Jump to content

Nytt avtrekk til M98


alannette

Recommended Posts

Jeg har fått overtatt en M98 med jaktstokk, omsmiddhevearm, bedda, kikkert, rustfri og bra løp, men som fortsatt har original avtrekk fra Tyskland 1938.

 

Så jeg tenker på å bytte det ut, og lurer på hvilke alternativer jeg har og ca hvor mye det koster (inklusive børsemakerarbeid, jeg har ikke tenkt å operere selv)?

Link to comment
Share on other sites

Tja ca 6-700.- så har du eit Timney Sportsman avtrekk, og det er fullt ut forsvarlig å montere sjølv, det følger vel med monterings anvisning også, og det er 10 minutters arbeid, til og med for ein som aldri har satt sine bein i ein Mauser før. Då har du et bra avtrekk, som er justerbart også. Men la det stå som det gjer orginalt, det er bra som det er i grunn.

Link to comment
Share on other sites

Har Timney på min m98. Har hatt det i ca. 9 år, og er meget bra synes jeg. Ikke noe slark i det på noe vis.

 

Før dette var jeg så idiot at jeg faktisk brukte penger på det originale fra 1939....Lot børsemaker rense/polere det!! for 400 spenn.

 

Nei, kjøp deg et nytt av ok, kvalitet, eksempelvis Timney.

Link to comment
Share on other sites

Jeg monterte et avtrekk fra Recknagel. Dette har avtrekkshus av stål imotsetning til bl.a. Timney.

Noe dyrere, men jeg er fornøyd 8)

Du blir sikkert fornøyd med et Timney og, siden "alt" er bedre enn det originale "trykkpunktkryphakkkryphakkhakkBANG-OI" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan annbefale Bold avtrekk med integrert skyvesikkring. Bruker orginalsikringa når jeg beveger meg, og skyvesikringa når jeg er på post. Stille og raskt. Dessuten er det et veldig rent avtrekk uten kryp. Justerbart. Pris med skyvesikkring mener jeg var rundt 800,- gjennom Midway.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nylig satt nytt avtrekk på fruens M98, et Timneyavtrekk fra midway. http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=264380

Gjorde jobben med skifte selv, og det var så enkelt at selv mor kunne gjort det.

Mausern har sikring fra før (og den er grei og lydløs) så jeg kjøpte en modell uten sikring og er fornøyd med det.

Overraskende godt avtrekk ble det også, med muligheter for justering av avtrekksvekt (2-4lbs), kryp, overtravel og backlash. "Oppskrift" på byttet og innstillinger ligger ved i pakken. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...