Jump to content

Hylsa kastes ikke ut!


JohnUlv

Recommended Posts

Er det noen her inne som har medisin for en rifle som nekter å kaste ut tomhylsene?

 

Den halvannet år gamle Tikka T3-en min (boltrepeter, .223 Rem.)slipper noen av hylsene når de er kommet halvveis eller helt ut av kammeret. Så må jeg inn med pekefingeren og hale den ut resten av veien manuelt. Det er litt plagsomt.

Til å begynne med skjedde det bare cirka for hvert femte skudd da jeg skjøt noen semilugubre S&B fra en bulkpakke jeg kjøpte. I dag begynte den å protestere både på Winchester- og Wolf-ammo, opp til fire av fem skudd. Tror jeg har pusset ganske godt nedi slagflata på bolten og sånn, men jeg har ikke plukket sluttstykket helt fra hverandre.

 

Så... Noen råd, anyone?

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg forstår slipper utdrageren patronen for tidlig, før hylsa er kommet helt ut i utkasteråpningen. Det høres for meg ut som at utdrageren ikke har skikkelig hold i rilla. Siden problemet har blitt verre etterhvert, er jo dritt innunder utdragerkloa en mulig synder. Har du pusset AG noen gang? Isåfall veit du jo hvordan man pusser under ei utdragerklo ;) Det jeg ikke liker, er at du sier at du har opplevd dette fra dag 1. Slikt skal ikke forekomme på et slikt våpen og tyder på fabrikasjonsfeil, at kloa ikke er 100% som den skal være. Jeg ville gjort skikkelig reint og tatt børsa med til forhandler/børsis for en sjekk.

Link to comment
Share on other sites

Fanken! Jeg hadde håpet å unngå å sende inn hele rifla. Det tar sikkert dritlang tid hvis den må tilbake til importøren. For sikkerhets skyld skal jeg a en ekstra puss under utdragerkloa, så får vi se. Takk for svar, alle to.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samm problem på Ei remington 700 i .223.

 

Eg veit om 2 ting som kan forårsake det:

 

1)

Dårlig/problematisk utdrager. (Det var det i mitt tilfelle.)

 

2)

Hvis ejektoren ikkje går langt nok fram (dei kan henge seg opp eller gå tregt hvis det er maskineringsmerker eller dritt i holet der den sit.) så kan hylsa smette ut av kloa på utdrageren fordi hylsa vil bikke ut mot innsida av låskassen når dei går klar av kammeret. Hvis ejektoren ikkje når så langt fram at hylsa står i spenn mot utdrageren heile veien når du drar bak sluttstykket så kan hylsa gleppe og bli liggande igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde akkurat samme problemet da jeg kjøpte ny T3 i cal.222.

 

ca annehver patron ble liggende igjen i kammeret.

 

Leverte børsa inn igjen umiddelbart. Tror den lokale børsisen skiftet utdrager/utdragerfjær.

 

Børsa har funka problemfritt etter dette. Har nå skutt ca 1000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Var på banen igjen i dag etter en skikkelig grundig puss (i hvert fall så grundig som jeg klarte, for jeg fikk ikke ut kloa) og problemet var det samme. Mellom en og to hylser blir liggende igjen.

 

Noen som kan anbefale en god og rask børsemaker? Må jeg sende hele børsa av gårde, eller holder det med sluttstykket?

Link to comment
Share on other sites

Da børsa er under 2 år er dette en reklamasjonssak. For at du kan kreve retting må feilen ha vært til stede når børsa ble levert deg. Så lenge du ikke har selv skadet den på noen måte så har du krav på å få fiksa dette gratis. Det betyr at forhandler eller importør skal betala for eventuell frakt.

Er selger vanskelig så nevn et par paragrafet fra Forbrukerkjøpsloven. Da pleier de fleste å gi seg :)

 

Du bør derfor ringe de som solgte deg børsa. Er det beste og billigste å sende den til en børsemaker så kan dere bli enige om det. Hvilken som helst børsemaker bør kunne fikse denne feilen, så kanskje du kan bruke den som er nermest.

 

Feilen er mest sannsynlig en skade på utdrageren, eller en alt for slapp fjær på utrageren. Kanskje også en kombinasjon av begge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...