Jump to content

Lading av "røfis" til hagle


Carl-gustav12

Recommended Posts

En kjenning kom hjem med brødposer fulle av rødfis i 7,62 og 9mm etter en HVøvelse, han fikk en kjenning til å dreie ut to innstikk i aluminium til hagla etter mål av en haglpatron med utborret kammer der rødfisene passet inn...

Funket som f.. og ble brukt til å trene ro i oppflukt, tror tolleransene i kammeret i alu blokken for rødfisene var litt romslige for det var bare å snu alublokka så datt fisen ut etter avfyring, så den behøvde ikke å stakes ut...

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte i en annen tråd så sier MIN erfaring av vist du tar ut hagla og lukker stjernebretten så sitter koppen igjen i løpet vist du bare fjerner haggla.

 

Støtter denne erfaringa fullt ut :!:

For mange år siden gjorde eg og ein kamerat dette forsøket med to patroner, husker ikke merke.

det som redda oss fra ulykke var at vi såg inn i løpet etter at første skudd var avfyrt, plasten sat dønn fast :!::!:

måtte slå den ut med jernstang og hammer.

Link to comment
Share on other sites

Haglegevær med løsammo ble brukt på jaktprøver for stående fuglehunder til langt utpå -70 tallet. Jeg har en pakke med slike liggende etter faren min.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du velger å bruke hagle under hundetrening. Det må etter min mening bare gjøre kontroll og dressur/håndtering av hunden mer komplisert eller tungvint når skuddet går. Det må være mye bedre å ha en liten revolver for å lettere kunne holde langline eller annen type for barriere :?:

Link to comment
Share on other sites

Husk også å fjerne plastikkoppen. Det er ikke sikkert koppen vil gå ut dersom du bare har fjernet haggelet, og da kan det samle seg opp kopper.

 

Litt OT: En kompis av meg opplevde dette en gang "i hiine hårde dager". Vi hadde gått en hel dag uten å se fuggel, så da fant han ut at han skulle saluttere litt - uten haggel. Så han skar av patronen og tok ut haggelet men lot koppen sitte i. Pang! Men ingen kopp kom ut... den satt midt i løpet. Ny haggelløs patron med kopp ble avfyrt - to kopper satt i midt i løpet... neivel, så var det å bryte av en pinne å forsøke å dytte ut koppene - knekk! så satt også pinnen fast i løpet.

 

Vi jaktet videre i to timer etterpå, kompisen med "enkeltløper" og jeg med dobbeltløper - uten at det hjalp på utbyttet, men det hjalp på humøret mitt. :)

Link to comment
Share on other sites

Haglegevær med løsammo ble brukt på jaktprøver for stående fuglehunder til langt utpå -70 tallet. Jeg har en pakke med slike liggende etter faren min.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du velger å bruke hagle under hundetrening. Det må etter min mening bare gjøre kontroll og dressur/håndtering av hunden mer komplisert eller tungvint når skuddet går. Det må være mye bedre å ha en liten revolver for å lettere kunne holde langline eller annen type for barriere :?:

 

Første grunnen til dette er at skudda til min startpistol koster ca 2,20 kr. Og jeg gir vel 1,40 for leirdueskudd. Så jeg tenkte kanskje det var billigere å lade hagleskudd selv uten hagl for å få litt effekt.

 

Bare 2,30 tenker du kanskje, men for min del blir det nok utrolig mye skudd utover. Dette fordi jeg har en hund som blir veldig gira på skudd, miildt sagt. så det skal skytes mye for han. Og om man bruker startpistol så vil hunden lære det at når jeg skyter med den så blir det uansett ikke noe action, men når hagla smeller er det en mulighet for at det kan ligge noe på bakken et sted, jeg tenkte jeg skulle trene mest mulig likt en jaktsituasjon, og det er veldig sjeldent jeg bruker pistol på feks duejakt. Jeg kan selvsagt bruke lerdueskudd, men om jeg fjerner hagla trenger jeg ikke å konsentrere meg så mye om hvor jeg skyter men passe mere på hunden. Jeg har også med meg hunden på skytebanen, men han vil nok også skille dette i forhold til jakt. Men om noen har noe tips til noe som funker så er jeg åpen for forslag

Link to comment
Share on other sites

Husk også å fjerne plastikkoppen. Det er ikke sikkert koppen vil gå ut dersom du bare har fjernet haggelet, og da kan det samle seg opp kopper.

 

Litt OT: En kompis av meg opplevde dette en gang "i hiine hårde dager". Vi hadde gått en hel dag uten å se fuggel, så da fant han ut at han skulle saluttere litt - uten haggel. Så han skar av patronen og tok ut haggelet men lot koppen sitte i. Pang! Men ingen kopp kom ut... den satt midt i løpet. Ny haggelløs patron med kopp ble avfyrt - to kopper satt i midt i løpet... neivel, så var det å bryte av en pinne å forsøke å dytte ut koppene - knekk! så satt også pinnen fast i løpet.

 

Din kompis var heldig... Prøvde det samme sjøl i min ungdom med en sideligger. Dog med et litt annet resultat.. For å si det slik; hagla fikk ein ny og spennende form på det venstre løpet, og fravær av større del av det høgre løpet..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...