Jump to content

underlag i hundegård


CatLikeFox

Recommended Posts

Skal sette opp ny hundegård og lurer på hva jeg skal ha som underlag. Tenker på grov subbus eller singel. Skal legge en gammel fiberduk under for å hindre ugress og graveproblematikk.

 

Noen synspunkter?

 

Syns det høres greit ut jeg, men jeg ville også ha lagt armeringsjern mellom fiberduken og singelen.

Link to comment
Share on other sites

Skal sette opp ny hundegård og lurer på hva jeg skal ha som underlag. Tenker på grov subbus eller singel. Skal legge en gammel fiberduk under for å hindre ugress og graveproblematikk.

 

Noen synspunkter?

 

Rekner med det er duk fra Norske skog du skal bruke? Da er det ikke nødvendig med noe armeringsjern oppå. Hunde gården min har stått i 3 år og de har ikke greid å grave lengre enn til duken. Har brukt singel oppå.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort meg mange tanker, men tror jeg havner på pukk/singel, oppå et armeringsnett.

En runde med "roundup" i løpet av sommeren, dreper ev. gress. Har brukt det i den ene bingen min til nå, og det funker greit.

Tenkte på å støpe først, men etter mange samtaler med andre så tror jeg det blir pukk, og tak over. Da blir det ikke så mye klin. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ringmur - og rikeleg med singel. Kjempefornøgd. Lett å halde reint. Bikkja har også tilgang til eit skjul der det er støypt plate. Men det luktar høgg om ho har tissa på betongen. Sjølv om ein spylar så blir ein ikkje kvitt lukta :cry:

Link to comment
Share on other sites

Men det luktar høgg om ho har tissa på betongen. Sjølv om ein spylar så blir ein ikkje kvitt lukta :cry:

 

Fikk jeg også høre.

Men hørte også et tips om å blande ei hel flaske med klorin i en vannekanne, og dynke med det, overalt. Fjern selvsagt hunden imens. Så lar du det virke litt, og spyler godt av, så skulla man blande ei hel flaske med grønnsåpe i samme kanna igjen, og dynke med denne.

Har ikke prøvd selv, men dette skulle visst funke bra på singel/pukk også.

Link to comment
Share on other sites

Men det luktar høgg om ho har tissa på betongen. Sjølv om ein spylar så blir ein ikkje kvitt lukta :cry:

 

Kjøp Virkon S på Felleskjøpet, og prøv det. Jeg bruker det i hundegården fra tid til annen, og selv med 3 stykker der ute er jeg ikke plaget av lukt - uansett årstid.

Link to comment
Share on other sites

Hamilton: Er nok duk fra Norske Skog ja :)

 

Satte opp hjørnestokkene i går, 4 trykkimpregnerte rundstokker med diameter 12-15 cm. Planerer ut underlaget og legger duk, Bestiller et lass med singel som legges oppå duken. Hundegården blir 5,1m * 5,3m med inngang inn i oppvarmet rom i garasjen .

Link to comment
Share on other sites

Virkon S er et kraftig desinfeksjonsmiddel som jeg synes blir litt 'overkill' å bruke systematisk som luktfjerner i hundegården. For det første, så dreper Virkon alt av bakterier og virus. Den fjerner de bakteriene som skaper den vonde lukta, men også all annen bakteriell virksomhet på området som dynkes. Bakteriefloraen starter derfor fra 'scratch' etter hver gang virkon er blitt brukt, og det er da uvisst om det er 'gode' eller 'onde' bakterier som får overtaket. Dernest er Virkon-løsningen relativt sterk, selv om den er kraftig fortynnet. Jeg kan nevne ett eksempel: Jeg driver med storfe. For noen år siden ble det p.g.a. frykt for smittsomme sykdommer bestemt at alle fjøs måtte desinfisere fottøyet til alle som var innom dyrerommet. Dette ble løst ved å tråkke på ei dørmatte som var dynket med f.eks Virkon S. Dette medførte at alt av fottøy, både lærsko og gummistøvler, morknet opp og måtte skiftes ut mye raskere enn vanlig. Særlig folk med hyppige besøk i fjøs, som veterinærer o.l. opplevde dette.

Men, Virkon S er et meget godt desinfeksjonsmiddel, hvis man har et bakterielt problem.

Vond lukt i hundegården er vel mer et nødvendig onde. I min hundegård, med betongdekke, brukte jeg grønnsåpe.

 

I hundegård med singel eller pukk har jeg fått råd om å kalke med jevne mellomrom. Kanskje grønnsåpedusj er bra her også? Grønnsåpe er et naturprodukt, og lett desinfiserende. Hundepoter vil bli mykere, tror jeg. Etter vask bør en uansett skylle vekk såperester, siden grønnsåpa går over fra lett desinfiserende velduft til 'bakteriebombe' etter en tid...

 

 

 

Catlikefox; Kanskje du kan få tak i kalksteinssubbus fra Tromsdalen til hundetrøa di? Den har litt mel-lignende substans, er lys, nesten hvit, og full av kalk. Blir hard som betong hvis du komprimerer den. Vil tro at den demper lukt ganske bra. Ulempen er at det blir hvite poteavtrykk rundt omkring, når subbusen er våt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk gjort ferdig dekket i gården i helga som var. Der brukte jeg natur stein som jeg la ned i sand og mergel.

Synes det ble rimelig greit. Satser på at lukta blir filtrert bort gjennom mergelen. Skal se om jeg kan få tatt et bilde av det om det er av interesse?

 

Mvh

 

Daywalker

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg gjerda inn hele hagan jeg, (nesten et mål) så der er det plen som underlag. Kanskje ikke det beste men da har dem god tumleplass og kan leike hele dagen. Trimmer hverandre gjør dem og.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg bygger hundegård i helgen. Jeg har i tillegg mulighet til å gjerde inn ett omeråde på 500 kvm med sauegjerde. Dette kan brukes som slippomeråde når vi er tilstede. Til dere som har lignende, tilfører et slikt omeråde noe? Eller blir det bare slik att bikkjene legger seg ned og er i ro der og? Om bikkjene beveger seg litt der (skogsterreng) vil det jo kunne tilføre noe trening. Har gordon og får jämtvalp om 6 uker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...