Jump to content

A-Tec std. vs. A-Tec ccm 6 rimfire?


Thule89

Recommended Posts

Er foreløpig på utkikk etter en salongrifle.... men med denne skal det også kjøpes en lyddemper.

Etter det jeg har sett er det A-Tec som gir mest lyddemper for pengene, men det jeg ikke klarer helt å forstå er hva er fordelene med den modulbaserte A-Tec ccm 6 lyddemperen contra standar utgaven?

er det bedre demping av lyd, lavere vekt eller bare pga. at den er modulbasert?

 

Er det noen der ute med litt mer kunnskap enn megselv?

Link to comment
Share on other sites

Tja her er min oppfattning:

 

A-Tec std: Lett og kort (altså normal salongdemper størrelse), Meget pen å se på. God kvalitet. Demper bra, tåler hvertfall 22wmr.

 

A-Tec cmm6 rimfire: Enda litt lettere, og enda litt kortere enn std. Moduloppbygd, så den kan bygges ut til bruk på Hi speed patroner/22wmr/17hmr (jeg bruker kjøpte til 2moduler, og bruker da 8 moduler på min 17hmr). Litt dypere i tonen enn std (men bare bittelitt i 6 modulers konfig), fungerer etter mitt syn ok på Hi speed patroner fra 8 moduler. Tåler mer enn 22wmr.

Enorm kvalitet (lik det store fra A-tec). Man kan også ta bort en eller to moduler, og fortsatt ha akseptabel demping på sub amo. Da blir demperen ekstremt lett og kort.

 

Min anbefaling:

 

Skal man kun skyte sub amo, eller kan leve med normal demping av Hi speed patroner (Stinger etc), kan man likegjerne gå for den rimligere std rimfire demperen.

 

Vill man ha muligheter til tilpassning, er gadget fiksert (som meg), er cmm6 rimfire tingen.

 

Merk at der finnes i hvertfall en "billig" demper som demper sub amo bedre enn disse.

 

Ase utra er t.d ofte nevnt som en konkurent til A-Tec sin cmm6 rimfire, men disse er på hver sin planet når det gjelder vekt. Om jeg ikke husker feil, så er en cmm6 rimfire med 8 moduler, fortsatt endel lettere enn en Ase utra.

 

Merk at jeg har to standard rimfire og en cmm6 rimfire (M/8 moduler) i hus (+1 CMM6 i stål til 223r'n). Og jeg har ingen betenklighet med å kjøpe en cmm6 rimfire til om jeg trenger flere (har 4 salongdempere i hus). Da dette klart er den demperen som er mest forseggjort på markede i dag, med tanke på produksjonskostnaden på disse demperne, må man regne de som sponset av A-Tec (etter mitt syn fett reklame materiel). :wink:

Link to comment
Share on other sites

på .22 lr rifler er moduldemperen med 4 moduler meget stille, og dette gjør at jeg velger moduldemperen, ingen andre dempere på markedet er så korte, lette, og effektive. lengde og vekt teller ytterst på en 60cm pipe..

på pistol trengs de seks modulene, men demperen er fortsatt den letteste, og like god som den mye tyngre Ase Utra. i flg målinger A-tec har fått gjort er A-tec'en hakket stillere enn Ase demperen, selv om det er vanskelig å høre forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Ok Vingemutteren; Blir vel å gå for den demperen da. Fikk ikke helt tak på det, men mente du det har noe for seg med 8 moduler på wmr i stedet for kun de 6 som følger med? Hvor mye betaler du for de ekstra modulene, og selges disse "i løs vekt" noe sted? (Har aldri tatt i en lyddemper før - er fersk her, bar hørt effekten på banen).

 

Satser på at J&F kan sende meg en snarest.

Link to comment
Share on other sites

Har ccm6 rimfire på min 22wmr og den demper godt. Hadde vært spennende og sett om den hadde noe effekt og tålte gasstrykket på en 223, selv om den i utgangspunktet ikke er laget for det. Kan ikke se noe forskjell på rimfire`n kontra storebroren? Noen som har prøvd?

Hvis den ga tilfredstillende demping og tålte kaliberet ble det jo en smekker sak å skru på løpet kontra en ø50mm tuba.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk A-Tec ccm 6 rimfire i posten i dag. Er første gang jeg tar i en lyddemper (tror jeg?).

 

Har noe spørsmål om tilpasning/montering;

 

Demperen skal brukes på min nyervervede finske dame, Sako Quad Heavy barrel. Denne er gjenget fra fabrikk.

 

1) Er det noe spesielt jeg skal være oppmerksom på ved montering av demperen på våpenet??

 

Jeg skrudde den bare på for prøving i dag. Demperen gjenget fint på løpet, uten motstand i gjengene underveis. Da den var skrudd så langt inn at flate på demper fikk kontakt med løpet (brystningen?) ble den "tight" relativt kontant. Den så sentrert ut i forhold til løpet. Når jeg holdt overgangen demper/løp opp mot sola, kunne jeg se en tynn lysåpning (meget mikroskopisk spalte) mellom henholdsvis flaten på demperen og ytre del av brystning på løpet. Den sentrale del av brystningen(?) var den som utgjorde kontaktflaten mot demperen.

 

2) Dette er slik det skal være??

 

3) Hvor hardt skal man skru en demper fast? Brukte selv lite kraft i dag, og det virket som den satt/passet meget bra. Er det "noen gyllen regel" på dette området?

 

4) Endres treffpunkt ved påmontering -demontering -påmontering av demperen?

Link to comment
Share on other sites

Takker. Ja, det var forsiktig "flaskekork" "kraft" jeg forsøkte med, og tror det vil fungere bra. Var ikke løs i alle fall.

 

Har fått monteringsskinne / adapter fra rimfiretechnology, og skal ha Leupold QRW til ringer. Nå gjenstår bare turen bort til Cabelas for innkjøp av en ok kikkert. Tror det blir en Leupold 4,5 - 14 x 40OA eller noe i den duren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...