Jump to content

Vi reiser på svartbjørnjakt. Nå med bilder.


cervus elaphus

Recommended Posts

Nå nærmer det seg med stormskritt. Fredag 8 mai kl. 07.20 fra Værnes :D

 

Vi skal til BC på en etterlengtet bjørnejakt. Vi er 5 kompiser fra Trondheim som snart pakker koffert og reiser.

 

Turen går til Vancouver, så videre med småfly opp til Kelowna. Der venter det en 2 timers pickup tur fram til campen.

 

Prognosene sier at en god del bjørn er ute av hiet etter vinteren.

 

Her er et bilde fra kompisen min som var der for 3 år siden, en flott "brun" svartbjørn.

1o5276.jpg

 

Vi gleeeeder oss alle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Joda, men jeg hadde et ønske om å legge det ut som en liten jakthistorie istedenfor å slenge ut noen bilder og kommentarer.

 

Og nå har det seg slik at vi har flere hundre bilder og noen timer med video som er på 6 forskjellige minnekort, :oops: men opprydinga er i gang så story'n, den kommer den :D

Link to comment
Share on other sites

Da er det endlig kommet noen bilder av noen bjørner. :D

 

Vi var 5 kompiser som jakter sammen her hjemme, som bestemte oss for turen til BC. Ruta ble som følger:

 

Værens/Trondheim til Garerdmoen, videre til Frankfûrt, så til Vancouver, Twin 8'r til Kelowna. Middag i Kelowna der guiden møtte oss, så 2,5 time bil opp til Campen ved Watchan Lake.

 

Alt dette fikk vi unnagjort på knappe 34 timer :shock:

 

Campen var helt OK, vakker plassert helt nede ved sjøen. Vi hadde to hytter som vi sov i, en hytte med dusj og vask (propan) og en hytte der maten ble servert.

 

Jeg og John Arne delte hytte, og etter 2 dager kom det en kar fra Dallas som skulle jakte Grizzly som skulle bo sammen oss.

 

Vi våknet kl 05.30 lokal tid første morgen, både pga spenningen og tidforskjellen, 9 timer forskjell. Vi fyrte opp et bål nede ved vannet og nøt en fantastisk morgen. Etterhvert ble det liv i hele campen og etter frokost bars det ut på jakt.

 

Jakta forgikk slik at vi kjørte klasisske SVÆRE pick up'r ut i det 3 millioner mål store området vi disponerte, fant oss ei hogstflate og speidet etter bjørn. Ellers ble det også en del smygjakt langs gjennvokste hogstveier.

 

John Arne fikk bjørn første dagen.

2lxcb2q.jpg

 

Bent fikk denne flotte brune svartbjørnen.

2j0bk0l.jpg

 

Rune og Øyvind skulle jakte med Blue Tick hunder, de hadde flere loser på bjørn, men ingen ble presset opp i trær.

2eed69v.jpg

 

Rune derimot, gikk seg på denne da de skulle hente inn hundene.

sbq877.jpg

 

Det var også Rune og Øyvind som oppdaget denne Grizzly'n. De fikk kalt opp Amerikaneren via radio og han kom seg innpå og fikk skutt.

2loq49.jpg

 

Etter å ha jaktet i 3 dager uten en skudd sjanse ble det endelig min tur. Denne dagen hadde jeg etter typisk smygjakt langs nedlagte skogsveier hatt reel skuddsjans på 4 bjørner, men de var for små eller kunne være binner som de ikke ville skyte. Til slutt dukket denne karen opp på ca 80 meter inne i tett krattskog. Holdet ble til slutt 35 meter og den datt som en sekk for min Blaser i 9,3x62.

2n1eruv.jpg

 

De neste dagene snudde været fra sol og 20-25 grader til sludd/regn og 2-8 plussgarder.

 

5 fornøyde jeger reiste hjem med 6 bjørner. Det dårlige været på slutten og en sein vår gjorde at vi så mindre bjørn enn anntatt og vi måtte reise hjem med 4 ubrukte lisenser.

 

Flott jakt og fantastisk natur.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...