Jump to content

Kikkertsikte til elg, ettersøk og evt. bjørn


Stingsilda

Recommended Posts

Blir nok lite bjørnejakt på meg, men ønsker en kikkert som også er egnet til det formålet. Vil også tro at kikkert for elgjakt i tett skog, også er godt egnet til bjørn. Så det vil være muligheter å kombinere dette.

 

Retikkel: Tysk #4

 

Forstørrelse: ?

 

Pris: Opptil 5000

 

Har tenkt på 1,5-6x42 (eks: Monarch Gold 1.5-6x42). Bør jeg gå lavere (eks: 1-4x20)? Monarch'en frister grunnet overkommelig pris, samt grei lysstyrke. Vil man merke stor forskell på å gå ned fra 1,5 til 1 i minste forstørrelse?

 

Noen andre gode forslag til kikkerter?

 

(Skal på Villmarksmessa i morge å se om jeg finner noe.)

Link to comment
Share on other sites

Stec: Større forstørrelse enn 1,5-6? Har en 2,5-10x42, men synes korset er litt tynt for rein storviltjakt.

 

bbdg: Holder det med 24mm lysåpning?

 

Er det stor forskjell i kvalitet og lysstyrke mellom Schmidt & Bender Nikon Monarch Gold? Så mye at det er verdt å kjøpe en brukt S&B istedenfor en ny Monarch?

Link to comment
Share on other sites

Siden tett skog etter elg tydeligvis blir dit hovedområde, med bjørnejakt som en opsjon, vet jeg hva jeg selv tilslutt endte opp med etter å ha dradd rundt med kikkertsikte i krattskogen i mange år; rødpunktsikte med 1X forstørrelse som villreinjegeren også anbefaler. Lav vekt og enkelt å bruke med begge øya åpne, og dermed raskt å finne målet. For raske skudd, som ofte er det som kreves med liten eksponeringstid av dyret i tett skog, er den glimrende.

Heller ikke så dårlig på hold som strekker seg ut mot 150-200m som man i utgangspunktet skulle fryktet med 1X. På aimpointen har du to prikkstørrelser du kan få denne med, enten 2 eller 4 MOA (6 eller 12 cm på 100m).

Link to comment
Share on other sites

Har Nikon Monarc Gold 1,5-6x42 med tysk #4 på 375 Ruger´n.

Fint kikkertsikte til variert dagjakt og tette poster.

Takler også dårlige lysforhold ganske bra.

God øyeavstand og bra optikk.

 

I tillegg er trådkorset konstant, dvs ikke medforstørrende.

Til slik jakt som trådstarter beskriver syns jeg det er en fordel.

På tett og trang post og på dyr i bevegelse er trådkorset grovt og godt å se.

Link to comment
Share on other sites

Vil helst kjøpe i Norge. XXL selger kikkerten (uten rødpunkt) til en veldig god pris. Er det noen som veit om de også har den med rødpunkt, eventuelt om de kan bestille inn?

 

Hei!

 

Her finnes mer info:

 

Nikon Monarch http://www.nikonhunting.com/riflescopes-monarch.html

 

Nikon Monarch Gold http://www.nikonhunting.com/riflescopes ... -gold.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...