hva skal valpen hete

Hjorte Brøl

"Kronos" or "Cronus" - Titan of eternal time and father of six of the Olympian gods. Cronus (Kρόνος) and Chronos (Xρόνος) are two separate entities altogether. Cronus or Kronos is the father of Zeus, Poseidon and Hades, whereas Chronos is the Keeper of Time. In addition, in the Greek language "χρονια" means "year" or "years" depending on accent.

"Hades" - God of the underworld. Brother of Poseidon, Zeus and Hera, and consort to Persephone. His symbols are the bident, the Helm of Darkness, and the three-headed dog, Cerberus. Pluto (gresk Πλούτων, Plouton) er et annet navn for den greske guden Hades

"Apollo" - God of music, prophecies, poetry, and archery. Also said to be the god of light and truth. Is associated with the sun. Also referred to as the most beautiful of the gods. He is Artemis's twin brother, and son of Zeus. His symbols are the bow, lyre, and laurel.

"Ares" - God of war, murder and bloodshed. Brother to Athena, and is the son of Zeus. Has an affair with Aphrodite. His symbols are vultures, dogs, boars, and a spear.

"Zeus" - The king of the gods, the ruler of Mount Olympus and the god of the sky and thunder. His symbols are the thunderbolt, eagle, bull, and oak.

"Faunus" - var skogens gud i romersk mytologi. Han var motstykket til den greske guden Pan. Faunus vernet om skoger, marker og gjetere. I romertiden ble det hvert år holdt to fester til hans ære. Han var barnebarn av Saturn, og far til Latinus.

Norrøne guder:

Tyr - seierens gud, krigsguden – rår over hvem som skal vinne i strid

Vale - Odins sønn med jotunkvinnen Rind. Balders hevner

Mvh

Mats

odin er et bra navn,den forige beaglen min het odin,men seriøst synes jeg du skulle kalle den "sniffer"eller bassen,da kan du si når du har hvert på jaktprøve eller utstilling "bassen tok førsteplassen"eller hvis det blir ræva av ei jaktbikkje kan du bare kalle han kjassen :lol: det siste var nå ment som en spøk,

Odin (Krigsgud) ?

Tor (Værgud) ?

Flisespikking kanskje, men Odin var (er?) gudenes høvding og høvdingenes gud, selve overguden :wink:

Tor er tordenguden, Odins eldste sønn og den nest mektigste av gudene.

Mange av Æsene hadde flere roller og både Odin og Tor (og andre) hadde roller som krigsgud og Tor er også fruktbarhetsgud.

Ty (Tyr) er krigsguden, han rår over hvem som skal vinne i strid.

Greit å ha riktig betydning når man velger navn...

det var ares jeg tenkte på :wink: husket bare ikke navnet

men pøs på med forslag :P

Bruk det gjerne for min del! :wink: Et kompromissløst navn på en kompromissløs jakthund, bedre blir det ikke! :D

Det er vel mer tvilsomt om vi skulle råkes til å rope på bikkja i samme skog, he he!