Jump to content

Us carabin


pluto

Recommended Posts

Er Us karabin brukbart på rådyr? Jeg spør ikke om den er godkjent, eller av hvike grunner den ikke er. Men er den brukbar på rådyr og eventuelt rev? I sverige er det lovlig å bruke halvauto om den er laget før 1942? på jakt. Kan man søke politiet om våpen til bruk på jakt i sverige, på lik linje med 470 nitro til afrikajakt? Jeg ser ikke problemet med å få denne , eller en garand godkjent til jakt i sverige. Tipper de fleste av oss er oftere i sverige enn i afrika.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet med å få denne , eller en garand godkjent til jakt i sverige.

 

Jeg tror POD har et litt annet syn på saken. At våpenet er lovlig andre steder spiller ingen rolle, De Høye Herrer har avgjort at enkelte våpen er en Styggedom og da får du de ikke. Sammenlikningen med ekstra grove storviltkalibre holder nok ikke, disse patronene kan man tross alt bruke i Norge.

 

Beklager så meget, men når en ikke får innvilget slike våpen til praktisk rifle engang er det bare å glemme.

Link to comment
Share on other sites

Er Us karabin brukbart på rådyr ???

 

Men den ville vel ikke klart anslagsenergi kravet . . . :roll:

 

Er Us karabin brukbart på rådyr? Jeg spør ikke om den er godkjent, eller av hvike grunner den ikke er. Men er den brukbar på rådyr og eventuelt rev?
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ett 5 skudds magasin til US Karabin engang. I magasinet satt det 5 skudd med blyspiss. Om dette er fabrikkammo eller noe som er selvladd, vet jeg ikke. Mener å huske(nesten sikkert) at hylsebunn var merket Norma, men er ikke helt sikker. Det var ihvertfall ikke RA hylser.

Det tyder ihvertfall på at US`n ble brukt til jakt og at enkelte satset litt mer enn å benytte standard helmantel. Jeg husker ikke når forbudet mot å bruke den på jakt kom, men tipper det var på slutten av -50 tallet engang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett 30 skudds esker med .30us ammo. En kompis som jobber i politiet hadde disse den gang de var oppsatt med US Karabin. Mener å huske at dette var hvite esker fra Norma.

C.Patron kan sikkert bekrefte eller avkrefte dette.

Link to comment
Share on other sites

Jo, vi hadde 30 skudds esker med carabin ammo, WW bunnstempel, dette var selvfølgelig FMJ. Norma hadde vi med 50 skudd FMJ og NP bunnstempel. Det vanligste bunn stempel, hos oss var WCC, i de siste åra hadde vi også ny prod. Federal og Magtech i 50 skudd esker. Norma kom i tre kasser, WW i plast strømper og WCC i blikk kontainere.

Link to comment
Share on other sites

Det tyder ihvertfall på at US`n ble brukt til jakt og at enkelte satset litt mer enn å benytte standard helmantel. Jeg husker ikke når forbudet mot å bruke den på jakt kom, men tipper det var på slutten av -50 tallet engang.
Nå nei, US-karabin var lovlig på jakt frem til en eller annen gang på 80-tallet. Den var ganske utbredt til rådyrjakt frem til kravet om anslagsenergi gjorde den ubrukelig til denslags og er dugelig på sålenge avstanden ikke blir for stor.
Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg vet også at det ble skutt elg med Mauser pistol C-96 i kal 7.63 mauser. Stedet var Namskogan engang rundt 1900 og skuddet ble avfyrt av en engelsk admiral som jaktet elg og rype i området rundt Skorovatn. Historien var å finne i en gammel jaktbok på et engelsk jaktslott vi leide der oppe under rypejakta tidelig på -90 tallet.

Men tror ikke jeg ville anbefalt andre å gjøre stuntet etter :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det var dette med halvautomatiske militærvåpen og forbud mot jakt......
Det er nok et forholdsvis moderne påfunn, jeg har forsøkt å finne noe som dokumenterer det, men det nærmeste jeg kommer er:

 

.30 US Carbine Dette var en utbredt rådyrpatron inntil de nye reglene om anslagsenergi kom for noen år siden. Jaktloven krever 100 kgm på 100 meter, og .30 US'en har snaue 80 på denne avstanden [...] Nå om dagen er det nesten umulig å få kjøpetillatelse på US karabiner på grunn av de fjollete reglene om "militært utseende våpen" [...]

 

Sitatet er fra Våpenjournalens Ladebok 2. utgave, som ble utgitt i 1990 (men teksten kan for alt jeg vet være uforandret fra 1. utgave som kom noen år tidligere). Uansett så tolker jeg dette til å bety at det ble gradvis vanskeligere å få ervervstillatelse før disse ble forbudt brukt som jaktvåpen, -- det er fristende å tro at jaktforbudet kom for å demme opp for folks behov for slike skumle våpen.

 

Det gamle kravet for rådyrjakt var AFAIK 50kgm @ 100m.

Link to comment
Share on other sites

har hørt om noen som har skutt elg med US carabin :shock:
Jeg har hørt om en som skjøt en bjørn med US-karabin. Det vil si, han begynte å skyte med US-karabin på litt avstand ... som gradvis ble mindre ... og endte opp med å skyte med en S&W M29 på kloss hold. Visstnok en engangsforeteelse :lol:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...