Jump to content

Ny blaser


Askeladden

Recommended Posts

Det må sies at jeg ikke kjøpte rifla pga ic funksjonen, men jeg skulle ha rifla og en zeiss .....da ble det bare slik... :D vil vise seg om det i det hele tatt har noe for seg.

Vil Gjerne høre hvilke erfaringer folk har med Blaser R93 proff. og cal 308. Bør jeg kappe løpet?

Link to comment
Share on other sites

Finanskrisa er avblåst, skjønar eg. Ikkje nokon grunn som eg kan sjå til å kappa løpet meir enn naudsynt, truleg er det rundt 56 cm, og det er om lag som det skal vera til denne patronen. Kappar ein løpet meir enn det, betalar ein med utgangshastighet, og etter kvart ganske mykje, òg.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse!

klart du kan kappe løpet. Jeg har tre løp til min R93. 375 og 300 wsm løpene kommer det ikke på tale å kappe. 6.5x55 løpet mitt er på 48 cm. Jeg kan klare å presse det opp i lovlig hastighet til storviltjakt med et nødskrik, men det blir neppe aktuelt, bruker de andre rørene til det. Med kort løp og standard A-tec demper (har bestilt den nye CMM4, gleder meg til å teste) blir rifla under meteren lang, ballansen blir genial, og presisjonen helt konge :D . Du betaler noe i utgangshastighet, men tjerner mye i bruksvennlighet i skauen, etter min vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med valg av bra våpen og sikte. Du kommer helt sikkert til å bli fornøyd. En ting jeg ville hatt i tankene med valg av IC kontra ordinær Varipoint, er hva som kan vente deg hvis du en dag vil selge siktet. Du utelukker en del potensielle kjøpere, da det mest sannsynlig kun er Blaser-eiere som vil være interessert i dette siktet. Dette kan du tape mye penger på. Jeg ville derfor ombestemt meg, og kjøpt en ordinær Varipoint. Du får veldig god timebetaling for å skru strømmen av og på manuelt med denne prisforskjellen på IC kontra uten.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse! Må si du har gjort et godt valg!

 

308 pipa til blaseren min er ca 50cm, og samler under 10mm. 308 er et fint kaliber med korte løp, og iom at du har tenkt å sette på en demper så ville jeg ha kappet løpet.

 

Noe jeg har planer om etterhver, som du kunne ha vurdert. Bestilt ei kort pipe med åpne sikter (denne er standard fra blaser), flytta siktet ca 1 cm lengre bak og kjøpe en A-tec motuldemper i stedet for hausken. Da kan du faktisk bruke de åpne siktene i tillegg med demperen på. Mere hendig hundeførerbørse skal du lete lenge etter.

 

Blaseren vil føles litt i ubalanse med den store kikkerten og demperen vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange kompromiss her i livet over alt.

Demparen vil gjera rifla lengre, men dette er positivt då lengden og vekta fører med til eit betre våpen. Rekylen vil minska mykje, tyngden framme stabiliserar munningsvippen til nesten null om kolben er rett og du forflyttar balanse punktet frammover.

Med eit kort løp er det mogleg å unngå treffpunktendring med og utan dempar.

Var eg i dine sko med kaliber 308W ville eg valt Hausken standard då den har lægre vekt og byggjer innover løpet. Det åpne framsiktet ville eg fått montert på blindskrua. Søk her i forumet så vil du sjå korleis dette er løyst.

Tenk langsiktig sjølv om det med framsiktet kostar litt meir.

Ta kontakt med ein børsemakar for meir rådgjeving.

Link to comment
Share on other sites

med CMM-4 demperen og løp på 50 cm så blir totallengden med alle modulene på 66 cm. (Hele rifla totalt 106cm.)

 

Det løpet du har bestilt vil jeg tro er 58cm, lengden med hauskendemperen vet jeg ikke, men vil tro det blir mere enn 8 cm som blir forskjellen på den pipa du kjøper nå, kontra 50 cm pipe med A-tec.

 

Men jeg vet jo ikke hva du hovedsaklig skal bruke rifla til. Så det kan tenkes det valget du har gjort er helt riktig for deg.

Ville bare komme med et råd slik at du kan få enda mere ut av investeringen din, når du alikevel snakker om å kappe pipa.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar ut løpet ser du at det er markert i fremstokken hvor du kan bore opp til hurtigfeste for tofoten. Det er en enkel sak, du får kjøpt et feste fra Uncle Mike. Det har jeg gjort, fungerer fint det.

Nå er det vel noen her inne som holder på å lage et Versapodfeste til å støpe inn fremme i stokken, med remfeste. Det virker også spennende!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Krise. :( Det er skjedd en misforståelse ved bestilling av blasern min. Nå mangler leverandør en del i sluttstykke.(vet ikke hva det heter, men det en del som er spesiell for hvert kal.) Dette er 308. Det triste er at denne delen må produseres på fabrikk før jeg får den. :) Fabrikken starter vist opp igjen prod. på man.3 aug. Dette høres ut som det tar laaaang tid. Men jeg tenkte at det skader jo ikke å høre med folk her inne, om det er noe hjelp å få ?

Link to comment
Share on other sites

Fikk du låne sluttstykke, men ikke sluttstykkehode ?

Det høres ut som en misforståelse. Både importør og forhandler bør ha dette på lager.

 

Hvis ikke, kan du få låne ett av meg, mot at du selv betaler porto tur/retur, eller henter det selv. Ta ev. kontakt pr. mail.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har selv en Blaser R93 Pro med en mellomfarget stokk (blanding av grå og grønn).

1 løp i kal. 6,5x55

1 løp i 30-06

1 løp i 375 H&H

 

3 stk Hausken lyddempere og 3 Zeiss kikkerter.

 

Når det gjelder kapping av løp, går det helt fint så lenge man holder seg innenfor rimelighetens grenser. Min 6,5 er for presisjon over lengre hold..det løpet forblir full lengde da jeg har Versapod montasje og har tenkt å ligge med min 6-24x56 Zeiss når jeg skyter.

 

30-06 er elgebørsen min, men jeg liker også å bruke den til rådyr og hjort om de dukker opp på min tur gjennom terrenget.

Dette løpet var 53cm langt, og var ypperlig sammen med min Zeiss 1.1-4x24 kikkert. En fryd å bære med seg og med retikkel 0 (en rød prikk) ble det faktisk det aller mest brukte siktet når jeg jaktet elg, hjort og rådyr. (Swarowski har ett som jeg synes kanskje var bedre og som er 1-6x24, men da måtte jeg ha andre hurtigfester.) Men, så var det smellen da... folk på skytebanen snudde seg mot meg og kikket når jeg skjøt prøven. De trodde det var 9,3 jeg fyrte av. Hausken standard demper ble kjøpt til den også. Men, med demper, lett blaser rifle og lett kikkert, ble den veldig fremtung. Ikke noe behageligt å rusle med, men helt greit om man bærer demperen i sekken til man er på post etc. Men, mange her har vel truffet mye dyr på vei til post og da har man ikke alltid så god tid.

Konsulterte med Norma og våpensmeden min, og ble enig om å kappe 8cm av løpet. Desverre har jeg ikke fått målt utgangshastigheten før dette ble gjort, men det skal bli gjort til våren igjen. Med demperen på 420g og 8cm av rifleløpet borte skulle balansen bli bra. Norma og min smed sa at jeg kanskje kom til å miste 20-35 m/s (verste tilfelle kunne gå 40-50 m/s). Uansett, så hadde dette ingenting å si på skudhold til 200 meter (sikkert 250m også), men så vil den ramle fortere enn om løpet ikke var blitt kappet. Demperen vil hjelpe på presisjon og rekyl i tillegg. Den Tredje kikkerten min burde klare dette greit. Zeiss Diarange 3-12x56 med avstandsmåler og justeringstårn på toppen. En dag på skytebanen og jeg finner fort ut hvor mange klikk, eller til hvilket merke/tall jeg må skru dette tårnet for å treffe midt i trådkorset.

 

Så var det 375H&H.... Jeg synes den var veldig smekker og fin slik den ble levert, med stolpesikte som til og med kunne brukes til korte hold med hausken titan demperen min. Men, etter å nettopp vært på leopardjakt (antiloper også) i 43 varmegrader, løs sand, tornebusker, 2-3m sikt og 15km på sporet med småløping innimellom, så fant jeg ut at det var viktigt å ha en medgjørlig børse som ikke henger ser opp i busker slik jeg så de fleste andre jegerenes våpen gjorde.

En prat med Norma igjen, samt et par våpensmeder... Orginalt er løpet 65cm langt. Hausken demperen er forholdsvis lang og veie 500g. Med forlenger, så er det nye 286g. Dette ble for langt og tungt å drasse med seg etter f.eks en elefant i 4-5 dager. (Ja, man jakter elefanter med beina, bøffel med magen, løve med hjertet og leopard med hodet!)

10cm av denne 375H&H skulle redusere vekten noe, samt flytte vippepunktet for våpenet. Fremdeles er stolpesiktet på (selv om det må flyttes litt) og fremdeles er løpet 55cm langt.

Det hører til sjeldenheten at man skyter dyr i f.eks. Afrika på over 100m. Farlige dyr som bøffel eller elefant, snakker vi om 20-60m og da spiller det fint lite om man har mistet 20m/s på av det kaliberet som har størst inntrengning. Langt viktigere for meg er det at jeg rekyl og lyd bir såpass redusert at jeg får satt de nødvendige oppfølgingsskuddene. kikker litt på denne "Limbsaver" kappen...koster bare noe hundringser, og om den i tillegg reduserer rekylen fra f.eks. 375, så er det gull verd. Nå synes jeg at orginal kappen er meget bra på blaseren, men om man ikke prøver, finner man din lite ut.

Blir spennende å se hvordan resultatet blir og måle med krono. Jeg har iallefall ikke noe angst for at resultatet skal skuffe...

 

SISTE: Jeg har nå funnet 3 typer "Limbsavers". Den ene er en "grind-to-fit", noe som er greit nok praktisk, men ikke "pent" og sikkert ikke helt det samme som en ferdig fabrikert en.

Den andre vare en "Low profile" fra Hunters Elite, men denne kan jeg ikke finne gjennom hjemmesiden deres, så jeg vet ikke hvor den har tatt veien. Siste alternativ, er å bestille fra Limbsaver selv. Da blir den perfekt tilpasset.

 

Men, jeg oppdaget også at det finnes 3 typer orginal kapper til Blaser R93, og jeg må ærlig si at jeg synes den er myk og behagelig slik den er nå, men den er av den tynneste typen på 1,5cm (de to andre tykkelsene er 2,5cm og 3cm)

Uansett... jeg fant flere spørsmål enn svar med denne researchen, så jeg har nettopp sendt en email til Limbsaver og spurt dem om endel detaljer som tykkelser, demping (rykter fra selgere sier alt fra 50-70%, så dette må Limbsaver selv utdype).

 

Kommer tilbake med mer info når jeg får svar.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...