Jump to content

Hammerli SP20 ikke helt pålitelig?


Recommended Posts

Har kjøpt meg en Hammerli SP20 22lr, som ikke helt pålitelig, og da spesielt etter puss.

 

Problemet er klikk, med for svakt annslag i patronen.

 

Jeg må trekke sluttstykket helt bak, for så å slippe det brått (slik at man får en ag3 effekt med ett hardt klikk når sluttstykket slår frem). Viss ikke går ikke sluttstykket frem de siste tidels milimetrene, og det hjelper heller ikke å presse sluttsykket frem med fingrene.

 

Så langt er dette skjedd med cci standard amo, men jeg er av den oppfattning av at noe ikke er helt som det skal være.

 

Våpenet er ikke nytt, men skal være lite brukt (og ser slik ut).

 

Så jeg lurer på om der en noen justeringer som bør endres, eller om der er fjører som bør byttes. Spesielt det siste siden våpenet ikke kamrer 100% uten røff behandling av sluttsykket.

 

Jeg har også merket meg at utdrageren blir løftet endel på den siste milimeteren før sluttstykket lukker helt, noe som jeg mener stjeler betydligt energi fra lukkingen. Noen som vet om utdrageren skal løfte seg selv med tomt kammer?

Link to comment
Share on other sites

Min er slik også, men problem med klikk oppstår helst når det har gått nokre tusen skot utan puss... Men da berre skraper eg litt ved enden av kammeret og så er det som regel greit. Men eg har alltid gitt sluttstykket "god fart" på dette våpenet og det fungerer det. Har ikkje tenkt over at det ikkje skal vere slik :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt med en Hämmerli SP 20 i 10 år nå, og kan telle alle funksjoneringsfeil jeg har hatt på en hånd. Andre våpen jeg har hatt har hatt samme symptomene som du har, men en skikkelig puss av kammeret har som regel vært rett medisin. Jeg anbefaler en skikkelig puss av kammer og løp, ring gjerne Landrø og få tak i nye rekylfjærer og.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt litt problemer med klikk med min også, men har kurert det (håper jeg) ved å shimse slagfjæra for å få litt kraftigere anslag.

Innstillingen av bufferen har også mye å si på hvilken hastighet sluttstykket får, og dermed hvor godt patronene kamrer.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd slike problemer med min SP20. Den er faktisk klikkfri, så sant det ikke er ammunisjonens feil.

Men det er en eldre modell, og ikke en RRS.

 

Jeg må trekke sluttstykket helt bak, for så å slippe det brått (slik at man får en ag3 effekt med ett hardt klikk når sluttstykket slår frem). Viss ikke går ikke sluttstykket frem de siste tidels milimetrene, og det hjelper heller ikke å presse sluttsykket frem med fingrene.

 

Er ikke det vanlig å slippe det brått da? :)

Joda, jeg ser mange som fører sluttstykket forsiktig frem, og har alltid lurt på hvorfor noen gjør det. Sluttstykket får jo uansett MYE mer juling når skuddet går likevel.

Jeg forteller iallfall alltid nybegynnere at de bare skal slippe.

 

Men uansett, så virker det rart at ditt våpen skal oppføre seg slikt. Hvis den er relativt nyinnkjøpt, hadde jeg tatt den med tilbake til forhandler (er det Landrø?).

Link to comment
Share on other sites

Våpenet er gammelt (kjøpt brukt), men ser ikke mye brukt ut.

 

Når jeg snakker om å slippe pent eller hardt, så mener jeg hardt er å smekke det hardt bak og la det gå på retur, eller bare dra det bak og slippe sluttstykket rett ned (men da blir det som oftest klikk).

 

Har akkurat pusset det, og løp/kammer så faktisk flott ut. Men det virker som en del av patronene har litt trøbbel med de siste mm inn i kammeret (trang kammer?).

 

Rekylfjær? Ok ringer nå.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat pusset det, og løp/kammer så faktisk flott ut. Men det virker som en del av patronene har litt trøbbel med de siste mm inn i kammeret (trang kammer?)

 

Min erfaring er at man pusser det "blankt" men ikke rent...det igjen vil tilsi at man ikke får patronene til å entre helt inn slik at man da gjerne får klikk. ved neste gang (nytt ladegrep) kan faktisk skuddet smelle....

 

min anbefaling er å bruke middel for å løsne bly, og evnt pusse kammeret med en bronsebørste påsatt drill ;-) da blir det rent til slutt....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar både her og på PM.

Ser at kammer dimensjoner (og kammer puss) går litt igjen, samt annslagskraft på hammeren.

 

Jeg skal ta ut løpet og sjekke det nøye for eventuelle blyavleiringer i kammeret (våpenet skal være skutt ca 2200skudd med før jeg fikk det), jeg har vel nå skutt ca 600 skudd gjennom det selv. Og anntall klikk er vel fordelt på 5 under skyting, og 10-12 ved første skudd (innkludert en 5-6 provokasjoner). Det skal som nevnt uhyre lite til før det kan klikke (alle skudd har lett blitt avfyrt ved rekamring og avtrekk).

 

Det som synes av slitasje, er der sluttykket sine "ører" glir i rammen. Det kan se ut som om at denne slitasjen sjer på grunn av at man drar på skrå oppover og bakover når en spenner opp pistolen. Samt ett blankt område/hakk ved patronutkastet (i bakkant av åpningen, der jeg tror hylsene treffer ramma på vei ut).

Kan ikke se noen sprekker noe sted, så jeg tror jeg har ett sunt våpen.

 

Min har faktisk serie nummer 08XXX. Noen som vet hvor gammelt det er?

 

Jeg så gjerne at noen av dere kunne forklare hvordan rekylbufferen skal justeres for optimal funksjon. Gjerne med en forklaring på hvorfor den er der?

 

Samt hvor mye du shimset el gringo?

 

Noen som kan forklare meg hvorfor den er mer upålitlig rett etter puss, enn etter 100 skudd?

Akkurat det er en gåte for meg (selger gav meg klar beskjed om ikke å stille i konkuranse uten å ha skutt minst 50 skudd igjennom etter puss, dette for å ungå klikk).

 

Tilslutt, jeg skyter nå CCI Standard (noe også forige eier gjorde). Hvilke amo typer i 22lr anbefales for renest muligt våpen, samt som passer godt til "Match" kammer?

Link to comment
Share on other sites

CCI av senare modell är en drit patron. Många i klubben fick funktions problem med denna patronen när den kom i annat utförande, tror det var i fjol. Problemet som jag har kunnat se är att hylsan är en liten liten aning längre på de som klickar. Hört från andra som också sett samma sak. Använder själv Eley i min SP20. skjutit åtminstonde 30 000 skott genom den sen den var ny. haft max 10 funktions störningar med den.

Är den några år bör du byta rekylfjädrar på den. Så att du vet att det är gjort.

Link to comment
Share on other sites

(selger gav meg klar beskjed om ikke å stille i konkuranse uten å ha skutt minst 50 skudd igjennom etter puss, dette for å ungå klikk).

 

Akkurat dette hørtes jo ikke bra ut i utgangspunktet. Den bør fungere fra første skudd når den er ren.

 

Tilslutt, jeg skyter nå CCI Standard (noe også forige eier gjorde).

 

Jeg skyter også CCI Standard i min SP20, og har kun unntaksvis benyttet noe annet. CCI'en går så godt som feilfritt.

Link to comment
Share on other sites

Bør vel nevne at min CCI nok er av de gamle, tror klubben kjøpte mye for noen år siden. Og plasten er den vanlige gjennomsiktige plata. Forsto det slik at den nye har hvit plate?

 

Nye rekylfjærer (etter annbefaling her), ny tennål (reserve), nytt XL grep (for store hender for L grepet som står på). Er bestilt hos Landrø.

 

P.s Første gangen jeg kjente på en SP20, så bare visste jeg at denne var for meg (jeg skjøt da tilsvarende Pardini klubbvåpen, som jeg syntes gav meg for mye "knekk" i håndleddet).

 

Som ett appropo, jeg fikk våpenet på en torsdag. Fikk skutt 20skudd mot noen gonger, og konstaterte at det nok hadde vært brukt til feltskyting sist det var brukt (innskutt midt i).

Fredagen ble det ikke skutt ett eneste skudd, og lørdag kom med bane oppsetting felt, samt klubbmesterskap i finfelt (har ikke peiling på hvordan det gikk, men jeg kan nevne at jeg elegant (etter å ha satt ett skudd i hver blink) satte nesten samtlige skudd i frysetapen på første hold, i den tro den telte med). :oops:

 

Nok om det, søndagen kom og utenom pliktene som banefunksjonær (pent ord for klistrer :D ), fikk jeg gått en runde finfelt.

Resultatet ble seier i klasse D fin (kun 86 av 96 mulige poeng men dog), dette med ett for meg flett nytt våpen med litt lite grep. 8)

Slikt gir en en salig godfølelse. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Holder en knapp på rekylfjærene. Har to SP20 i familien. Dene ene var kjøpt brukt, hadde nok gått noen tusen skudd. Hyppige klikk og dårlige anslag. Sluttstykket kom av og til ikke helt fram, ørliten klaring. Skiftet rekylfjærer og problemet ble borte. Etter fjærbyttet har den spist 5000-6000 CCI uten problem.

Link to comment
Share on other sites

Bør vel nevne at min CCI nok er av de gamle, tror klubben kjøpte mye for noen år siden. Og plasten er den vanlige gjennomsiktige plata. Forsto det slik at den nye har hvit plate?

 

Det er/ var to utgaver av CCI standard - og du ser bare forskjell¨på hvordan de er pakket. Den ene typen er produsert av Federal og den andre av CCI. Federalprodusert er noe sterkere og ujevn i omkrets/ lengde = litt økt risiko for matefeil, CCI produsert CCI er veldig bra, og jeg syns den er like bra som eley ammo.

 

Federalprodusert lå i en hvit plasteske, nå plate inni pappesken, CCI produsert hadde bare et blankt hullbrett patronene ligger i. Det siste jeg hørte var at all CCI std skulle bli produsert av Federal, nå tror jeg at ny CCI std er litt jevnere enn de første batchene med federalprodusert CCI (det var andresortering federal som var repakket)- den ga veldig mye matefeil på våre klubbvåpen. Jeg hadde da en dialog med CCI og fikk sporet batchen vi hadde kjøpt.

 

Bård

Link to comment
Share on other sites

Jeg så gjerne at noen av dere kunne forklare hvordan rekylbufferen skal justeres for optimal funksjon. Gjerne med en forklaring på hvorfor den er der?

Skrus helt i bånn og slekkes ut 2,5 omdreininger. Dette er grunnjustering og passer helt fint til CCI standard. Bufferen skal bremse sluttstykket og sende det fremover igjen med rett fart.

 

Samt hvor mye du shimset el gringo?

Jeg filte til en vanlig stoppskive, dvs. sånn cirka en millimeter. Tror det var 3mm hull jeg brukte. Måtte åpne opp hullet og redusere ytterdiameter noe for å få den på plass. Fjæra er overraskende stram, så jeg regner med at dette er tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

Har nå utført grundig puss av kammer (så forsåvidt greit ut men...), og resten av våpenet.

Har byttet rekylfjærene (wow, der var det forskjell ja), samt skjefte til XL grep.

Og har akkurat vært ute å testskutt.

 

Av 50 skudd klikket kun ett skudd (første skudd), men det var etter en viss provokasjon fra meg. Jeg eksperimenterte med hvor slapt jeg kunne slippe ned sluttstykket, og resultatet er at som før bør man dra helt bak. Men man slipper å slamme den bak under slipp. Det holder med å dra den bak og slippe normalt.

 

Etter å ha sammenlignet den nye og den gamle tennålen, så kan det se ut som om den gamle er flatet i tuppen.

Vurederer å bytte denne også, og beholde den gamle som reserve. Men er litt usikker da det kan være at den gamle er tilpasset for tørklikking.

Besluttninger besluttninger, alt jeg vil ha er ett enkelt liv sa en eller annen vis man. :wink:

 

 

P.s Det er drit tungt å trekke ut en kamret men ikke avfyrt patron, skal sjekke mer senere om dette.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd litt forskjellig amo:

CCI standard, har merke hele veien rundt på fremste "bånd" på kulen. Kamrer litt tung de siste 2mm.

Norma NT2, kamrer lett, ingen merker.

CCI velocitor HP, kamrer lett, ingen merker.

CCI stinger HP, kamrer lett, merker etter bommene.

RWS subsonic HP, kamrer ikke.

Eley sub HP, som CCI standard.

Whinchester sub HP, kamrer tungt.

 

Kun ett klikk på bana i går av 100skudd (bruker feil av han som prøvde pistolen, slapt nedslipp med cci std).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd litt forskjellig amo:

CCI standard, har merke hele veien rundt på fremste "bånd" på kulen. Kamrer litt tung de siste 2mm.

Norma NT2, kamrer lett, ingen merker.

CCI velocitor HP, kamrer lett, ingen merker.

CCI stinger HP, kamrer lett, merker etter bommene.

RWS subsonic HP, kamrer ikke.

Eley sub HP, som CCI standard.

Whinchester sub HP, kamrer tungt.

 

Kun ett klikk på bana i går av 100skudd (bruker feil av han som prøvde pistolen, slapt nedslipp).

 

Undvik High velocity ammo i pistol. i varje fall i match vapen. De ger som regel ingen bra precision. Vapnet är heller inte konstruerat för sådan ammo. Vill du använda sån ammo så se till att ha förstärkta fjädrar i den.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er klart, jeg tester kun hva som kamrer eller ei. Kommer ikke på tale å skyte Hi power 22lr i en matchpistol.

Slikt sparer man til det vi heromkring kaller "fjøre gunnere" (eller plinkere om man vill). :wink:

 

Sålangt har jeg kommet til at jeg burde ha Norma trainer 2 eller lignende som felt amo i Hammerlien, da denne kamrer meget lett (burde minske sjangsen for feilfunsksjon).

Link to comment
Share on other sites

man kjøper en "pistol", eller bedre kalt baneskytingsinnretning, som består av en bite 22 pipe montert inn i en bite av en aluminiumsprofil, med rekylfjærer som ser ut som de er rappa fra ei kulepenn, og en magasinmontert utstøter, på et magasin av plast, også forventer du at det skal fungere?? nei takke seg til tre og stål!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...