Jump to content

Mini-14 med CMM-6


Recommended Posts

Uvisst. Just fått den i hus, men tviler på det. Tror dog at den ekstra vekta kan virke litt inn på de ellers litt småtriste "samlingene" til børsa. Banen åpner kl.16.00;)

 

Så på bildene, var det samme børse som ble vist bilder på SL?

 

I så fall ser den finfin ut med den nye "dressen"!

 

Åssen gjenge har du på denne - løpet er vel ganske tynt på en Mini14, og var det problemer med gjenginga?

 

Språket ditt skal du ikke være bekyrmet for, bortpå de amerikanske sidene, du skriver bedre engelsk enn godt over 80% av amerikanerne, og uhyggelig mye bedre enn 50%....... :D

Link to comment
Share on other sites

den har ikke vært vist på SL nej, men husker tråden det siktes til. det er en litt nyere mini enn min.

 

gjenginga er 1/2x28 ja, ser ut til å funke relativt flott den. som forventa. knallfint produkt. eneste problemet nå er at jeg får masse kruttgasser i annsiktet. såpass ille at de påvirket skytingen min (hadde seff glemt å ha med meg noe som helst som ligna briller og fryktet vel litt for synet så hadde en tendens til å blunke når jeg trakk av...urutinert!). Når det er sagt så hadde jeg under innskytinga ei treskuddsgruppe som med god margin lot seg dekke av en tjuekroning (annslagsvis rett under en tomme) så skal i allefall slutte å klage over presisjonen i børsa. det er skytteren det står på nå.

 

gassproblemet skal jeg løse med briller inntil videre, men ser for meg at det blir ei justerbar gassblokk på sikt. tror dette skal kunne ta en del. UMC ammoen virka dessuten betydelig snillere enn selleri og gulleroten når det kom til gasser bakover.

Link to comment
Share on other sites

hehe. N140 ja... får pakke den dunken på Vetlus sitt .308 prosjekt og handle meg noe raskere i stedet da tenker jeg :oops:

 

men tanken med ny gassblokk var i grunn todelt. muligheten til å låse av fullstendig så en slipper gass i det hele tatt og muligheten til å strupe ned så mye at den bare såvidt veksler (og hyldsa bruker lengre tid ut/mer av gassene presses framover i stedet for i ansiktet mitt). om den siste av de teoriene har noe som helst for seg andre steder enn i hodet mitt aner jeg i grunn ikke. uansett var det ikke verre enn at jeg bare trenger briller.

Link to comment
Share on other sites

Ser poenget ditt med gassblokken når det gjelder å kunne kutte gassen helt. Men om du struper den ned såpass at den såvidt vil veksle, så vil du fortsatt få blåsten rett i trynet. Det beste er å teste forskjellig ammo og forskjellige hjemmeladninger. Lykke til, og pass på øynene.. 8)

 

PS: Den så fin ut, nesten så jeg må vurdere en mini selv tror jeg.. :wink:

Må bare finne en leverandør av pipe i 300 Whisper..

 

Hør: har du tenkt å kamre om en Mini 14 til .300 Whisper? GÅR det AN??

(du har muligens akkurat vært vitne til et nytt prosjekts fødsel!)

:D

Link to comment
Share on other sites

er nok gjenga 1/2"x28 om jeg ikke tar feil. std ar-15/generelt alt i 223 for amerikanerne.

siden han har den m16 flammedempern mener jeg.

 

Men da kan jeg jo bare skru på den gamle .22 LR demperen min da!

 

Er det noen som har prøvd det, og har bilder? (fotballformet demper?)

Link to comment
Share on other sites

Ser poenget ditt med gassblokken når det gjelder å kunne kutte gassen helt. Men om du struper den ned såpass at den såvidt vil veksle, så vil du fortsatt få blåsten rett i trynet. Det beste er å teste forskjellig ammo og forskjellige hjemmeladninger. Lykke til, og pass på øynene.. 8)

 

PS: Den så fin ut, nesten så jeg må vurdere en mini selv tror jeg.. :wink:

Må bare finne en leverandør av pipe i 300 Whisper..

 

Hør: har du tenkt å kamre om en Mini 14 til .300 Whisper? GÅR det AN??

(du har muligens akkurat vært vitne til et nytt prosjekts fødsel!)

:D

 

300 whisperen er vel utviklet for å fungere i ar15? isåfall bør det vel være mulig i mini og.

min gamle sjef(da eg jobbet i bransjen) hadde liggende en mini og et løpsemne i 308, med krapp stigning, med tanke på nettopp 300 whisper.

tror det var morten vinje som satt ham på de tankene, så det er kanskje lurt å ta en prat med morten, han har antagelig tenkt ut en eller annen løsning.

Link to comment
Share on other sites

Null problem med mini-14 snakk forøvrig heller her:)

 

Når jeg tenker på det er jeg nesten gått tom for planer og prosjekter nå. Får kanskje konsentere meg om å finne noen godladinger til de riflene jeg har.

eller... noen som har erfaringer med Houge OM-stokk til minien? er det noe å satse på?

Link to comment
Share on other sites

Fornøyd med ventilen Fallout?

 

Nå føler jeg meg passe dum her, men siden det er deg som spør så føler jeg kanskje dette er noe som er relatert til selve demperen? Det er ei lita fordypning i en av modulene, men det er ikke gjennomboring der. har det noe med den å gjøre?

 

Forøvrig må jeg bare få takke for et kjempeprodukt :D

Link to comment
Share on other sites

He he.. Neida, det er bare et dårlig slenguttrykk for lyddemper :lol:

 

den demper ca. 28Db© med 6 moduler foresten.

 

 

Har du noen ca mål på forskjellene med forskjellig antall moduler? Forutsetter .223 OG Mini14 da ettersom vi låner en tråd her!

:D

Link to comment
Share on other sites

He he.. Neida, det er bare et dårlig slenguttrykk for lyddemper :lol:

 

den demper ca. 28Db© med 6 moduler foresten.

 

 

Har du noen ca mål på forskjellene med forskjellig antall moduler? Forutsetter .223 OG Mini14 da ettersom vi låner en tråd her!

:D

 

Ingen Db tall om det er det du tenker på. ikke fått tid enda..

 

Men fysiske mål er Ø39,5 x 195mm, byggelengden er da ca 18 cm. vekt ca. 475g. (avhengig av kaliber å kaliber borring, og gj. dim)

Den blir levert med 6 stk. Moduler og hver lengde på dem er 20mm.

 

Mine tilbakemeldinger er at flere av brukerene bruker den feks med 3 moduler på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg å kommer til å gå for tre moduler til jakt. med miniens korte løp ender totallengden på 107cm da, hvor løp og demper utgjør under 60 til sammen. syns ikke det er så galt. balansen virker heller ikke steingal. kanskje mer stabil enn uten demperen.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg å kommer til å gå for tre moduler til jakt. med miniens korte løp ender totallengden på 107cm da, hvor løp og demper utgjør under 60 til sammen. syns ikke det er så galt. balansen virker heller ikke steingal. kanskje mer stabil enn uten demperen.

 

Du må rapportere skyteforsøk!

 

Feks om det er forskjell på samlingene med en eller flere moduler!

(skal ikke se bort fra det, Ruger levere jo nå en slags forskyvbar vekt på en modell, for å regulere løpsvibrasjoner og dermed forhåpentligvis justere samlingene.

 

Ble LITT bekynret over rapporten om kruttkron, så kome jeg til å tenke på at jeg EGENTLIG bruker briller, og at kikkertsikte gjør at jeg like greitt kan skyte med briller på (problem med å se sikte og vilt samtidig med briller, må ha briller for det ene eller andre, kikkert justeres etter brillene.)

Link to comment
Share on other sites

Det høres spennede ut!

 

Jeg har 22 demper på et par pistoler og minst ei .22 LR, har i allefall 3 forskjellige, lang, kort og lett.

Alle gir forskjellig treffpunkt..... :cry:

 

Samt at alle smeller høyt på førsteskuddet, men det hadde Fulmen tror jeg, ei fin forklaring på.

Link to comment
Share on other sites

Da var en boks med selleri og gullerot jeg fant i skapet skutt opp. like greit å bli kvitt det:P

holdet var åtti meter og grupper på 10-12 skudd samla greit innen for svarten (de fleste av dem kunne dekkes med ei håndflate, med en og annen "slenger"). Dette var i grunn bare bajasskyting for morro, siktet var sitlt på laveste forstørrelse og skuddtakten var heller høy, så er greit fornøyd med det:)

 

Men har oppdaga et problem. etter en sånn serie har demperen gjerne prøvd å vri seg av... en 50-70 grader ute possisjonen den burde være i. noen som har tips her? en dråpe superlim? ei foring? gjengetape?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt gjengetape selv.

 

Diskuterte dette med en børsemaker.

 

Han poengterte at den god børsemaker velger gjenge slik at den tar på "begge sider av gjengen", dermed skal det så mye til å skru løs at det ikke skjer i forbindelse med normal skyting. Han var faktisk såpass krass at han hevdet at børsiser som laga noe som skrudde seg løs, ikke var opp til jobben, men han har krasse meninger ellers også.

 

På 22 pistolen skrur hele røret seg av, med den lengste blir det såpass mye "hengende hager", at det er fare for nærkontakt også, så der må en ha gjengetape eller passe på godt etter hvert magasin.

 

Fulmen nevnte at årsaken til smell på førsteskudd var for mye oksygen i dempern, slik at en får sekundærforbrenning i røret.

 

Derfor skulle jeg ønske å ha en lighterlignende løsning, fylt med CO2, gjerne fra slike små beholdere som benyttes til CO2 pistoler. Noen som he et godt forslag til en enkel måte å fylle demper og løp med CO2 på?

Link to comment
Share on other sites

prøv sånn spray en bruker for å blåde rein elektronikk. tror de kommer i co2 utgave. og så har de et rør du kan føre inn i demeren.

 

Ja!! slike bokser brukte vi til et eller annet på computerverkstedet på 1980 tallet, men huser itt hva det var!

Eller var det foto? blåse reint dias? optikk og slikt?

 

Mon tro om ikke HAMA leverte slike en gang i tiden, får se etter i Biltema and Clas Ohlson.

 

Takker.

Link to comment
Share on other sites

jammen kjære deg :lol: , jeg har da aldri tenkt at du skal bedrive "orale" øvelser med dempern din :P , men hva med å ta en 20cm slange til vinduspyler til bil, den kan du ha i lommen og tar mindre plass enn alskens gassbokser. Det ultimate er å feste en slik slange i bunnen av posen du puster inn i og så presser du luften ifra posen inn i dempern. :wink:

 

Hmmmf gassbokser bha... humbug og nymotens nonsen...hehe :wink:

Link to comment
Share on other sites

co2 da? Er det ikke kvoter på sånt da? :) I fremtiden må man vel betale for å fylle demperen? :D Gutter, jeg tror rett og slett dere har funnet en genial løsning på et problem som knapt nok eksisterer. Jeg ønsker ikke å fornærme noen, men det er nå min mening..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal teste slangen til Cesand jeg, det var en praktisk løsning, og UTEN posen for enkelhets skyld, man kan jo ta et par ut og innpust uten a daue!

 

Det er av og til at det er livsviktig at det ikke smeller på førsteskuddet!

 

Men nå er vi langt utenfor tråden her, sorry.

 

Jeg så av bildene at du hadde flammedemper og, hvor fikk du tak i den?

Link to comment
Share on other sites

FRP (First Round Pop) fjernes enkelt ved å fukte demperen på innsiden. Hold den under springen og hell vann gjennom, stapp den i en bøtte med vann - i en bekk, eller piss i den. Etterpå heller man demperen frem og tilbake slik at kun de innvendige flatene forblir fuktige.

 

En ekstra gevinst er da at mange dempere blir drastisk mye stillere - så lenge de er fuktige på innsiden. Prinsippet bak dette er at det kreves mye energi for å fordampe vann...

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan bruke 5,56x45 i 223Rem.

 

vel.. det ghillie henviser til er den frykten jeg har skap hos ham.

visse amerikanske halvautobørser, kamret for sivil-spec 223 rem, har gitt overtrykk med moderne 556 ammo, grunnet andre dimensjoner i kuleskråning og friflukt enn militær-spec-kammere.

dette er ikke bare rykter, jeg leste en veldokumentert artikkel i "front sight"(eller hva det nå heter det der ipsc-bladet)

det han lurer på er om en sivil mini14 vil kunne gi dette problemet, eller om den er kamret for å takle både 556 og 223.

amerikanske produsenter advarer også mot fenomenet, hvis børsa er stemplet 223, og ikke 556/223.

Link to comment
Share on other sites

minien spiser 5,56... dette står nokså klart og tydelig i manualen.

 

The RUGER® MINI-14® RANCH RIFLES are chambered for the .223

Remington (5.56mm) cartridge. The Mini-14 Ranch Rifle is designed to use either

standardized U.S. military, or factory loaded sporting .223 (5.56mm) cartridges

manufactured in accordance with U.S. industry practice.

 

har prøvd noen få skudd i min og de funker heilt fint, dog ikke best presisjon til nå.

Link to comment
Share on other sites

FRP (First Round Pop) fjernes enkelt ved å fukte demperen på innsiden. Hold den under springen og hell vann gjennom, stapp den i en bøtte med vann - i en bekk, eller piss i den. Etterpå heller man demperen frem og tilbake slik at kun de innvendige flatene forblir fuktige.

 

En ekstra gevinst er da at mange dempere blir drastisk mye stillere - så lenge de er fuktige på innsiden. Prinsippet bak dette er at det kreves mye energi for å fordampe vann...

 

Et tips på toppen er å skyte den tørr etter slike stunt :wink:

Link to comment
Share on other sites

minien spiser 5,56... dette står nokså klart og tydelig i manualen.

 

The RUGER® MINI-14® RANCH RIFLES are chambered for the .223

Remington (5.56mm) cartridge. The Mini-14 Ranch Rifle is designed to use either

standardized U.S. military, or factory loaded sporting .223 (5.56mm) cartridges

manufactured in accordance with U.S. industry practice.

 

har prøvd noen få skudd i min og de funker heilt fint, dog ikke best presisjon til nå.

 

Knall! Takker. Trengte tydeligvis bare noen til å lese manualen for meg :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

02052009161655Jqn8877U7ubh.jpg?99

 

Den lille rifla har begynt å levere heilt kurrante 3 skuddsgrupper nå. Medisinen var 75 grains Partizan HPBT kuler. Tror det er enda litt forbedringspotensial i ammoen, om jeg bruker nye (og mindre bulkete hylser) og justerer kruttmengde litt, men tror ikke jeg skal klage sålenge den er under tommen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har montert en BR Reflex T8 på min Mini-14. Etter ca 20 skudd har demperen en tendens til å begynne å skru seg selv av. Dette fører fort til endring i treffpunkt. Tok meg noen skudd å lære det med mye unødvendig justering på siktet :)

Gjengene er 1-14 om jeg husker riktig.

 

Gjengeteip er løsningen....?

Skal jeg bare teipe på en liten stripe på gjengene for så å skru demperen på?

Kan det sette seg for godt slik at det blir vanskelig å få demperen av igjen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...