Jump to content

Benelli Nova


Warbee911

Recommended Posts

Hei.

 

Har bestilt en Benelli Nova pumpehagle som skal brukes til Rypejakt.

Men er redd for at det blir brukt mere tid på skytebanen med denne haglen, og mener derfor at det ville vært lurt å ha større magasin.

 

Noen som har meninger om dette? og evt vet hvor man får tak i magasinforlengere?

 

takk mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du skal benytte den til praktisk skyting har jeg vanskeligheter med å se hva du skal med magasinforlenger. Om du ønsker det for at det ser tøft ut, så er det en annen og ærlig sak, men ut over dette gir den deg vel ingen fordeler. Jeg vil tippe at du finner en forlenger hos www.midway.no.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du ha større magasin?

 

Det blir ikke skutt mer enn 1-2 skudd av gangen uansett, å hadde jeg sett deg når jeg var banevakt lade fult magasin og gått fra plate til plate så hadde jeg bedt deg om å gå hjem.

 

 

 

For å korigere meg selv... Jeg skyter ikkje på ofentlig skytebane. Jeg og 4 andre har gått sammen og bygd vår egen skytebane ett lite stykke inne på heia.

Skjønner selvfølgelig at det ikkje er lovlig. er bare for morro skyld og for å være litt "bad-ass":P

Link to comment
Share on other sites

For å korigere meg selv... Jeg skyter ikkje på ofentlig skytebane. Jeg og 4 andre har gått sammen og bygd vår egen skytebane ett lite stykke inne på heia.

Skjønner selvfølgelig at det ikkje er lovlig. er bare for morro skyld og for å være litt "bad-ass":P

 

Det er ikke noe ulovlig med magasinforlengeren, ei heller privat skytebane! Eneste er på jakt hvor du må legge inn en sperre slik at ikke får inn mer enn 2 skudd i magasinet. Du kan fortsatt ha magasinforlengeren på, men du må lage stanga som virker som sperre i magasinet lengre.

 

Du får "kjøpt" magasinforlengeren på ebay eller andre nettbutikker. Det er ikke sikkert du får kjøpt den gjennom ebay, men du får kontakt med selgere der. Bare ring/mail så ordner det seg sikkert, det gjør som oftest det.

 

Edit: Glemte å si gratulerer med et godt valg av pumpehagle. Har er selv med duracoat på løpet for å beskytte bedre mot rust ved sjøen. Benellien er lett å skyte godt med også.

Link to comment
Share on other sites

Eneste er på jakt hvor du må legge inn en sperre slik at ikke får inn mer enn 2 skudd i magasinet. Du kan fortsatt ha magasinforlengeren på, men du må lage stanga som virker som sperre i magasinet lengre.

 

2 i magasinet er vel ikke lov :roll: . 1 i magasin + 1 i kammer.

Link to comment
Share on other sites

[...]Skjønner selvfølgelig at det ikkje er lovlig. er bare for morro skyld og for å være litt "bad-ass":P

 

Ehhh... Er det bare jeg som synes den setningen stinker litt? Når man har fått tillit nok fra sammfunnet til å få eie våpen er det kanskje en ide å gjøre seg tilliten værdig ved å avstå fra å bedrive ulovligheter* for være "bad-ass"?

 

 

*Men stor magasinkapasitet er altså ikke ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

2 i magasinet er vel ikke lov :roll: . 1 i magasin + 1 i kammer.

 

Viltforskriften sier kun i §15, femte ledd ledd; Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

Om det er snakk om 1+1 eller 0 + 2 står det ingen ting om. Det kan godt tenkes at det menes 1+1, men jeg går ikke på jakt med skudd i kammeret på en pumpe. Det er av sikkerhetsmessige årsaker mye tryggere med 0+2, og når fuglen kommer tar det ikke lang tid å pumpe opp første skuddet. Vis noen mener jeg bryter loven med å gjøre det på denne måten, så får vi ta det i retten om anledningen skulle komme opp. Jeg har uansett bare to skudd i hagla.

 

Så til pussing:

Det som ruster mest på hagla er utsiden av løpet (spesielt ved ventilasjonsribba) og metallarmene til pumpa som går inn til slutstykket. Nå er det ikke snakk om mye rust, men etter et par dager på sjøen så kan du finne litt rust på disse områdene. Reimfestene kan også ruste litt. Demonter hagla og puss over. I løpet bruker jeg en sånn "mopp" til pusselapp. Funker supert. Du kan bruke samme olje over hele hagla, men husk at innsiden av løpet må være tørt når du skal skyte.

Link to comment
Share on other sites

Kjempehagle, har skutt mange hundre skudd uten problemer. Alt fra leirdue ammo til 12/89 jakt. Med sylinder choke og riktig slug samler den også snusboksen på 50 meter eller mere.

Har en 2 skuds mag forlenger på QXL nå. Dette er lov å bruke til morroskyting ( i alle samenghenger unntatt jakt).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Viltforskriften sier kun i §15, femte ledd ledd; Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

Om det er snakk om 1+1 eller 0 + 2 står det ingen ting om.

Er enig at det ikke burde spille noe rolle hvor du putter skudda, så lenge du kun bruker 2 patroner. MEN, det står ".... hagle for mer enn to skudd forbudt". Og hvis du ikke har i magasinsperra som hindrer at du kan putte mer enn ett skudd i magasinet, ja da er vel hagla for mer enn 2 skudd... Hvis man møter et oppsyn som tolker dette bokstavelig vil jeg tro at man i beste fall kan få en diskusjon dersom man har ei magasinsperre som tillater 2 skudd i magasinet. For da har man vel egentlig ei hagle for 3 skudd :?: ....

 

I NJFF's regelverk for jaktskyting står det i §8.1:

"Alle haglegevær som er tillatt brukt til jakt i Norge, kaliber 12 eller mindre kan benyttes. Haglegevær med magasin må sperres slik at de ikke kan lades med mer enn 2 patroner."

 

Jeg har selv en Benelli Comfort som det går totalt 5 skudd i (uten magasinsperre), mens broder'n har en Benelli M2 som det går totalt 10 skudd i. Man kan ha mye morro med mange skudd under privat lerdueskyting :D ... Og jeg kan ikke skjønne at det skal kunne være ulovlig heller. Så får man heller overholde de regler som gjelder for jakt og lerdueskyting i NJFF-regi.

Link to comment
Share on other sites

300. win: Dæggern og. Jeg som nettopp har klart å snakke meg fra å skaffe en magasinforlenger, men mer tyngde foran på hagla vil jo gi stødigere sving. Tenkte ikke på det før du nevnte det. Hvor mye måtte du gi for forlengeren?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...