Jump to content

Hvilken fiskestang til guttungen?


Sako 30-06

Recommended Posts

Niåringen min har slitt ut lukkethaspel-billig-barnefiskeutstyret sitt og skal ha seg åpen haspel. Siden han har begrenset budsjett har jeg bestemt at utstyret skal ha følgende spesifikasjoner:

 

:arrow: 8, 8.5 eller til nød 9 fot stanglengde, to- eller tredelt. Ikke teleskop.

:arrow: Stanga skal ha oppgitt slukvekt fra ca. 5 til ca. 20 gram.

:arrow: Snella skal ha plass til omtrent litt over 100m 0.35-line, med en ekstraspole som fylles med 0.25mm

 

På den måten har han utstyr som kan brukes både til ørretfiske i innlandet og til lett kystfiske etter makrell, småsei og småtorsk. Lettspinn 2-15g blir for kleint etter småsei og makrell, mens 15-30g blir for grovt til innlandsfiske. 5-20g er en passende kompromiss til begge bruksområder. Såpass som 8 fot bør det være for å bruke stanga ved kysten, mens mer enn 9 fot er plundrete å bruke til innlandsfiske

 

Problemet akkurat nå er å finne ei slik stang i butikken, til en rimelig pris. Er det noen som har tips til merke/modell på ei stang som oppfyller disse kravene?

Link to comment
Share on other sites

Vil si at 8 fot er nesten mer enn max, basert på erfaring med min sønn som var 9 for to år siden, og hans jevnaldrende kompiser. Han bruker ei stang på 6 fot ennå, og behersker det bra! Men det er ikke på tungt kystfiske, selv om den brukes i fjorden. Mest ørretfiske i innlandet.

 

Men er poden flink og ivrig, så kan vel 8 fot gå bra. Poenget mitt er at jo lengre stang du har, desto mer snert og kraft kreves for å utnytte stangas potensiale ved kast. En slik kraft og teknikk har sjelden en 9-åring, med forbehold om hederlig unntak for din sønn! :wink:

 

Kastevekta du sikter mot er ypperlig, den samme som på min 9,6 fot Fenwick BlackNighthawk, ei stang jeg bruker til det meste! :D

 

I lys av det:

Mannen i gata, jeg er helt enig i at 9,6 fot blir altfor langt for et barn, de klarer ikke å utnytte stanga, og minst en meter av den blir bare til bry....

 

Men, kjenner jeg deg Sako, så er ikke kriteriene dine til å rokke! :lol: Velg iallfall det korteste alternativet, og så anbefaler jeg Shimano sneller, de har fungert veldig bra for meg i mange, mange år... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil si at 8 fot er nesten mer enn max

Du har igrunnen rett, sånn sett går jeg gjerne ned mot 7.5, kanskje ned til 7 fot for ham, men det jeg hittil har sett med de kastevektene har pinadø vært 9.5-10 fot. Og høy prisklasse, godt utenfor budsjettet hans :shock:

 

Den ene storebroren har ei Elbestang, den andre har ei ABU-stang, begge med samme kastevekter. 7-8 fot, rimelig prisklasse. Fungerer glimrende, de er faktisk nokså gode bruksstenger for hobbyfiske. Problemet er at jeg finner ikke slike stenger i butikkene lenger :? På nettsidene til Elbe finner jeg bare Shimanostenger, ingen "Elbe brand". Har alle sluttet å lage slike stenger, eller er det jeg som ikke har lett grundig nok? Sjøl trenger jeg ikke nytt utstyr på lenge ennå, så jeg er ikke direkte oppdatert på hva som finnes på markedet. Jeg trives fremdeles riktig godt med mine gamle Hørgårdstenger og klassiske Ambassadeur-sneller, samt ei hjemmebygd 6' UL-stang med 0.18mm line på mikro-Shimanoen :)

 

Er det flere enn jeg som savner "Napp og Nytt" fra ABU samt alle de andre fiskeutstyrkatalogene?

kjenner jeg deg Sako, så er ikke kriteriene dine til å rokke!
:mrgreen: Nåja, det hender at jeg hører på andres meninger. Hvis jeg synes de er fornuftige 8)
Link to comment
Share on other sites

Høres fornuftig ut! :wink:

 

Savner Napp&Nytt ja, fast inventar på alle utedasser i fjellheimen i gamle dager! :P

 

Forøvrig, når jeg VIRKELIG skal kosefiske, så drar jeg fram mitt minste fiskeutstyr; Ei Fenwick BlackNighthawk på bare 4,6 fot, kastevekt 0-7 gram, og med en knøttliten Shakespeare Synergy 200 snelle, type gull, med tre kulelagre. Nærmest ved et uhell fikk jeg en innlandsørret på 2,4 kg med denne! :D Steike, DET var sportsfiske.... :wink:

 

Men totalt uegnet - og altfor dyrt - for barn, selvfølgelig...

Link to comment
Share on other sites

http://agdars.no/

 

Guideline Dynamic Spin

10` 2-12 gr. 70% Avslag dvs. 599-` Koster normalt 2000-`

(Ligger under Supertilbud)

 

Shimano sneller fra 325-` Er ca. halv pris av Veiledende.

 

Har den stanga selv og er no problem og fiske me sluker på 18-20 gram

Er faktiskt ei knallgod stang :)

 

Ville godt for det i plassen for og kjøpe no drit til 3-500-` :wink:

 

Ellers så er det mye annet på der inne som frister :D

Pleier og besøke siden minst mulig for det er alltid noe som er på vei hjem i posten etterpå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Poden min blir 10 år i slutten av juli, hadde vel noe av det samme i tankene som du skriver i fjor men endte på 2 forskjellige stenger..

Ørretstanga er Shimano TC STE200ML 2.0m - tilsvarer knappe 7 fot mener jeg, slukvekt 5-20 gram men er ei teleskopstag da..

Snelle Shimano 2500FB - 110 meter - 0.30mm (åpen haspel)

Han kaster noe grasat langt med denne stanga - han er vel over gjennomsnittet fiskeinteressert og da..

Se så lei seg far er for det da.. :mrgreen::D:lol:

 

Poden vil ikke ha noe annet - er så fin å ha med i sekken synes han, slipper å bære deni hånden når vi går til ørretvannet vårt..

Ble landet noen hundre smårøyer i fjor med denne..

Han perset på ørret i fjor på 1,2 kg på denne stanga - hele pakken kostet 399,- på COOP OBS i Tromsø..

 

Kjøpte en sjøfiskepakke til ham til 499,- der det fulgte med snelle ABU Cardinal - åpen haspel, 3 delt stang av merket CLASSIC (SKEPTISK men den fungerer fint) med slukvekt 20-80 gram + ekstra tupp for båtfiske - pilk på inntil 500 gram - er tatt sei på 3-4 kg fra land, torsk på 14 kg (var ikke sikker på om fiskeren kom til å gå over rekke eller om torsken kom opp da han fikk denne) og steinbit på 6 kg på dette utstyret så det funker veldig bra til vårt bruk og ikke var det avskrekkende pris heller synes jeg...

Funker greit å kaste fra land med denne når vi fisker småsei..

Sjøfiskepakken ble også kjøpt på OBS i Tromsø, kostet nesten 1400,- ordinært - Medlemstilbud.. :wink:

 

Lillesøsteren som blir 7 år i august landet ørret på 0.4 kg på tilsvarende Shimanostang, kastet til og med ut selv, kjøpte en til etter å ha testet podens - likte den veldig godt selv også, tenkte vi trengte en som lillesøster og far kunne dele.. :wink:

 

Også slipper vi å få sjø på ørretstanga også da..

 

Du får ha lykke til med letingen i allefall og skitt fiske..

Link to comment
Share on other sites

Napp&Nytt finnes da fortsatt. Bare og spøøre i en sportsbutikk. Vet XXL pleier ha de liggende under disken i villmarksavdelingen. Gis bort free of charge. Ellers tror jeg ikke a jeg passer til å gi råd da jeg liker ting av visse merker som pleier ligge utenfor de flestes planlagte budsjetter. Men har du en XXL butikk i nærheten ville jeg kikka på enkelte Tica stenger. Forholdsvis rimlige, bedre enn abu stenger som saphire og ruby crest etter min mening. Ellers er det jo mye fint innen Berkley, Fenwick og Shimano. De har som regel dog priser rundt de 1500kronene. Ut ifra senekapasitet ser vi på snelle i størrelse orden 3-4000 størrelse eller 30-40 på nye Abu Sorön. Jeg ville kikket på Tica stenger og litt "dyre" cardinal sneller, eventuelt billige shimano sneller. Mitchell sneller kan nok også glanes litt på. Da burde du i hvert fall klare og presse samlet pris under 1500.

Link to comment
Share on other sites

http://agdars.no/

 

Guideline Dynamic Spin

10` 2-12 gr. 70% Avslag dvs. 599-` Koster normalt 2000-`

(Ligger under Supertilbud)

Den du nevner passer nok heller dårlig, akkurat som Ranger antyder. Men de Shimano Alivio-stengene han har der er jo sentrumsblink ift. mine specs! Takk for tips, det blir nok en tur nedom den butikken i ettermiddag, ja :D

 

Angående budsjett, er det "så billig som mulig, men fremdeles holdbart og godt brukendes". Med andre ord tilbudspriser på utstyr i veil. 500-1500-kronersklassen. Poden skal kjøpe utstyret sjøl, for penger han har tjent opp selv om pappa nok kan komme til å sponse en liten delsum hvis han finner det påkrevd. Livets harde økonomiske realiteter kommer tidlig i Sako-familien 8)

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke du skal avskrive en 9-foter så fort... Tvillingjentene mine har brukt dette fra 8-9årsalderen og ikke hatt de helt store problemene med det. Det skal legges til at stengene blir mest brukt til innlandsfiske, men en og annen sjøaure har det også blitt på jentene :wink:

 

De bruker stenger med kastevekter 2-12 og 5-15 gram, men har hatt dem så lenge at modellene neppe er på markedet lengre 8)

Link to comment
Share on other sites

Med fare for irritasjon grunnet svar utenfor oppgaven: Mine gutter (5 og 12) bruker teleskopsettet ABU Villdmark. Stanga er 7 fot (5-30g tror jeg), og det er passe for ikke alt for godt koordinerte smågutter, samtidig som det er nok til at også far har glede av stanga. Stanga er ei nokså enkel glassfiber teleskopstang, men den er ok å kaste med. Den er selvfølgelig litt mer slarkete enn ei todelt karbonstang, men slettes ikke ille - og bedre enn de fleste billige teleskopstenger jeg har prøvd. Ideel kastevekt er 10-15 gram - og det er ok til både fjellfiske og lett sjøiske. Glassfiberstang er etter min erfraing også relativt solid.

 

Fordeler med teleskopstang er ikke til å kimse av. Enkel transport - også under kortere forflytning, og rask å gjøre klar til bruk. Jeg låner disse stengene selv når jeg vil ha med ei stang på fjellet - på turer hvor jeg ikke gidder å ta med annet utstyr. Dette har ført til at fiskestang er med på flere turer - og det sparer dere for ergelsen med å ikke ha med fiskestang når muligheter åpenbarer seg på turer som primært ikke var ment som fisketur.

 

Bruksområdet har vært fjellfiske og lett sjøfiske - til mer enn småsei blir stanga for spinkel.

 

Snella i dette settet er ikke allverden, men fungerer greit til guttefiske uten alt for tøff kjøring av fisk. Til mer utfordrende fisking foretrekker jeg ei bedre snelle -og det sitter på stengene nå. Ei kurant haspelsnelle finnes i alle prisklasser.

 

Fireline eller annnet multifilament (med et par meter nylonfortom) er også greit for å øke kastelengden.

 

Vi har kjøpt settet på OBS og jeg mener å huske det koster 4-500. Resten av budsjettet kan brukes til snelle, ekstra spole, multifilament og ikke minst sluker (som vel er det gutter virkelig liker å kjøpe).

 

Skitt fiske!

Link to comment
Share on other sites

Beklager litt OT, men som voksen og erfaren ørretfisker(38 år siden jeg fikk min første), liker jeg fortsatt å rusle med korte stenger. Bruker en ultralett Tjøstheim 2-12gram, 6 fot til fjellfiske med spinner, og da Meps 1 :wink: Åsta er ei fin elv :D Fikk 9 ørret i går, på en liten time.

slmu5g.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I går ettermiddag hadde jeg en fornøyd niåring til middag. Én Shimano Alivio AX 210 ML 7` 5-20gr à kr 199 (veil. 499), og én Shimano Catana RA 2500 (med ekstraspole) à kr 450 (veil. 649) ble behørig vist fram til mor og storebrødre. Nesten innenfor budsjettet, far la i litegranne og spanderte to spoler med sene; 0.30 til lett kystfiske og 0.25 til ørret/innlandsfiske. I går kveld sydde far også stangtrekk av noen stoffrester vi hadde liggende. Hrmf, i gamle dager fikk man med stangtrekk selv til de billigste stengene. Sjøl klarte jeg faktisk å motstå fristelsen til å stuntkjøpe en Guideline AWM 8'9" #4 som lå der og tittet forførerisk på meg da vi var nedom butikken. Wow! :shock:

 

Trettenåringen har begynt å fyse på ny fiskestang og leser utstyrskataloger og tester til øyet blir stort og vått, skal tro hvor han har sånt fra? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...