Jump to content

Lade rifle i prog presse


Glock34

Recommended Posts

Vurdere å skaffe meg ei prog presse til rifle ladning.Har lada på en stasjons til nå.

Men da er spm mitt.Hva med smøring av hylsene?Smøre hylsene,kjøre de ferdige gjennom pressa og så tørke av de 1 etter 1?

Veit veldig godt hvor godt ei for dårlig smørt hylse kan sitte fast i dien

Kan jo ikke trommle ferdige skudd?

I dag så smører jeg de,helpresser,sette i hette for så å kjøre de i trommelen for å få av smøre middelet.

 

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

I dag så smører jeg de,helpresser,sette i hette for så å kjøre de i trommelen for å få av smøre middelet.

 

 

Å tromle ei hylse med den nye hetta isatt... Er ikkje det å be om trøbbel?

Blir ikkje tennkanalen tett, og vil ikkje eventuell gjenværande media kunne gje høgt trykk?

 

Personlig pleier eg necksize og tørke av smøringen på halsen med ei fille med raudsprit.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg bruker hylsefett lader jeg alt ferdig før jeg legger de ferdige patronene i et lunkent vannbad. Lar de ligge der et par min før jeg froterer alle patronene samtidig i et stort håndkle.

Denne teknikken har jeg brukt i 15 år, og jeg har aldri opplevd funkfeil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Dillon XL 650 og necksizer når jeg kan.

 

Når jeg må helpresse gjør jeg det i egen operasjon på en- stasjonspresse. Etter pressing vasker jeg av det vannløselige fettet i zalovann og tørker hylsene i varmluftovn. Det høres kanskje plundrete ut, men hvis man gjør dette i større partier om gangen synes jeg det er ganske effektivt.

Link to comment
Share on other sites

I dag så smører jeg de,helpresser,sette i hette for så å kjøre de i trommelen for å få av smøre middelet.

 

Noen forslag?

 

En necksizer er det du trenger, f.eks Lee Collet.

 

Jeg ville ikke ha kjørt hylser med skarp hette i tumbleren. Jeg hadde neppe fått sove om natta med tanke på at poleringsmedia kunne ha satt seg i tennkanalen....... Om det er en reell fare for at det skal kunne gi klikk vet jeg ikke. :)

Link to comment
Share on other sites

Du smorer bare i hylsemateren, (dillon 650) eller bruker smoredie. Du kan bruke body die som siste stasjon, mulighetene er mange. Jeg hiver i 200 6BR i hylsemateren, 2 spray med dillon sprayfett, 3 runder rundt, saa er det bare aa lade. Paa sett a vis er det lettere aa smore paa denne maaten enn med pad... :)

Link to comment
Share on other sites

Man får nok ikke klikk av litt medie i hettekanalen, får hetta det slaget den trenger sier den garantert pang uansett hva som er foran. Og med tanke på kraften som en slik hette har i seg er det ikke mer trolig at man får feiltenning heller, men det kan jo tenkes at det forstyrrer prosessen nok til å påvirke presisjonen...

Link to comment
Share on other sites

Rodsprit, biltema bremsevask etc, saa frottehandkle. Har aldri skjonnt hva som er problemet med aa faa av det hylsefettet...? Selv om jeg har 200 er det bare sekunder. det som tar tid er aa legge i patronesker, ikke torke fett

 

Jeg pleier ikke å ta av fettet jeg.. Gidder ikke, men bør kanskje skjerpe meg litt siden det er dyre våpen det brukes i..

Er det skadelig å ikke fjerne fettet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Dillon 550 til lading av både pistol- og riflepatroner. Når jeg helpresser riflehylser, pleier jeg å gjøre dette i en separat økt. Da smører, presser og vasker jeg hylsene samme kveld, og tørker disse på badegulvet over natten. Neste dag kan jeg da fullføre resten av ladingen ( hetteisetting, kruttfylling og kuleisetting ) på vanlig måte, med rene og tørre hylser.

 

Du får ikke utnyttet den progressive pressens kapasitet 100 % på den måten, men for meg er dette en grei løsning.

Link to comment
Share on other sites

Maa nesten sporre litt omvendt>

Hva er fordelene med IKKE aa smore og kjore progessivt hvis du ikke bare skal necksize? Hva er det som skjer naar en ferdig smurt hylse gaar med rundt og ender med en ferdig patron? Ingenting spor du meg. De som har problemer med avfetting faar gaa litt i tenkeboksen, mulig din metode er litt tungvinn. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat lada min første lot på Dillon 550. Ikke noe problem å avfette ferdiglada ammo som HS sier..

Body die i siste stasjon er genialt, Necksizer i første (lee collet) , er det hylser som trenger litt kroppspressing bruker du b

odydien. Skal det bare neckes er det bare å skru bodydien et par runder opp.. (Har lånt 550n av en kompis, og det må jeg si !!! denne rykka uniddelbart opp på første plass på ønskelista ) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...