Jump to content

Brukererfaring med Browning Buck Mark 22. LR


Ruger no.1

Recommended Posts

Jeg har søkt litt her på forumet men finner ikke noen direkte brukererfaringer av Buck Marken. Har et fint og lite brukt eksemplar som jeg vurderer å kjøpe og lurer derfor på hva andre BRUKERE av Buck Mark synes om denne. Jeg skal bruke pistolen til variert skyting i pistolklubben og har ikke ambisjoner om å "bli best" i noe som helst, så jeg er helt klar over at det er våpen der ute som egner seg bedre til det meste av disipliner.

Hva alle ikke-brukere og "synsere" synes om den kan debateres et annet sted!!!

Link to comment
Share on other sites

Pistolen er god den! Ingen deler som ryker etter en tid, og heller ingen andre svakheter som er nevneverdige, bortsett fra at det hender den klikker dersom ammunisjonen er av den hardhylsede typen. Har vært borti ett merke som jeg fikk noe klikk med. Til moroskyting og generell bruk har den helt klart min anbefaling.

Link to comment
Share on other sites

Eg har lite erfaring med våpenet, men har skote litt med ein Buckmark med bull barrel. Forsåvidt eit greit våpen, men likte ikkje siktet på den eg skaut med. Kornet var høgt og tynt og det fann eg vanskeleg å skyte med. Men eg trur det går greit å bruke våpenet så lenge ein ikkje har altfor høge ambisjonar. Men trur også det går an å skyte bra med våpenet, det er som regel skyttaren det står på :D Dette våpenet er også til sals for ein rimeleg penge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden du har den på "hånden", så annbefales det å prøve den skikkelig først. Jeg kjøpte en for lenge siden, der kammeret var skjevt/røft. Den var det ikke råd å få til å samle noe særlig, så den gjekk i retur til forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Er godt fornøyd med Buck Marken. Har hatt litt problemer med veksling av de svakeste typene ammo, men har funnet noen som fungerer bra. Jeg har sjelden opplevd klikk. Dette er en god pistol til trening hvis man ikke vil opp på Gsp o.l. nivået.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Buck Mark er også god.

Noen har allerede nevnt klikk, og det opplevde jeg ved bruk av "Eley Pistol" ammunisjon. Ved bruk av CCI standard har den alltid fungert godt.

 

Presisjonen på mitt våpen har også vært god.

 

Vil også anbefale dette våpenet om bruken er begrenset til "rekreasjon". :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har hatt buckmarken en stund nå,(5000 skudd :lol: ) og må si at den er veldig fin å skyte.

Men.....her er det et STORT MEN, den sliter til tider å lukke sleiden med relativt fulle magasiner (7-10 skudd i magasinet) det hender ca. hvert 200 skudd at den klarer å lukke sleiden på tomt kammer selv om det er mer i magasinet som sitter skikkelig i.

 

Og her kommer det det værste :oops: : Den er en jævel å pusse*. Du trenger en nøkkel/skrujern som følger med til å skru ut to skruer. Nøkkelen er for tynn, så du tror den vil bøye seg hver gang(gjør det ikke) og baksikte stikker nokk opp til at du vil risse opp knokene sånn hver 3 gang du pusser våpenet. Har du først fått ut de skruene så fortsetter marerittet med å plukke ut sluttstykket av sleiden før du kan ta av sleiden. og sluttstykket er en liten F*** som sammler grøt, men du ikke kan plukke fra hverandre uten å bryte garantien selv om det strengt talt burde gjøres hvert 1000 skudd.

 

*Sikkert ikke det største problemet om du ikke pusser pistolen din etter bruk(en gang i uken)

 

For å være helt ærlig, så hadde jeg visst det jeg vet i dag. Så hadde jeg kjøp en ruger, selv om magasin sikkringen på den antagelig hadde gjort meg kvalm :mrgreen: .

Kort sagt: en Fin men overkomplisert pisto!

Link to comment
Share on other sites

Helt uenig med jULF.

 

Jeg har hatt min Buck i fem år, pusser den på en-to-tre, uten å klare å skade fingrene på baksiktet..."en jævel å pusse"!? :lol:

 

Jeg pusser ikke ofte, den hamrer og går uansett. Har ikke tall på hvor mange tusen skudd den har gått. En svært pålitelig pistol, med god presisjon tatt i forhold til pris og type pistol.

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig, så hadde jeg visst det jeg vet i dag. Så hadde jeg kjøp en ruger, selv om magasin sikkringen på den antagelig hadde gjort meg kvalm :mrgreen: .

 

Har montert en ny magasinutløser på min MKII som gjør det mye enklere å løse ut magasinet uten for mye fikling. Du får disse fra m.a. Volquartsen (som lager mye customdeler til Ruger) og Rimfiresports. På Ruger MKIII er det "vanlig" magasinutløser i ramma bak avtrekkerbøylen.

 

Jeg har heller ikke spesielt øye for Buckmark. Vi har fire slike som klubbvåpen, og opplever at det er unødvendig mye klikk og funksjonsfeil, de må pusses relativt ofte for å funksjonere bra. Liker heller ikke avtrekket, det er for direkte uten nevneverdig foravtrekk, og selve pistolen er for lett uten god balanse. Alle skruer, og kornet, må festes med locktite ellers blir våpenet fort "skranglete".

 

Ruger MKII/III er derimot, etter min mening, en mye bedre kandidat. Jeg bruker min mye til feltskyting og litt til bane. Har byttet ut avtrekker, sear, fjærer, hammer, magasinutløser, sleidelås m.m. med Volquartsen custom deler, og montert et Hogue gummigrep. Våpenet har riktig tyngde og har fin balanse. Og, med riktig vedlikehold varer det "evig". Disse modifikasjonene kostet ikke mer enn 6-700 kr når jeg kjøpte delene direkte fra USA for noen år siden. Opplever sjelden klikk. Ruger MKII/III er et godt og rimelig våpen med mange bruksområder, og det er stor tilgang på customdeler til en rimelig peng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...