Jump to content

Jaktstøvler til smal lest


Sarek08

Recommended Posts

Heisann,

Jeg lurer på om noen har tips til jaktstøvler som passer til en smal lest. Har prøvd Alfa Bever og de er ihvertfall altfor brede. Crispi Hunter derimiot virket litt bedre, men jeg er usikker på hvor godt de skal sitte i starten. Skal de sitte godt over vrista og i bredden?

Link to comment
Share on other sites

La Sportiva er veldig smal, ja. Virker som de fleste italienske,(Varg/Aku,Asolo&Scarpa f.eks.), er endel smalere enn de norske: Alfa og Viking.

Meindl,Raichle og Crispi noe midt mellom. Enkelte produsenter tilbyr forskjellig bredde på lesten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme "problem", dvs. lange smale føtter, og etter å ha prøvd det meste har jeg endt opp med støvler fra tyske Meindl og Lowa. Etter min erfaring er Meindl smalest av disse to (har dog hørt flere som hevder det motsatte). De mest behagelige støvlene jeg har hatt var fra amerikanske Rocky, som tilbyr tre ulike bredder (normal, wide og extra wide), men sist jeg sjekket hadde de ikke lenger noen modeller som passet mine behov.

Link to comment
Share on other sites

Eg har litt smal lest sjølv. Eg trivst i alle fall mykje betre i Varg Isogaisa enn eg gjorde i diverse Alfa-par som eg har hatt før.

Har ikkje prøvd so mange andre, so veit ikkje korleis dei er i forhold til alle andre.

 

Men eg vil i alle fall råde deg til å stikke føttene ned i eit par Varg Isogaisa eller Rastagaisa. Ver obs på at dei har komme med nokre "wide" modellar som skal vere tilpassa typiske norske, breie føtter :?

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg kjøpte meg nye jaktstøvler ville jeg prøve en kvalitetsstøvel uten membran. Valget falt da på varg støvler. Jeg har imidlertid som deg også smal lest, og den mest solgte modellen Varg rastegaisa ble alt for bred for meg. Jeg bestemte meg da for å gå for Varg isogaisa, og jeg har ikke blitt skuffet!

 

Varg isogaisa er en veldig god jaktstøvel som gir veldig god støtte for ankelen, og læret er veldig tykt som gjør støvelen veldig holdbar og vanntett. Støvelen er riktignok jæ... stiv når den er ny, og det å gå den inn var en lang og vond jobb. Dette kan ha litt med tykkelsen på læret å gjøre, men nå når skoene er formet etter min fot, så er den vonde inngåingstiden glemt, og jeg kommer nok til å kjøre denne støvelen neste gang også :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har føtter i bredde "C". Det er 3 nummer smalere enn de fleste sko som selges i Norge, og forskjellen er såpass stor at de fleste sko blir helt ubrukelige. Alfa og Lundhags sitter så dårlig på mine føtter at man skulle tro de var laget til en annen art. Jørnkangan lo jeg da jeg prøvde.

 

Det eneste jeg har funnet som passer er Varg (både jaktstøvler og skistøvler) og de av La Sportivas modeller som har snøring nesten helt frem til tærne. Er aller mest fornøyd med Varg (passform, vanntetthet, støtte, stivhet i såle, generell kvalitet) og kommer neppe til å kjøpe noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par smale amerikanske fallskjermstøvler jeg fikk av far min, de ble laget i flere fasonger og bredder, min erfaring er at amerikanske føtter generelt er smalere enn norske, amerikanerne leverer ofte flere passformer og bredder.

Link to comment
Share on other sites

Varg Isogaisa virker interessant. Er det fortsatt mulig å få tak i den gamle smale modellen? På Oslo Sportslager står det "nordisk lest" i beskrivelsen av støvelen.

 

Har isogaisaen blitt like brei som rastegaisaen nå? Da jeg kjøpte mine for et par år siden hadde rastegaisaen nordisk lest, mens isogaisaen var smalere. I såfall er det godt det er lenge til jeg trenger nye sko :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...