Jump to content

Sauer Jaktmatch eller Blaser professional?


hunter boy

Sauer 202 Jaktmatch eller Blaser Professional  

96 members have voted

  1. 1. Sauer 202 Jaktmatch eller Blaser Professional

    • Blaser Professional 6,5x55
      41
    • Sauer 202 Jaktmatch 6,5x55
      55


Recommended Posts

Jeg har mulighet til å få kjøpt en av disse riflene. Er usiker på hvem av dem jeg skal velge, har skutt og prøvd begge riflene og synes begge er knall rifler. Jeg er interessert i å høre deres mening og hva dere ville valgt.

 

Rifla vil bli brukt på alt fra rype til elg og noe feltskyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er to forskjellige rifler. Saueren er en banebørse, nesten ihvertfall, som også fint kan jaktes med. Blaseren er en jaktrifle, som du selvsagt kan skyte jaktfelt med..

 

Så dersom jakt er viktigst velger du Blaser. Er du en ihuga jaktfelt og elgbaneskytter, så er Saueren det mest opplagte valget.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Ein evig debatt det der.

Begge er heilt klart meget gode våpen, og i toppsjiktet av normale repetervåpen når det gjelder kvalitet, funksjon og presisjon. Begge er glimrande systemvåpen med mogelegheit for løpsbytte, men med litt forskjellig prinsipp.

 

Rett og slett smak og behag slik som eg ser det. Bolt vs rettrekker, ulikt løpsbyttesystem, oppspenner vs sikring, internt vs uttakbart boksmagasin.

 

Du velger uansett ikkje "feil". Eg er DFS-skytter, dermed Sauer-mann, og stemte derfor på Sauer. Det hadde vore mitt valg om eg skulle invistert i den klassen.

Link to comment
Share on other sites

Tanken som slår meg er hva den skal brukes mest til? (bruksområde som skal vektlegges mest)

 

Uten den minste tvil er blaser professional "bedre" i skogen, lettere, hendigere, ruster mindre*.

Men på skytebanen snur det seg fort, og der vinner nok saueren, bedre stokk, billigere løp, løst magasin.

Begge to er svært gode våpen, og du vil nok bli storførnøyd uansett hvilken du velger.

 

Har sauer selv og ikke blaser, men bruksområdet er baneskyting og bøjakt, i skogen må lett og nett børse til spør du meg.

 

*202 jaktmatch har ikke sauers iaflon belegg, bare vanlig blånering.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok ikke slik jaktfelt som dere snakker om der, er bare snakk om noen få i året på de lokale jaktfeltene i jegerklassen.

Rifla vil bli en jaktrifle og jeg er "avhengig" av to-fot slik jeg jakter da det er my postering langs åker og eng og holde på rypa og andre småvilt blir ofte dryg. Da er det godt med et bra anlegg og hvordan er da mulighetene for det på blaser, må man borre nytt hull og sette i nytt reimfeste? på saueren er ikke dette noe problem, men på blaseren har jeg ingen anelse hva som må til. va har dere blaser-eiere gjort?

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat stått ovenfor det samme problemet som deg, jeg handlet en Sauer 202 classic med et 9,3x62 løp + et 6,5x55 matchløp. Kjøpte en 6-24x56 zeiss kikkert. Grade 3 stokk. Leupold qr.Dette kom på 37900,- Har en strakrørkikkert fra før som skal brukes på jakt, lurer også på å kjøpe med en lyddemper.

 

Sauer=klassisk

Blaser=plastikk

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Bruker ikke ett sekund på å bestemme meg. SAUER!

Er skeptisk til mekanismer som peller ut tenna og øynene på deg!

Sorry, kunne (ville) ikke dy meg...

 

Ikke jeg heller !!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde jo en sauer for en ett par uker siden som jeg var så dom å solgte :shock: ei berde rifle skal en leite lenge etter, men er litt sugen på å prøve noe nytt samtidig som jeg synes blasern virker som ei ypperlig og hendig rifle for mitt bruk. Det blir jo også en del smygjakt og krabbing på diverse dyr og noe spasering med hund, da føles det godt å kunne gå med patron i kammeret uten at våpenet er spent. kunne godt ha tenkt meg en sauer med synthstokk også da trestokkene bli fort stygg når man driver slik jakt.

 

Om man bare aldri hadde oppdaget denne siden så hadde jeg nok ikke trengt og spekulert på dette salget/kjøpet :mrgreen::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det heller nok mest mot Blaser for min del også pga dens lengde og mulighet for kjappt pipebytte og rask montering/demontering av kikkert for trange poster og ettersøk. Vi får se, blir nok å ordne med søknad i morgen, så blir det nok en ny rifle til neste uke :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...