Jump to content

Maksgrense på bildestørrelse?


Sako 30-06

Recommended Posts

Jeg har vært borti forum der det ligger en begrensning på størrelsen på bilder som legges inn i et innlegg, er dette noe som er teknisk mulig her?

 

Jeg vet at forumet resizer bildene automagisk for visning i tråden, men man må likevel laste ned unødvendig store bilder. For oss som fremdeles sitter på ei tynn flerbruker-ADSL-linje (for ikke å snakke om de som bor utafor folkeskikken og må bruke dampdrevet modem) tar det til tider irriterende lang tid å laste ned dusinvis av bilder på sånn omkring 10-12 Mpx, og en PC-skjerm kan uansett ikke vise bilder som er noe særlig større enn 1024-1200 px brede. Det må i tilfelle være i forumet, det hjelper ikke å ha begrensningene i galleriet, for da er det alltids en smarting som finner ut at han kan bruke imageshack eller noe slikt istedet for det flotte 12Mpx-bildet sitt...

 

Og da har jeg ikke engang nevnt poenget med man ikke bør bruke mer båndbredde enn nødvendig, uansett, liksom

Link to comment
Share on other sites

Inspill: det er ikke allverdens jobb å lage en serversak som knar bildene ned i ulike formater (uavhengig av hvor svææær fil som lastes opp). Selv om det å skalere bilder i et bildebehandlingsprogram ikke er så vanskelig så kan en likevel ikke forvente at 5400 brukere kan det.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo en begrensning på 4 mb pr bilde i galleriet, men dette kunne med fordel vært redusert til 1 mb, eller 500 kb for den saks skyld. Det er jo ikke noe problem å redusere bildestørrelsen før man laster de opp, feks på shrinkpictures.com.

 

Og som jeg har nevnt to andre steder i dag; legger man ut et flott bilde i full størrelse så kan det være fristende for noen å rappe det, et godt bilde kan fort være verdt noen tusenlapper! Dette er tross alt et åpent forum, og jeg vet folk "låner" bilder herfra til mer eller mindre tillatt bruk...

Link to comment
Share on other sites

På imageshack er det også et valg og "rezise image". Noe jeg alltid huker av og setter ned ganske mye. Jeg la jo ut en tråd i går med 3 bilder. Var rask og fin å åpne i går, i dag tung og treig. Enda jeg sitter på såkaldt superrask linje med 54mb/s osv... Så kan være webcat som er treige for tida også. Men hva vet jeg..

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kan moderatorer gå inn og slette bilder over en viss størrelse fra trådene.

Funker fint på andre forum jeg befinner meg på....

 

For det hjelper som sagt ikke om man begrenser størrelsen i galleriet, når folk ikke laster opp bildene sine der. Jeg er en av de som ikke bruker kammerets galleri :wink:

 

Det beste hadde vel selvfølgelig vært, som trådstarter etterlyser, om forumet selv hadde en funksjon som hindret bilder av type GIGANT.

Link to comment
Share on other sites

Praktisk talt, så er 300-400 Kb strengt tatt nok for et bilde. Hvis bildet kjem over i f.eks 1024x768, så får ein eventuelt legge det ned til 800x600 for å få det innom grensa når ein resizer det.

Men så går utviklinga av kameraene i ganske kjapt tempo, så om det holder framover, det vites ikkje.

 

Og eg trur neppe at verken moderatorene eller styret, vil ha det slik at det er dei som skal sitte å slette bilder som er over ein viss størrelse. For så å få x antall PM med klager frå brukere, om det som er blitt gjort osv.

Men dette kjem fram for ein dag, dersom det skulle bli vurdert.

Link to comment
Share on other sites

Framskritt på kamerafronten har jo ingen betydning som sådann, vil man ta bilder med 20 mpx oppløsning så får man bruke plass på sin egen harddisk til det, ikke her. :wink:

 

Nei, resize bildene til 640x480 pixler eller tilsvarende for de litt bredere formatene, det er mer enn nok til å se bildene i god kvalitet her på forumet!

Link to comment
Share on other sites

Jepp Ranger, men tar du et bilde med eit 12 Mpix kamera og forminsker/resizer det i forhold til eit 5 Mpix, så vil fila bli større. Det var det eg tenkte på, for å sette ei maks grense på bilde, som kanskje holder meir enn 1 år i slengen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel ikke akkurat uskyldig når det gjelder å spise Mb på galleriet(Angelina,Adeheid,Piirka m.fl)..... Snittet på de bildene jeg legger opp til trådene mine ligger på ca. 1,5 Mb. Dette holder faktisk også når jeg vil vise noe riktig detaljert..... Er faktisk litt redd for at 0,5 MB ikke lar meg vise detaljene i det jeg holder på med :(

Tror derfor at 2 mb ville være en vettug grense for meg..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...