Jump to content

Kaliber til elg og hjortejakt


sirhitalot

Kaliber?  

113 members have voted

  1. 1. Kaliber?

    • .308
      51
    • 30-06
      65


Recommended Posts

Er litt usikker på hvilket kaliber jeg burde kjøpe når jeg nå skal begynne med elgjakt og trolig også rådyr og hjortejakt... Har vurdert 30-06 og .308, er det egentlig noen ulempe å ha den ekstra futten den lange hylsa til 30-06? Burde jeg vurdere noen andre kaliber? Går det også ann å bruke disse kalibrene til gjess hvis du bruker helmantlet kule?

 

takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

2 veldig like kaliber. (strengt tatt samme kaliber)

Gå for 308 dersom du vil ha ei kort og lett rifle. Kort låsekasse og går godt på korte løpslengder. (Fordel i bratte hjortelier).

Gå for 30-06 dersom du enten vil tyne ut litt høgare hastigheit, eller ønsker å bruke litt tyngre (200grs) kuler. (Fordel på digre elgskrottar). Ut over det er det i praksis nesten hipp som happ.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på vestlandsjeger i denne, hvis du jakter hjort i bratt tereng, eller elg også for den del, er det fint med ei lita og hendig rifle, med kort kasse(som jeg er litt fan av) har du løp på 55cm er den fremdeles lett og fin. Har selv ei kortkassa rifle i 243 (remington 700) den jakter jeg rådyr med. Det er ei fin lita tøtte :mrgreen:. jeg ville helt klart gått for 308.

Link to comment
Share on other sites

Har ved et par anledninger hatt denne diskusjonen med jaktkompiser, og når man sammenligner hastighet og kulevekt i de to blir det ganske likt. Har aldri skutt Ælj, men tror det er like viktig med kulevalg som navnet bakpå hylsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemte på 30-06.

 

Spiller egentlig ingen stor rolle. Det jeg isåfall hadde lagt til grunn er følgende.....skal du med stor sannsynlighet ha lyddemper etterhvert, og kommer du da til å kappe løpet maks av det lovlige for at våpenet skal bli lett å håndtere ? Er svaret ja, så velg 308 pga. den har kortere hylse, og egner seg best til dette.

 

Skal du ikke ha lyddemper, så gå for 30-06. Du kan selvsagt ha lyddemper på en 30-06 også, men den blir mer følsom for kapping av løpet, enn 308 pga. hylselengden. Så der ville ikke jeg ha kappa så mye. Da kan du like godt gå for 308, for du mister mye effekt på langhylsa våpen. Ergo hvis du da kapper 308 til 47 cm., og 30-06 til 47 cm., så vil jeg påstå at dem er så nærme hverandre i effekt, at det spiller null rolle hvem kaliber du velger.

 

Det er mer skyv i 30-06 enn i 308 i original utførelse, og vektforskjellen mellom 308 0g 30-06 er ikke så stor at jeg synes det holder til å legge så mye vekt på, med mindre du skal bære på denne rifla absolutt hele dagen. Da hjelper fort vekk noen hundre gram ganske mye på arma og skuldrene. Likeledes er det bra futt i 308 også, så uansett hva du velger, så er elgen bare død, og ikke noe annet.....med begge kalibrene 8)

 

Jeg har sjøl en 30-06 som jeg skal sette lyddemper og kikkertsikte på, men pga. uforutsette ting i år, så må dette vente til neste år, dessverre. Jeg kommer til å kappe 30-06'n min maks av det børsisen anbefaler. Vil ikke miste så mye power pga. at dette blir elgvelter rifla mi etterhvert.

 

Ønsker deg lykke til, og jeg synes du skal velge den du faller for. Begge kalibera er optimale til elg.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 308win? Bruker mindre krutt, omtrent samme ytelser som 30-06 med normal kulevekt, kort låsekasse.. Med mi rifle får jeg 800 m/s med 180 grs woodleigh kule og det må da være nok. Det er høyere utgangshastighet enn 30-06 fabrikkammo med samme kulevekt (som regel.) Den eneste fordelen med 06'ern må være hvis man skal bruke 220-240 grs kuler, da blir det for lite trøkk i 308'en.

Link to comment
Share on other sites

Eneste fordelen med 220/240 grs kuler er under ettersøk og ved trange poster der ting kan skje raskt. Tung kule i lav hastighet= mer retningsstabil kule ved treff i kvist. Selfølgelig er sjansen stor for at er lang kule kantrer ved treff i kvist, men den aviker ikke like mye fra opprinnelig bane.

 

Når det gjelder kalibervalg klarer jeg ikke helt å bestemme meg for hva som er mest egnet til vanlig elgjakt.. Min erfaring er at 308 er noe mer presist kaliber enn 3006 grunnet gunstigere hylsefylling, men det er kun noe jeg har erfart med egne våpen.

 

Skulle jeg kun hatt ett våpen tror jeg nok at valget alikevell hadde havnet på 3006 pga muligheten for tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at dette blir litt OT. Men har det seg sånn at mann sparer veldig mye vekt og lengde på ei kort kasse VS. ei lang kasse. Skal jeg få lov til og mene noe her, så har vel strengt tatt ett vanlig oppegående menneske ikke noen store problemer med og bære ei børse med lang kasse. Og for de som lurer så ville jeg valgt .30-06 kun utifra at den har litt historisk sus over seg. :)

Link to comment
Share on other sites

kjøper ikke argument som mer stabil ved treff i kvist da det uansett blir for usikkert hvor og hvordan kulen treffer.

Min erfaring tilsier også at 308win gir bedre presisjon.

Greit nok med tunge kuler dersom man utelukket kun jakter i terreng med korte skuddhold,liten fart, liten kjøttødeleggelse.

Jakter man i mer varierte terreng så vil kulebanen være bedre med lettere kule feks.165gr.Selv om dette ikke blir en vanvittig flattskytende patron så har man marginene mer på sin side dersom man skulle feilberegne skuddholdet litt, og det er det lett for å gjøre.Feks. dersom man ligger i en dalside å sikter på et rådyr på andre siden og vurderer avstanden til 120m, men så viser det seg at holdet er 165m. Da tror jeg ettersøket er ett faktum dersom man er skutt inn på 100m med en så tung kule som 240gr. i cal.30-06

Link to comment
Share on other sites

Har testet dette ut Yhaug.

Satte opp finerplate på skrå 10 m forann blinken. Skjøt 10 skudd m 150grs tsx ladd til 920 m/s, deretter 10 skudd m 240 grs woodleigh ladd til 720 m/s.

Aviket på tsx kulene var ca 3-4 ganger så stort. Forskjellen var overraskende stor.

(ps; minst avik hadde jeg med 28 gr hjemmeladd slugg)

 

Men alikevell er tsx kulene favorittkulene mine til posteringsjakt.

Har kunn skutt i kvist under ettersøk, da med 220 grs woodleigh rn. (Gjennom to små bjørk). Kula traff omtrent der den skulle og elgen lå død 60 meter unna. Hadde jeg brukt de letter Barnes kulene hadde jeg sansynelig ikke truffet vitalt omr.

 

Hadde jeg kun bedrevet posteringsjakt hadde jeg valgt 308. (150 grs homogen kule er mer enn nok til å gi gjennomskyting på STOR elg). Dessuten er det litt billigere å lade 308.(om man snur på ørene) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har du testet inntrengning når kulene tverrer?

Hvor mye avvik ble det på treffpunkt med de forskellige kulene?

Jeg har også skutt en del på papp igjennom kvist og kom til at uansett kule vekt så var det ikke forsvarlig å skyte på friske dyr i allefall.Men 220gr var det tyngst jeg prøvde.Jeg kunne ikke se at noen kuler var bedre enn andre alle kantet å gav svært uforutsigbare treffpunkt.Tror faktisk ingen skudd satt i sirkelen på reinskiva som sto ca.10 meter fra kvistene.

Forresten har du et bilde der du snur på ørene :?::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jeg har observert denne diskusjonen flere ganger tidligere.

Fakta er:

Effekten av en patron øker med økende hylsevolum.

Effekten av en patron øker med økende kaliber.

Efekten øker oftest med økende kulevekt.

 

Forutsetningene er at en sammenligner patronene med maksladning på samme trykknivå og at løpsslengde er lik.

Jaktmessig er det noen unntak, kule og hastighet må penetrere tilstrekkelig, kulens tverrsnittsbelastning er en faktor som må taes med i betraktning. F eks vil en 416 Rigby ofte penetrere bedre enn 458 WM, og 6,5 x55 penetrere bedre enn en 308 Win.

 

Dette vet de fleste intuitivt, det er ingen som tror at en .22 short er like effektiv som en .22 LR.

 

Når det gjelder 308 og 30-06 så er kaliberet likt, og de kan begge bruke de samme kulene. Hylsevolumet er større på 30-06, og det gjør at det er en kraftigere patron. Hvor stor forskjellen er i praksis kan man diskutere i det uendelige, men uansett er 30-06 litt kraftigere enn 308.

 

På denne måten kan en lage en form for rangering av alle mulige riflepatroner, og da vil en se at det for de flleste vanlige patroner er svært liten forskjell i effekt. Hva man velger er styrt av personlige preferanser, ikke det at en patron skiller seg ut som mye bedre enn andre. Med en god skytter og en god kule blir jobben gjort.

 

Det mest kritiske er nok valg av kule, det hjelper lite med en GT Magnum Fastback Super desom du bruker en kule som ikke er tilpasset hastigheten. Kuler som er fantastisk effektiv i lave hastigheter kan være en katastrofe i høye hastigheter. Superkuler som er beregnet på høye hastigheter kan få sviktende ekspansjon ved lave hastigheter, og gi liten effekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...