Jump to content

jakt i sverige..


asfaltcowboy

Recommended Posts

vet jeg er veldig sent ute nå, men vi er 4stk som gjerne ville vært en tur på villsvinjakt i sverige siste helga i denne mnd. så jeg lurte på om noen av dere her inne visste om en plass der er bra med vilt, eller kanskje har en person jeg kan kontakte.

 

håper på svar..

Link to comment
Share on other sites

Reiser til bengt brage om 2 helger, noen her inne som har vært å jaktet hos han,så kom gjerne med litt info om hvordan jakten var, om organiseringa osv....

 

Alt av svar er hjertelig velkommen :D

 

Bengt Brage kjører bil helt frem til posteringsplassene. Han mener det ikke betyr noe for hvorvidt grisene kommer frem. Jeg er absolutt ikke enig :!:

 

Da vi var der i mai i fjor hadde de sluttet å fore for en stund siden, og vi postet i noen jordekanter som ikke lå i forbindelse med åteplasser. Vi så ikke gris på de to nettene vi satt der. En av oss hørte riktignok endel aktivitet inne i skogen som lå i tilknytning til jordene. Denne plassen het Frøssvik om jeg ikke husker feil. Tårnet står midt ute på en åker, og det var masse rådyr og dåhjort å se. Men altså ingen griser...

Link to comment
Share on other sites

Bengt Brage kjører bil helt frem til posteringsplassene. Han mener det ikke betyr noe for hvorvidt grisene kommer frem. Jeg er absolutt ikke enig

 

Jeg har flere ganger skutt gris når jeg blitt kört helt fram på post. Om han dessuten står på tomgang til du har gått in i kojan så er det mye bedre enn om du skulle gå fram til åteplassen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere ganger skutt gris når jeg blitt kört helt fram på post. Om han dessuten står på tomgang til du har gått in i kojan så er det mye bedre enn om du skulle gå fram til åteplassen.

 

Hver sin smak. Du sier ikke noe om hvor lenge du har ventet på åtet før grisene kommer etter at du har kjørt helt frem.

 

Jeg har flere ganger hatt gris fremme når jeg smyger frem til åteplassen en stund før det det blir mørkt. Tviler på at disse grisene hadde oppholdt seg fremme dersom det hadde kommet en bil kjørende.

Link to comment
Share on other sites

ok.han sa han drev å foret de ofte,men d gjenstår jo å se.tror det blir hardt jaktet der oxo. håper jo der viser seg noe gris,men skulle det ikke gjøre d, så vaser det vel rundt et eller annet enn kan se på.slik at tiden går litt fortere :D

Reiser til bengt brage om 2 helger, noen her inne som har vært å jaktet hos han,så kom gjerne med litt info om hvordan jakten var, om organiseringa osv....

 

Alt av svar er hjertelig velkommen :D

 

Bengt Brage kjører bil helt frem til posteringsplassene. Han mener det ikke betyr noe for hvorvidt grisene kommer frem. Jeg er absolutt ikke enig :!:

 

Da vi var der i mai i fjor hadde de sluttet å fore for en stund siden, og vi postet i noen jordekanter som ikke lå i forbindelse med åteplasser. Vi så ikke gris på de to nettene vi satt der. En av oss hørte riktignok endel aktivitet inne i skogen som lå i tilknytning til jordene. Denne plassen het Frøssvik om jeg ikke husker feil. Tårnet står midt ute på en åker, og det var masse rådyr og dåhjort å se. Men altså ingen griser...

Link to comment
Share on other sites

Har et tips til deg. Bengt Brage kommer sannsynligvis til å kjøre dere til Frøssvik. Det går en grusvei frem til jakttårnet som ligger midt på åkeren.

Dersom dere venter til han har kjørt videre og går tilbake langs grusveien ca 100 meter ligger det et åpent hogstfelt på høyre side parallelt med jordet. Der ville jeg satt meg. Og for all del, ikke spør Bengt om tillatelse til dette.

Link to comment
Share on other sites

Var forøvrig hos Bengt forrige helg, lite å se på åtene da, er nok hardt jaktet som antydet her. Fikk en pen gris på Frøssvik i mai forrige år. Bengt har bygget buer på de fleste åteplassene nå, ganske behagelig og sitte i og de hindrer mye vittring. Hadde flere gris fremme ved et åte nær byen, men han som satt var litt uerfaren og tok ikke sjansen.

 

Trenger du tips til bra overrnatting så send pm. Er ikke all verden å bo i leilighetene som Bengt tillbyr.

Link to comment
Share on other sites

ok. Er det en trekkrute dyra har gjennom hogstfeltet der, eller trekker de dit pga beiteforhold? mener du det var best sjans på åtene eller på jordene?

Har et tips til deg. Bengt Brage kommer sannsynligvis til å kjøre dere til Frøssvik. Det går en grusvei frem til jakttårnet som ligger midt på åkeren.

Dersom dere venter til han har kjørt videre og går tilbake langs grusveien ca 100 meter ligger det et åpent hogstfelt på høyre side parallelt med jordet. Der ville jeg satt meg. Og for all del, ikke spør Bengt om tillatelse til dette.

Link to comment
Share on other sites

ok. Er det en trekkrute dyra har gjennom hogstfeltet der, eller trekker de dit pga beiteforhold? mener du det var best sjans på åtene eller på jordene?

Vet ikke om det er noen spesiell trekkrute, men det var mye spor etter bøking der. Så jeg mener det er størst sjanse inne i skauen.

 

Etter det jeg kjenner til bedriver ikke Bengt Brage foring av grisene på denne årstiden, og derfor ferdes de heller ikke på åteplassene. Og hveteåkrene er ikke mat for grisene før hveten er nesten moden ultimo juli / primo august. Så de er ikke så mange grunner for grisene til å ferdes på åkrene akkurat nå.

 

Det er ingen tvil om at det er mye gris i området, men siden det ikke er mat på hverken åteplassene eller på åkrene, vil grisene normalt ikke eksponere seg på disse stedene. Derfor tipper jeg sjansen er størst på et oversiktlig sted inne i skogen.

Link to comment
Share on other sites

ok. kanskje det er tingen ja.. skal bli spennende å se.. gøy å komme seg ut i skogen uansett :P

ok. Er det en trekkrute dyra har gjennom hogstfeltet der, eller trekker de dit pga beiteforhold? mener du det var best sjans på åtene eller på jordene?

Vet ikke om det er noen spesiell trekkrute, men det var mye spor etter bøking der. Så jeg mener det er størst sjanse inne i skauen.

 

Etter det jeg kjenner til bedriver ikke Bengt Brage foring av grisene på denne årstiden, og derfor ferdes de heller ikke på åteplassene. Og hveteåkrene er ikke mat for grisene før hveten er nesten moden ultimo juli / primo august. Så de er ikke så mange grunner for grisene til å ferdes på åkrene akkurat nå.

 

Det er ingen tvil om at det er mye gris i området, men siden det ikke er mat på hverken åteplassene eller på åkrene, vil grisene normalt ikke eksponere seg på disse stedene. Derfor tipper jeg sjansen er størst på et oversiktlig sted inne i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere skal være der nede i flere netter kan dere jo prøve å ta med litt snacks til grisene selv.

Fiskeslo som legges ut om morgenen og godgjør seg hele dagen er blant grisenes favoritter neste kveld/natt. Lukter over stort område og tiltrekker griser.

 

Jeg har prøvd, og det virket......

Link to comment
Share on other sites

Han forer på åteplassene fortsatt, ihvertfall forrige helg. Men grisene begynner å finne annen mat på denne årstiden, derfor er de ikke så hyppig på åteplassene. Lysforhold er også en faktor som spiller inn. De er ikke så glad i å eksponere seg hvis det er for lyst på natta, derfor er det sikkert en fordel å sitte på trekkrute hvis det er klarvær. Viktig å ha skikkelig lyssterke kikkerter da de oftest dukker opp når det har blitt helt mørkt.

Link to comment
Share on other sites

 

Hver sin smak. Du sier ikke noe om hvor lenge du har ventet på åtet før grisene kommer etter at du har kjørt helt frem.

 

 

Flere ganger har det stått gris på åte når jeg har kommet dit med bil og det tar som regel ikke mer enn 10-15 min för grisene er tilbake.

Nå skal det dog sies at på de steder jeg jakter er jakttrykket ganske lavt og de fleste griser skytes på höst og vinter for hund. Er ikke uvanlig at grisene tillogmed er på foringene allerede ved 16-17 tiden på ettermiddagen.

Link to comment
Share on other sites

ok. det er det vi oxo bruker å gjøre, var noen kompiser av meg nedover i påsken, de fikk 20 gris.De ble skutt mellom kl 10 på kvelden og 5 på morgenen, men de fikk flest mellom 11 og1..

Sitter til det blir lys om morgenen. Svina kan godt dukke opp i grålysningen.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Er det noen jegere her som har vært hos Brage i det siste? Vært gøy å hørt om det er noe liv der nede om dagen. Kompis av meg var der nede for ca 1 mnd siden å fikk en grisjævel, som bengt sier=) Skal nedover i midten av oktober. Blir jakt på råbukk, dåhjort elgkalv, å gris=)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Siden det er en tråd om jakt i Sverige generelt,...

 

Er det noen her som har vært hos "Kalle (her er så fordømt godt om satans grisjævlar) Freyer" i Degeberga i det siste?

 

Jeg har vært hos han et anntall ganger for noen år siden... Og den gang tusset det av både gris og dovhjort der...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...