Jump to content

Hvor kan jeg kjøpe samekniv med fingersperre i Oslo i dag?


csharp

Recommended Posts

Hallo!

 

Jeg skal ut på øvelse i morgen, og trenger en feltkniv. Har lest litt på forumet her om diverse varianter, og har også litt erfaring fra øvelser i Forsvaret tidligere. Har dermed mer eller mindre bestemt meg for at en 9" Strømeng samekniv med fingersperre er det mest praktiske valget, men finner ikke noe sted i Oslo jeg kan gå og kjøpe den. Har ikke tid til å vente på å få den tilsendt i posten fra en nettbutikk siden jeg skal ut i morgen.

 

Noen som vet?

 

Tar forresten også gjerne i mot tips til alternative kniver jeg kan kjøpe i Oslo idag....

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min på XXL, men vet Frilufts-Magasinet har Strømeng også.

 

EDIT: Min kniv rusta ca 1000x raskere enn den jeg brukte i forsvaret (Selv om de mener det er den samme typen.) Annet enn det så er det en helt god kniv.

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Min kniv rusta ca 1000x raskere enn den jeg brukte i forsvaret (Selv om de mener det er den samme typen.) Annet enn det så er det en helt god kniv.

strømeng bytter stål(blad-) leverandør med jevne mellomrom.......

 

 

 

forresten, @trådstarter: er 9" praktisk? jeg syns den 8" som forsvaret bruker er mye mer praktisk enn en 9"....

dessuten tror jeg ikke 9" fins med søringsperre (fingervern), tror det bare er 5" og 8" som fins med søringsperre

Link to comment
Share on other sites

Dagens Strømengkniv med fingersperre har 8" blad.

De lagde vel 9" med hengslet fingersperrre, men det må vel være snart 20 år siden.

men det var vel en sivil kniv, ikke den som ble laget til forsvaret.

 

forresten begynte strømeng levere sameknivene til forsvaret (de som er utleverte kniver) ca i 96.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg sa var at det var blitt levert 9" med fingerværn til forsvaret, og ja jeg er sikker den ligger på loftet med resten av mob. utstyret. mener og erindre at vi fikk de utlevert i slutten av 80 tallet samtidig med ombevepning til MP-5.

Det er som nevnt i tråden hengslet fingerværn på dene modellen.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

kan godt være noen har fått 9" kniv tidligere.

men forsvaret hadde vel egentlig ikke samekniver (iallefall ikke offisielt?) før midt på 90 tallet da kniven med fast søringsperre ble handla inn??

for i følge noen på knivsmia var alle strømeng samekniver forsvarte kjøpte inn på 90 tallet med 8" blad. hva som er kjøpt inn i steinalderen vet jeg ikke noe om ;)

Link to comment
Share on other sites

strømeng bytter stål(blad-) leverandør med jevne mellomrom.......

 

Brusletto har produsert sameknivbladene for Strømeng siden 1985-86, før det var det Helle som produserte bladene for Strømeng.

 

Hva forsvaret kjøper inn må ikke blandes sammen med det Statens kantiner selger rundt på leirene.

Avdelinger står relativt fritt til å kunne kjøpe inn utstyr de mener er ideelt.

I tillegg til Strømeng, er det kjøpt inn f.eks. Cold steel, Fallkniven, SOG, Strider osv. For ikke å glemme morakniven...

 

csharp, håper du fikk skaffa deg noe brukbart grapsstål!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...