Jump to content

klebing med 7,62X51 i sauer 200STR


høggern

Recommended Posts

jeg har 7,62X51 løp i sauern min. når jeg skyter feks ammo med sivile 308w hylser kleber ikke hylsene på veg ut, men skyter jeg NM60 så kleber hylsene.

 

noen som har råd for hva jeg kan gjøre? har pussa kammer osv så det er neppe det som er problemet. problemet kommer når jeg skyter NM60.

Link to comment
Share on other sites

Bruk sivil ammo. Eg har hatt same problem med militærammo både i Sauer STR200 og Mauser M67. Med militærammo så har hylsene ein tendens til å klebe i kammeret. Har aldri opplevd dete med sivil ammo. Det er små dimensjonsforskjellar på sivil og militærammo som kan være årsaket til dette. Du får enten leve med problemet eller bruke sivil ammo.

På Mauseren opplevde eg og at hylsene hang hardare jo varmare våpenet var, omgangen vart ganske strabasiør pga at eg ofte måtte slå opp sluttstykket for å få lada om spesielt på varme sommardagar.

Link to comment
Share on other sites

jeg har 7,62X51 løp i sauern min. når jeg skyter feks ammo med sivile 308w hylser kleber ikke hylsene på veg ut, men skyter jeg NM60 så kleber hylsene.

 

Om du har rett dimensjon på kammeret, så burde ikke 7.62x51 klebe.

Sjekke dimensjonene og eventuellt bytte løp?

NM60 Kleber i mitt 308 win kammer (Sauer90/CG3000) men noe annet hadde jeg ikke forventet.

Link to comment
Share on other sites

NATO spec er litt bredere over hoftene enn 308. Normalt kleber ikke hylsene i Sauerpipene, men dersom de er litt trange så kan det forekomme. Få en børsemaker til å kontrollere og eventuelt brotsje opp til NATO dimensjon.

Link to comment
Share on other sites

NATO spec er litt bredere over hoftene enn 308. Normalt kleber ikke hylsene i Sauerpipene, men dersom de er litt trange så kan det forekomme. Få en børsemaker til å kontrollere og eventuelt brotsje opp til NATO dimensjon.

nja er ikke umiddelbart enig i at NM60 hylser normalt ikke kleber i sauerpipene... jeg har hatt 3 piper i kaliberet og i alle har dette forekommet (mer med enkelte loter enn med andre)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye NM 60 i både sauer og andre våpen beregnet for NATO, uten problemer med klebing. I mine våpen med 308 kammer er det vanlig at hylsene kleber, spesielt ved varmskyting.

Uansett hvordan en ser på det så er kammeret for lite til den ammunisjonen du bruker, om det er ammoen som er for feit eller kammeret som er for trangt er ikke så viktig, men den enkleste måte å fikse det på er å sette en NATO brotsj i kammeret og øke dimeter litegranne.

Link to comment
Share on other sites

men siden skarp patron går glatt inn og skutt hylse ikke glatt ut, så er vel kammeret romt nok ?

det er skutte hylser som kleber, ikke patroner....

 

det merkelige er at alle mine 3 sauer løp i 7,62X51nato får klebing når de blir skutt varme.....

Link to comment
Share on other sites

Dette problemet kommer ikke av kammerdimensjonene fordi patronene kamrer greit som høggern påpeker. Går de inn så skulle de komme greit ut igjen også. Jeg har et 7,62 løp i min Sauer også, men dette var det skutt noe med før jeg fikk det. Dette løpet kleber ikke. Har du sjekket friflukten på løpet høggern. Dersom den er akkurat og patronene er hardt ladet du muligens få problemer.

Link to comment
Share on other sites

Dette problemet kommer ikke av kammerdimensjonene fordi patronene kamrer greit som høggern påpeker. Går de inn så skulle de komme greit ut igjen også. Jeg har et 7,62 løp i min Sauer også, men dette var det skutt noe med før jeg fikk det. Dette løpet kleber ikke. Har du sjekket friflukten på løpet høggern. Dersom den er akkurat og patronene er hardt ladet du muligens få problemer.

hatt 3 løp. 2 av de kleber kronisk, den tredje kleber litt. ingen av løpene er nye lengre så de har ikke akkurat kort friflukt. en av pipene er det skutt over 10 000 skudd med å den kleber fortsatt... å den har friflukt så det holder...

Link to comment
Share on other sites

Eg lada om mange av dei militære hylsene eg hadde tidlegare og etter heilpressing så var fremdeles problemet tilstede med klebing i kammeret. Pussa etter alle kunstens reglar utan at det hjelpte. Trur ikkje klebinga har noko med at patronene er hardt ladd. Eg lada med tilsvarande kule i same hastighet med Lapuahylser utan å få problem. I militærhylser så kleba hylsene etter avfyring. Hylsene var frest på lengde utan at dette hadde nokon innvirkning. på klebinga.

Link to comment
Share on other sites

ja når du sier det så kom jeg på en omtrent tilsvarende opplevelse...

jeg fikk engang en kasse nye NM60 hylser (med tennhette) disse klebet med både harde og svake ladninger. når jeg lada samme kule til samme hastighet i lapua eller andre sivile hylser så kleba de ikke.... sannsynligviser ikke de militære hylsene elastisk nok?

Link to comment
Share on other sites

Eg veit ikkje om det har med elastisiteten til hylsene å gjøre, kan være ein medvirkande årsak muligens. Eg fekk aldri bukt med problemet i dei to våpena eg brukte. Eg har skote ganske mange tusen skot med ulike lot nummer som har vært omlada. HAr hatt problem emd alle lotane og alle omladde hylser. Det gjekk stort sett greit men omgangen kunne være strabasiør spesielt i varmt vær. Hylsene kleba meir i varmt våpen enn i kaldt våpen, i tillegg var varmt vær også lite bra. Kan hende det hjelper å brotsje opp kammeret men eg veit ikkje om du då seinare kan få problem med sivile patroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Eg veit ikkje om det er forskjell på NATO kammermål og .308 kammermål. Eg trudde at patroner skutt i eit våpen ville forme seg etter kammeret og når så hylsene vart heilpressa etterpå så ville problemet være vekke men dengang ei. Det kan muligens ha noko med legering i hylsa å gjøre evt. med glødinga som er gjort. Eg fant aldri ut av det og levde med problemet i større og mindre grad til eg kutta ut militære hylser. Ammoen egna seg dårleg til stangskyting. Har ikkje erfaring med denne problemstillinga i andre våpen enn Sauer 200 og banemauseren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...