeg bruke den til 400m.

 

Til jaktbruk vil jeg uten tvil si at det mest praktiske å bruke Zeiss sine ferdigtrykte kulebaner. Da slipper du å drasse på, eller pugge kulebanetabeller.

Link to comment
Share on other sites

Til jaktbruk vil jeg uten tvil si at det mest praktiske å bruke Zeiss sine ferdigtrykte kulebaner.

 

Uenig der.

Det er enklere og mer presist å slå en tilpasset, hvit elektrikertape rundt rattet og føre inn overrettmerkene med sort tusj selv. Om du vil ha det penere tar du deg bryet å gå via en PC og printe på vannfast fotopapir.

 

Dette blir dead-on presist. Zeiss sine ferdigtrykte fungerer fordi kulenbaner er omtrent universelle de første 400 meterne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok som utgangspunkt at det ikke skytes på lengre hold enn 400 meter i forbindelse med jakt.

Skal du skyte på lengre hold er jeg enig med deg. Jeg tror likevel at de færreste skyter på levende vilt på lengre hold enn 400 meter.

Link to comment
Share on other sites

veldig gode tips her... men kommer nok neppe til å skyte gås på mer enn 300 meter... men ikke godt å si hva folk har som rekord.. :) hittil tror jeg max 150 meter for min del.. men med kulebanekompensator går nok gåsa en utrygg høst i møte.. :)

Link to comment
Share on other sites

hittil tror jeg max 150 meter for min del.. men med kulebanekompensator går nok gåsa en utrygg høst i møte.. :)

 

Ikke skjønner jeg hva du skal med en kulebanekompensator for denne skytingen.......

 

Litt tallknusing......

Lapua Scenar 155 grs. i hastighet 840 m/sek.

Min anbefaling:

Skyt deg inn på 150 meter,

da har du maks høyde på kulebanen over siktelinjen ved 90 meter, og den er på 2,6 cm.

Ved 180 meter har du kulefall på 3,8cm, ved 200 meter 6,8 cm.

Bruk heller pengene på kuler og krutt, og legg deg i trening. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med kulebanekompensator derimot, skal gåsa gå en utrygg høst i møte. ( Fra lengre hold )

 

Nja, godt mulig det.....

Men det som kommer til å bestemme treff, eller bom, på de lengre holdene er ikke hvorvidt en har en kulebanekompensator på siktet eller ikke.

Det å finne avstanden til gåsa (eller hva det skulle være en tenker å skyte på) krever kun en lasermåler (og den er ett must), så er det bare å "ratte" opp de nødvendige knepp.

Bommen, og ja den kommer innimellom, den skyldes vinden.

Så jeg vil fremdeles påstå, sjit.... i kulebanekomepsatoren, kjøp kuler og krutt og tren.

Og da; tren på de holdene, og i de vindforholdene, en ser for seg en skal skyte på.

 

Litt mere tall:Samme kula og farten som i mitt tidligere innlegg.

 

Vindavdrift med 5 m/sek vind:

hold 200 meter= 9,3cm. avdrift

hold 300 meter = 21,5 cm. avdrift (det er helbom på gåsa det!)

 

Dette kun ment som ett tips ifra en som har skutt "ettpar" skudd på litt lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir bare bedre og bedre.. :) kjempeflotte innspill.. :) Bruker Lapua nå.. Børsen er en skikkelig beddet Kongsberg 393 med tofot, demper og Zeiss 2,5-10X50 kikkert..

 

Hvor lang rekkevidde og fornuftig samling er det mulig å oppnå..? er i 308.. er i ferd med å bli giret på langhold og ballistikk..

 

Fasinerende greier.. :)

 

med en vindavdrift på 21 cm så har jo gåsa det veldig bra... bortsett fra manko på stjert og noe hjertebank... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 month later...
Vil ikke ha noe som stikker så langt ut fra kikkerten som kan knekke. Er dessuten bekymra for at dette kan flytte på seg.

På 6 år med flere og flere kikkerter med slike ratt, så er min erfaring at de ikke flytter seg, dessuten er de der jo for at en skal sette dem der en skal ha dem før en skyter. Sitter jeg på en trang post så står den på 100m, er det god plass foran, så legger jeg på en 4-5klikk, eller 6-8 noen ganger. Blir avstanden målt så vrir jeg til aktuell avstand uansett hvor nært det er.

Men de henger seg jo lettere opp i klær, kikkerter og reimer, og er nok mer utsatt ja.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

det var akkurat det siste her jeg tenkte på, og en telefon til zeiss norge avklarte spørsmålet. selv om jeg var den første i norge som spurte om noe sånt;-) Det er spesielt når man skal få med dyr ned igjen fra skogen jeg ser på dette som et problem, det blir bært flere børser og gjerne noe tau og forskjellig inne i bildet..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dratt endel Hjort med børsa hengende som en dinglepikk rundt halsen.Så så jeg lyset og veien og kjøpte meg en Eberlestock riflesekk..

 

Putter du børsa i den er skal det mye til før justeringsrattet blir skadet ville jeg tro.ikke bare får du armene fri,det er også deilig at rifla ikke gir deg rundhjuling på vei ned lia.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...