Jump to content

Kapping av løp og subsonisk ammo


Fredrik-

Recommended Posts

Jeg har akuratt vært innom Winge og bestillt meg en CZ 452 med kikkertsikte, gjengejobb, avtrekksjobb og demper :D Da jeg kom hjem tenkte jeg at det ville vært lurt å kappe løpet til 47-48 cm så våpenet ikke blir så langt da demperen vil sitte på så godt som 100% - men hvordan blir dette med subsonisk ammo?

 

Jeg har hørt at i salongrifler går prosjektilet gjerne fortere ved korting av løp og lurer derfor om kapping av løpet kan ende opp med å skyve subsoniske kuler opp i en fart der de bryter lydmuren og hele poenget med demperen forsvinner.

 

EDIT: Jeg har hørt at presisjonen ikke vil lide ved et kortere løp - feil eller fakta?

 

Fint om noen kan opplyse meg om dette :)

Link to comment
Share on other sites

Du har nok heilt rett der, Fredrik, grattis med ny flott børse forresten. :)

 

Kor mykje dette utgjer, det er eg ikkje sikker på, men du kan nok rekne med at enkelte typer ammo, kanskje går akkurat i grenselandet av subsonic, men du får vente litt, så kanskje ein eller annen har ein fasit på det. Uansett klokt valg av børse. :)

Link to comment
Share on other sites

Måtte måle løpet på min cz 452, det er faktisk 45 cm. Og jeg har lagt merke til at noe ammo smeller litt mer i min enn en 452 varminter som en kompis har. Men som regel er det ikke noe problem. Den meste ammoen funker bra . Der er ikke noe problem og finne ammo som funker bra subsonisk og pressisjonen er bra.

Nå er børsa noe jeg har arvet, og løpskuttet var gjort lenge før den kom i mitt eie. Men hvis jeg kunne velge hadde jeg helt klart kutta løpet. Det gir en helt annen balanse og smidighet i børsa.

Link to comment
Share on other sites

Salongrifler blir stort sett mer presise om en kapper løpet, iallefall om en ikke gjør det på et romt sted. F.eks. Anschutz løp er trangere i munning og kan bli smårare ved ukritisk kapping. Leon (tror jeg) har krympet munning etter kapping på noen tror jeg. En kan og slugge det og finne et trangt sted å kappe, eller motborre seg dit om det er ved en ulovlig lengde.

Årsaken til økt presisjon er rett og slett at kula da oppholder seg kortere tid i løpet og skytterens feil får mindre å si.

Sub ammo er sub i både rifler og pistoler, så jeg tipper den er sub midt i mellom også...

 

K

Link to comment
Share on other sites

OBS, 48cm lengde på løp enn så lenge. 22lr amo, aksererer frem til området 14"-16". Sub amo akselrerer da frem mot ca 14" og t.d Stinger frem mot 16". Deretter bremses de en smule opp, derfor er ikke hastigheten "midt i mellom" den samme som ved pistol løp og ett langt rifleløp. Den er altså høyere "midt i mellom". :wink:

 

Min store skrekk, er at mye amo ikke vil være sub etter en 40cm kapping på min cz452 (vurderes når ny foreskrift trer i kraft).

 

P.s dette er også grunnen til at heldempede salonger fra Alm's har 8 porter i det kortede løpet, slik at hastigheten holdes nede.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd å kronografere f eks ei 61 cm CZ pipe, for deretter å kutte den til f eks 47 cm og deretter målt for å finne ut hvor stor denne forskjellen i virkeligheten er når de andre parametrene som temp, amlot etc er lik? En kjenning av meg prøvde dette for noen år siden, og han var overbevist om at hastigheten ville bli større ved kapping. Han fikk imidlertid ikke noen markant forskjell, litt var det, men det gikk begge veier, faktisk var det amtyper som tapte hastighet ved kapping! Fordi målingen ikke beviste hans forutinntatte teori ble mere tvilsomme argumenter brukt for at teorien fortsatt skulle være riktig, bl a at det var mye lavere temperatur når han målte etter kapping! :lol: Han var heller ikke like ivrig etter å prøve en ny måling i varmere vær, da han var usikker på loter han hadde brukt osv. :roll:

 

Ut fra det jeg har lest på diverse forum er forskjellen marginal, faktisk så liten at forskjellen er mindre en den individuelle forskjellen i to like lange løp av samme fabrikat.

 

Derfor; Ei oppfordring til dere som skal kappe løp: Kronografer under mest mulig like forhold, hold rede på loter og typer, og kronografer på nytt etter kapping! Dette kan bli interessant, og kansje slå i hjel en allmenn (kansje feil :?: ) "sannhet"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...