Jump to content

Smøremiddel til DA-avtrekk


Cogito

Recommended Posts

Er det noen andre her som har lagt merke til at lange avtrekk slik som Double-Action revolveravtrekk blir dårligere når de får litt olje enn når de er helt tørre? Jeg har merket dette flere ganger, sist i går da jeg skulle tune avtrekket på en MR73. Denne revolveren har fra før et glimrende avtrekk, og med forsiktig polering på de riktige steder blir det enda bedre.

 

Helt tørt og avfettet er avtrekket aldeles nydelig, men kommer det til en dråpe olje så blir det plutselig litt dårligere. Det er fremdeles bedre enn det meste, men det føles ikke riktig så bra som før oljen kom til. Særlig om en stanser halvveis i DA-avtrekket og så langsomt starter avtrekksbevegelsen igjen kjennes det at det "lugger" litt. Ikke mye, men nok til at det merkes om en lukker øya og bare konsentrerer seg om avtrekkerfingeren.

 

For å teste dette fylte jeg revolveren med bremserens og lot den tørke. Så justerte jeg avtrekket (DA) til å gå av på 1500 gram (har lånt bort 1360 gramsvekta). Avtrekket ble helt smooth, og det gikk var enkelt å ta DA-avtrekk uten å få forstyrrelser av siktebildet.

 

Så smurte jeg revolveren med BrakeFree CLP. Avtrekket gikk nå IKKE av på 1500 gram uten å riste litt på revolveren, og det var tydelig hakkete å ta et langsomt DA-avtrekk.

 

Avfettet så og smurte med Imperial Action Wax. Det ble nå bedre enn med CLP, men ikke like godt som det var avfettet. Prøvde også å smøre med grafittpulver, og resultatet var det samme som med Imperial-voksen.

 

Det er garantert andre som har testet det samme, så nå lurer jeg på om det er noen som kan anbefale et smøremiddel som fungerer bedre enn Imperial-voksen eller grafittpulveret. Det kjennes liksom litt feil å spraye revolveren med bremserens før den skal brukes... :?

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

@Hentis:

 

Nei den har jeg ikke prøvd. Kommer ikke til å prøve den heller. Er for feig til å kjøpe denslags...

 

"- Skal bare ha en liten sprut i spennroa. Slik at avtrekkerhaken skal gli litt lettere. Da blir det så mye enklere å få skuddet til å gå når jeg vil."

 

Jotakk, dama på butikken kommer sikkert til å tro at jeg skal smøre revolvere, og ikke at jeg er en h**** som liker å k**** i r***... :oops:

 

 

Fra spøk til revolver, jeg hadde håpet at noen kunne anbefale noen smøremidler med lav startfriksjon, muligens noe molybdenbasert lurium...

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

.

 

OK - jeg forsøker på nytt, men mulig det blir skivebom igjen...

 

Har du forsøkt denne:

 

0018--GO02B.jpg

 

Designed for use in extreme temperatures, both hot and cold. Reduces friction and wear to an absolute minimum. Use in gun barrel and on all moving parts. Can actually increase bullet speed and accuracy. Can prevent jamming.

 

Jeg kjøpte den hos Landrø, og den "kjennes" ekstremt glatt ut :oops:

 

Ellers har jeg hørt mye positivt om Prolong X-tend våpenolje, men vet ikke hvem som selger denne...

Link to comment
Share on other sites

@Hentis: Nei, jeg har ikke prøvd maxiglide heller. Skal gi den en sjanse neste gang jeg skal ha noe fra Landrø.

 

Mange oljer er glatte og fine når de smurte flatene først begynner å bevege seg, men akkurat når bevegelsen starter eller stopper er det verre. Det kan testes så enkelt som ved å ha litt olje mellom tommel og pekefinger, klemme fingrene sammen og så bevege dem langsomt i forhold til hverandre. De fleste oljer vil gi et lite hopp i det øyeblikket fingrene begynner å bevege seg. Jeg vil ha en olje der bevegelsen kan stoppes og igangsettes uten dette lille hoppet, dvs. at startfriksjonen ikke er høyere enn friksjonen under bevegelse.

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker at flatespenningen mellom de friksjonsutsatte delene forårsaker at smørefilmen kolapser når flatene ikke beveger seg i forhold til hverandre. Når flatene settes i bevegelse, gjenopprettes smørefilmen - jeg kommer ikke på noen bedre forklaring i farten enn at dette omtrentlig tilsvarer en "plane"-effekt. Til verktøymaskiner finnes såkalt "vangeolje", som skal tåle forholdsvis høyt statisk trykk uten at smørefilmen kolapser, men denne er forholdsvis tynn. Vedheftegenskapene kjenner jeg ikke, og vet derfor ikke om den egner seg godt til formålet ditt - men det kan være verdt et forsøk. Videre tror jeg at et molybdenbasert fett kan være greit å prøve, men jeg ville sett nøye på bindemiddelets viskositet ved ulike temperaturer. Et annet fett verdt å prøve er et basert på PTFE (Teflon) - men også her vil bindemiddelets egenskaper være avgjørende for temperarturegenskapene og dermed hvorvidt det kan brukes i praksis til smøring av en DA-mekanisme. Litt kjipt om man i selvforsvar mot isbjørn oppdager at hanefallet tilsvarer åpningen av en gassfjæret bakluke på en bil.

 

Jeg vil tro at både Molybdensulfid og PTFE i seg selv tåler de statiske trykkene mellom de aktuelle flatene uten problemer - kunsten er å få stoffet til å bli der det skal være...

 

Pro-Long Marine-grease kan også være verdt et forsøk. Har 1 kg av dette stoffet hjemme - kanskje jeg skal forsøke å blande det litt tynnere med vangeolje...

 

kanskje jeg skal sende deg en liten mengde av hver?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei sprayflaske med Maxiglide Xoil stående, og kan godt sende deg litt i posten, sånn at du får prøvd den. Dersom du finner ut at den ikke er brukbar så har du iallfall ikke kastet bort penger på ei hel flaske :wink:

Link to comment
Share on other sites

Morten og Hentis: Ja takk, det ville vært kjempesnilt! :D Her hadde jeg forventet at muligens noen kunne tipse meg om å kjøpe en tube med SuperDuperDoubleActionTriggerGrease eller noe slikt, og så får jeg tilbud om gratis smurning i posten! To tilbud i løpet av tre timer! I 2008! Nå må jeg muligens revurdere mitt noe negative syn på menneskeheten... :o

 

Tusen takk, gutter! :)Jeg skal forresten gjerne betale for portoen.

 

Det er ikke umulig at jeg må lage en liten test av friksjonskoeffisient for forskjellige oljer under oppstart og kontinuerlig bevegelse...

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Morten og Hentis: Ja takk, det ville vært kjempesnilt! :D Her hadde jeg forventet at muligens noen kunne tipse meg om å kjøpe en tube med SuperDuperDoubleActionTriggerGrease eller noe slikt, og så får jeg tilbud om gratis smurning i posten! To tilbud i løpet av tre timer! I 2008! Nå må jeg muligens revurdere mitt noe negative syn på menneskeheten... :o

 

Tusen takk, gutter! :)Jeg skal forresten gjerne betale for portoen.

 

Det er ikke umulig at jeg må lage en liten test av friksjonskoeffisient for forskjellige oljer under oppstart og kontinuerlig bevegelse...

 

 

mvh,

Cogito

 

Det er greit, men du kan droppe bilder! :?:shock::mrgreen:

 

Send meg en PM med navn og adresse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke umulig at jeg må lage en liten test av friksjonskoeffisient for forskjellige oljer under oppstart og kontinuerlig bevegelse...

Gjør gjerne det!

 

Nå har jeg gjort det klart til forsendelse. Oljen er en del tykkere enn jeg husket - faktisk veldig tillitsvekkende konsistens på den. Nå har du anledning til å teste fett og olje hver for seg, og ulike blandinger av dem. Blir spennende å se hva det duger til - jeg er spesielt spent på vangeoljen.

Link to comment
Share on other sites

Ser du drar igang et helt prosjekt :D

 

Tar med div teflonstoffer og stikker innom.

 

Tatt noen standpunkt til hvordan forsøket skal utføres for lettest mulig å lese forskjell på hvile- og glidefriksjon?

 

Den pangen din er helt uten sammenligning med alt annet jeg har prøvd når det gjelder avtrekk... sykt bra

Link to comment
Share on other sites

Tatt noen standpunkt til hvordan forsøket skal utføres for lettest mulig å lese forskjell på hvile- og glidefriksjon?

 

Nei, jeg har ikke det. Dvs.jeg har tenkt på det, men jeg har ikke konkludert med noe enda. Rent subjektivt synes jeg Pro-Long-fettet jeg fikk av Morten er det klart beste jeg har prøvd hittil, men det gjenstår enda å finne på et godt testoppsett som kan gi målbare og repeterbare resultater.

 

Hvilefriksjonen kan finnes ved å la en kloss ligge på en plant underlag og så heve dette på den ene siden til klossen begynner å skli. Det er da enkelt å beregne kreftene som virker parallelt med skråplanet og vinkelrett på dette. Glidefriksjonen kan beregnes dersom en klarer å måle hastigheten klossen sklir med etter en kjent distanse, eventuelt finner den vinkelen på skråplanet som gjør at klossen sklir med konstant hastighet. I alle fall om klossen får en konstant akselerasjon når den først begynner å bevege seg...

 

Det får den imidlertid ikke! Særlig ikke når seigt og klebelig fett skal testes. Kanskje det må tenkes litt utenfor boksen. Den nøyaktige størrelsen på hvilefriksjon og glidefriksjon er ikke viktig, men forskjellen på disse bør være så liten som mulig.

 

Tror jeg må lete frem den gamle fysikkboka mi...

 

@Morten Vinje: Takk for fettet og olja! Fikk det før helga, og har testet det i to revolvere. Vangeoljen var litt tykkere enn CLP, men hadde omtrent samme virkning. Ren Pro-Long fungerte meget bra!

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har rett og slett brukt X-TEND smørefett på glideflatene, det er jevnt og stabilt på min revolver.

 

Jeg måtte imidlertid gå over glideflatene før jeg fettet dem, forrige eier hadde kjørt den tørr, noe som forårsaket rugler i glideflatene, nesten som vaskebrett på en grusvei.

 

Løsningen var forsiktig retting av flatene med små biter av slipesteiner fra kasserte honer.

Oljebryning med fin stein ga en flate som ikke er helt glattpolert.

Glattpolerte flater kan vel klebe når de får olje?

Ihvertfall fungerte "behandlingen" perfekt på min revolver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Super Lube teflongrease.

Får kjøpt på små tuber.

Meget temperaturstabil og holder seg der den skal.

Super Lube har flere andre smøremidler som sikkert kan funke, men har kun testet greasen og er meget fornøyd.

Ellers har jo vanlig sagkjedeolje en kjekk egenskap med at den kleber seg godt fast til overflaten uten å skvette rundt.

Link to comment
Share on other sites

Totaktsolje for innblanding i bensin har jeg nå prøvd på min spesialpistol i 9mm, og det ser ut til å fungere bra. Et tips jeg fikk fra en praktiskskytter i hine hårde dager som strevde med funksjoneringen i en Tanfoglio med comp. Som han sa, det hindrer en motorcrossmotor med 12000rpm i å skjære seg, mulig han har et poeng. Men har ikke prøvd det på DA revolver enda.

Link to comment
Share on other sites

Husker at jeg en gang i tiden brukte en oljetilsetning som het STP.

Den gjorde at oljen beholdt avstand mellom metalldelene ved høyt trykk og varme.

 

Effekten i våpen ville vel bli en svært jevn og friksjonsfri bevegelse.

 

STP var utviklet til motorer som skulle presses hardt, effekten var at man kunne ungå at motoren rett og slett eksploderte.

 

STP var både for girolje og motorolje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Super Lube teflongrease.

Får kjøpt på små tuber.

Meget temperaturstabil og holder seg der den skal.

Super Lube har flere andre smøremidler som sikkert kan funke, men har kun testet greasen og er meget fornøyd.

Ellers har jo vanlig sagkjedeolje en kjekk egenskap med at den kleber seg godt fast til overflaten uten å skvette rundt.

 

Kjøpte samme produkt etter nyttår for bruk på revolvrne mine.

Har erfart det samme som Gringo `n , til nå det beste jeg har prøvd på mekanismen inne i revolverne. :D

 

Har tidligere brukt X-tend, Pro long og div andre "super" glidere , men den over nevnte greasen var bedre, mye pga den blir værende på det sted man ønsker smurning .

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd Tetra? http://www.tetraproducts.com/products_by_cat.asp?ID=Gun%20Care%20Lubricants

 

Funker for meg i alle fall. (Og for en del andre ihh. til http://www.tetraproducts.com/endorsements.asp)

 

Det følger med en prøve av dette stoffet når man kjøper revolver fra Freedom Arms hvis jeg husker rett.

 

 

Freedom Arms, er vel IKKE en DA revolver.... :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

VBK mekolja er vel ingen dårlig løsning :)

Den er vel spesiallaget for tilhengerkoplinger som har små bevegelser men høyt trykk :?:

 

Som alle andre smøremidler må den også påføres heller tynt enn tykt, mye olje samler jo bare en masse dritt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det er vel slik at polerte og oljede flater kleber, noe som resulteterer i lugging.

En fin matt overflate både binder smøremidler bedre, samt hindrer klebing.

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...