Jump to content

Ops det blei en lux.


kenneth

Recommended Posts

Hva gjør eg nå,var på messa i helga og skulle handle rifle.Det blei en Blaser R93 lux med div løp og stell.Hus mora var ikkje volsomt imponert nei.Men fy for et våpen.Noen som har noen tips om hvordan pusse løpet på dei først skuddan eller bare banke på.Den blei handl hos Jakt og Friluft.

Link to comment
Share on other sites

Regner med du snakker om innbrekking av ett nytt løp.

Det er skrevet mange sider om dette her på kammeret. Er bare å ta ett søk med stikkord innbrekking, break in osv.

Om det har noe for seg er også en sak med flere sider, noen er for noen er mot.

 

Personlig tror jeg det kan hjelpe med å gjøre løpet lettere å vedlikeholde.

Min prosedyre er å skyte:

5 skudd, puss mellom hvert eneste skudd.

10 skudd med puss mellom hvert andre skudd.

5 serier på 3 skudd med puss mellom hver serie.

Etter dette skyter jeg som regel ikke mer enn 5-10 skudd før jeg pusser.

Slik holder jeg på til jeg har skutt ca 100 skudd med nytt løp.

Etter det pusser jeg etter hver tur på banen. mantelfjerner etter 2-300 skudd.

 

Men dette er kun min metode, finnes mange andre.

 

Ang bruk av grafitti på kulene, så overlater jeg det til taggere og andre slyngler.

Grafitt derimot brukes av og til som smøremiddel under lading.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at eg starta noe nytt her,men data kunskapene er ikkje av di beste.Men det eg mente va jo pussing av nye løp og av resten av børsa.Hmmm montasjen må skimses er det vanlig,skrudde kikkerten max på høyden men mangler fortsatt mye.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at eg starta noe nytt her,men data kunskapene er ikkje av di beste.Men det eg mente va jo pussing av nye løp og av resten av børsa.Hmmm montasjen må skimses er det vanlig,skrudde kikkerten max på høyden men mangler fortsatt mye.

 

Nei, det er ikke vanlig på annet en billige rifler av udda kvalitet.

Tror ikke dette er vanlig på Blaser, men det kan vel andre eiere av blaser svare på.

Jeg hadde ikke godtatt dette på en rifle til ørten tusen!

Link to comment
Share on other sites

Kenneth, det kommer an på hva slags demper du vil ha. Jeg har en A-tec CMM6 i ståpl som jeg bruker på 300wsm og 375 H&H løpene mine. De åpne siktene er flyttet litt bakover av børsemakeren på J&F. Det fungerer slik at demperen akkurat flukter med kornfoten (nederst på bildet).

blaserlpene.jpg

Dersom du skal ha teleskopisk demper blir det vanskeligere med åpne sikter (øverst på bildet) men totallengden på våpenet blir mye kortere. Rett over meteren med 48 cm dempet 6.5x55 løp øverst på bildet.

det går an å få til korn på gjengebeskytteren har jeg hørt, men fanden vet...

Link to comment
Share on other sites

Det er det eg har hørt at du kan bruke gjenge beskytteren å montere på siktet.Hvordan går rifla når du flytter sikter bak på løpet hadde jo tenkt å kansje bruke siktene. .Tekte å dempe 6,5en.Hadde Hausken på saueren å va kjempe fornøyd med den men nå er det A-tec som er tingen,eller ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...