Jump to content

1 Stk våpen pr. kaliber?


222. Nitro

Recommended Posts

En bekjent av meg. Holder han anonym.

Søkte om våpentillatelse på ny hagle i kaliber 12.

Politikammeret ringte han og sa at man kunne bare ha et våpen pr. kaliber.

Altså visst han hadde en hagle i kaliber 12 så kunne han ikke kjøpe flere.

Er dette i våpenloven?

Så fortalte han begrunnelsen så var det plutselig greit. Han skulle pensjonere den ene hagla og gi fra seg den andre så fikk han kjøpe seg ei ny.

 

Men er det sånn i våpenloven at man kun kan ha et våpen pr. Kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Du kan søke på våpen etter behov..

 

kaliber skal ikke ha no å si..

 

for eks:

jeg trenger:

1 stk 9mm til production

1 stk 9mm til standard

1 stk 9mm(38SC. 9x23?)

 

1 stk 9mm til felt

1 stk 9mm til sivilpistol

osv...

 

(off topic)

en vakker dag så håper jeg dette kommer..

xx stk x mm til rekreasjonskyting

 

 

 

Men om du har en kaliber 12 til jakt og søker på en ny kaliber 12 jakt så kan det hende dem ikke ser behovet.

Link to comment
Share on other sites

Må begrunnes. T.d Har jeg en 1/2 auto hagle i 12/76 til sjøfugljakt, denne er ikke egnet til t.d rypejakt. Så skulle jeg bestemme meg for å gå etter skogsfugl/rype, hadde det kommet en søknad fra meg, med begrunnelse i noenlunde stil som følger:

 

Da eksisterende hagle i kaliber 12 er en lang og tung og meget robust 1/2auto hagle til bruk på hardskutt sjøfugl / posteringsjakt, og lite egnet til bruk i ulendt tereng. Og jeg trenger en lett hagle i tillegg til å gå i skog og ulendt tereng med. Så søker jeg om Hagle kaliber 12 ("eller 20") til skogsfugljakt/rypejakt.

 

Men om "kort" (nåja) tid, blir det vel våpengarderobe, og da er slikt mindre intresangt, med mindre man må begrunne utover 6 våpen.

 

Merk at man også kan skyte konkuranser og slik få gyldigt behov for en ekstra hagle (uten om de 6).

Link to comment
Share on other sites

Her er det dessverre litt ulik tolking rundt om i landet. Den (utskjelte) nye våpenforskrifta som skal komme, skal etter sigande gjere dette lettare. Heldigvis.

 

Normalt sett skal ein få kjøpe fleire våpen i same kaliber dersom der er ulikt bruksområde. (O/U til leirduer, pumpe til sjøfugl, gammal arva sideligger til fuglejakt etc.). Men hos enkelte politikammer har dei vore so rigide på dette at har du hett eit våpen som er lovlig til eit eller anna bruksområde, so får du ikkje fleire til det bruksområde. (feks, har du ei rifle i 6,5x55, so får du ikkje kjøpt anna rifle til elgjakt...håplaust.)

 

Argumentere godt, klage, forklare, mase, argumentere meir, ikkje gje seg... so får ein det forhåpentlegvis til. Og som sagt, den nye forskrifta skal ordne på dette.

Link to comment
Share on other sites

Argumentere godt, klage, forklare, mase, argumentere meir, ikkje gje seg...

 

Erfaringen min er at det er dette som gjelder - forklare og grunngi hvorfor man trenger dette. Selv har jeg akkurat fått godkjent mitt tredje våpen i samme kaliber med begrunnelse at det er flere våpenklasser innenfor et og samme forbund. Jeg trenger altså flere våpen, og det godtar de uten spørsmål når jeg la med et brev med begrunnelse hvorfor samt noen lister av aktivitet på konkr.

Link to comment
Share on other sites

Har selv 2 pistoler til nsf fin programmet. Ved søknad om `reservevåpen`troppet jeg opp på forvaltninga med regelboka og det nyervervede beviset på bestått dommerkurs- pistol nsf. samt resten av papirbunken... Etter å ha presentert hvorfor jeg søkte på nr 2 fikk jeg blankt NEI! fikk beskjed om at jeg måtte selge den første, så søke om ervervelse på ett 22 våpen til det nye våpenet jeg skulle ha. prøvde å vise damen reglene som gjelder for nsf/issf, men nei `det er jo ikke no vits med TO våpen?!` Trakk pusten godt å ba om å få snakke med damen jeg har vært hos tidligere både med søknad o.l. hun spurte hvor mange etthåndsvåpen jeg innehar, og etter 2sekunder kom det fra henne: Innvilg søknaden.

Selvfølgelig har jeg lov til å inneha ett reserve-våpen( i mitt tilfelle er det feltvåpenet) altså to i samme kaliber.

Ville bare illustrere at innenfor samme forvaltningskontor hersker det forskjellige oppfatninger på hva som er innafor reglene.

snart blir det vel en tur til for flere våpen i kaliber jeg har fra før 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette er situasjonen i Oslo og du skal argumentere godt for å få lov til å ha mer enn ett våpen i samme kaliberområde, men som en annen har nevnt skal den nye våpenloven nå i stedet sette grensen på 6 våpen og om du vil ha 6 kal 12 hagler så er det slik jeg forstår det OK.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...