Jump to content

Første hagle, Beretta Silver Hawk s/s, brukt?


alimak

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg min første hagle, som skal brukes med min strihårede tysker i skog og lavfjell etter fugl først og fremst. Kanskje jeg blir veldig bitt og får lyst til å utvide repertoaret etter hvert, det skal man ikke se bort ifra :mrgreen:

 

I går var jeg innom en kompis som driver med våpensalg og fikk kjenne på en del hagler, blant annet en Lanber o/u, en Merkel (s/s, altfor dyr!), samt denne Berettaen da, Silver Hawken. Den føltes meget riktig, uten at jeg prøvde å skyte med den selvsagt (var jo i butikken) og jeg har meget liten erfaring med hagler fra tidligere, kun det jeg var innom gjennom jegerprøvekurset. Men den skulle visst passe meg relativt godt i utgangspunktet, litt for lang kolbe men det er jo en enkel sak forstår jeg. Og jeg FØLTE som sagt at den passet, uten å kunne helt forklare hvorfor...

 

Men så er saken - denne er jo egentlig også for dyr :oops:

 

Og derfor ble jeg veldig usikker, om det er verdt å overskride budsjettet såpass for min første hagle når den er såpass spesiell som denne. Jeg har forstått at det er vanlig med utskiftbare choker nå, det har såvidt jeg vet ikke denne (men jeg glemte å spørre da jeg ble litt beruset i gjerningsøyeblikket). Den har bare en avtrekker og det har jeg skjønt er fy fy med en s/s, samt at den har engelsk skjefte og det er visst heller ikke vanlig?

 

Spørsmålet er derfor om denne er en hagle ment for spesielt interesserte og ikke en allroundhagle som jeg kanskje burde kikke mer etter i første omgang?

 

Men jeg forelsket meg i den...

 

For å spesifisere hadde jeg et budsjett på omtrent 10000,-, denne kunne jeg få for 15000,- men det var så langt ned det var mulig å presse prisen. Den var pen og skal være i tipp topp stand, men noen riper var det jo på stokken/skjeftet. Jeg hadde jo tenkt 15 totalt, med våpenskap og tilpassing og alt. Men 20 totalt er ganske mye over smertegrensen, jeg grøsser bare jeg tenker på å dra kortet på denne summen, og da er det jo ihvertfall tullete å sitte med en hagle jeg ikke egentlig trenger/at jeg trenger noe annet eller at jeg rett og slett ikke får brukt den og ikke får solgt den igjen senere?

 

Kan noen komme med innspill hadde jeg blitt veldig takknemlig :D Den hjemsøkte meg tilogmed i sovne, denne hagla...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, den som tier samtykker sies det? Av alle de som har kikket innom tråden er det altså ingen som vil si noe om jeg bør/ikke bør gå for denne hagla...

 

Jeg vil jo helst ha svar som fraråder meg kjøpet, slik at visaen ikke blir rødglødende så er det noen som er negative må de gjerne utbasunere det her altså uten å være redd for å tråkke på tær :lol: Jeg føler jo at det er litt overkill med en så dyr hagle, mulig jeg har rett i mine antakelser? Kanskje det bare er en "pyntehagle" også, ikke ment for å gå i skogen og brukes?

 

For å legge til litt mer info er jeg ikke store jenta, 160/56 og denne hagla var en ganske lett utgave uten å være fjærlett (ca 2.9 kg mener jeg), så det teller dessverre også positivt for denne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler jo at det er litt overkill med en så dyr hagle, mulig jeg har rett i mine antakelser? Kanskje det bare er en "pyntehagle" også, ikke ment for å gå i skogen og brukes?

Joda hagla er nok god den, og lagd for bruk. Men å bruke 15K på første våpen er kanskje litt i overkant, det kan jo hende den blir lite brukt. Samtidig så vil du få ei god hagle som føles riktig, og som du nok kan selge dersom du ikkje bruker den.

 

Så spørsmålet er om du har lyst å bruke 15K på eit våpen. Men siden du drømmer om den, så har du vel eigentleg bestemt deg har du ikkje? 8)

Link to comment
Share on other sites

Får vel forsøke å gi deg et svar, da...

 

Beretta er en kvalitetsprodusent.... Kanskje litt dyrt for serieprodusert industrivare, men du vet hva du får.

Ser vi på den hagla du snakker om, er dette med single trigger litt dumt på denne. Engelsk skjefte er en skjefteform som er ideell for hurtigvalg av løp når du har to avtrekkere. Denne fordelen får du jo ikke her, du må gå via løpsvelgeren....

 

Den følelsen du snakker om kjenner jeg igjen.... Flere av mine børser har jeg bestemt meg for på grunnlag av en slik en, og heller ikke angret når jeg har måttet leve på pasta og vann flere måneder etterpå :wink:

Likevel syns jeg prisen er godt i overkant av hva jeg hadde vært villig til å gi for denne selv...

 

Siden du primært skal ha en jakthagle hadde jeg vurdert en klassiker,f.eks. denne:

 

http://www.mamut.net/vaapen/subdet521.htm

 

og kostet på en utskiftning av hovedbolten når det blir nødvendig. Du burde da være innenfor budjettet ditt.

 

En litt mer ferdig løsning er vel denne: http://www.mamut.net/vaapen/subdet882.htm

 

Begge disse står for salg her: http://www.beverensport.no/

 

Jeg er selv kun 5/5 større en deg og selv veldig glad i kal. 20. Har brukt dette kaliberet noen år og jakter både med og uten setteren min.

 

Se der... Der har du noen motargumenter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk! Endelig noen fornuftige mennesker som kan hjelpe meg ned på jorden igjen :lol: For det ER galskap, ikke sant? Ingen med noe vett i behold bruker så mye penger på noe som man ikke aner om blir brukt, og om det blir brukt så er det jo en meget kort periode på høsten, kan ikke forsvares overhodet?!

 

Veldig bra, da håper jeg at den forsvinner ut av drømmene mine, og at jeg finner en annen med like god følelse til halve prisen eller noe :wink:

 

De så fine ut de du linket til forsåvidt, men jeg er jo avhengig av å tafse på dem og det er såpass langt til Kongsberg fra meg at det ikke bare er å hive seg i bilen. I tillegg er jeg litt skeptisk til så gamle våpen, men det er kanskje ingen grunn til det?

 

Og burde jeg kanskje gå tilbake til å kikke etter o/u som jeg i utgangspunktet skulle ha, jeg trodde "ingen" kjøpte s/s jeg, så det var bare fordi jeg fikk kjenne og holde på denne at jeg egentlig endret mening. Jeg må si den omvendte meg ganske umiddelbart, men jeg har sterk vilje så jeg skal nok klare å riste det av meg om det er tullete :D

Link to comment
Share on other sites

De så fine ut de du linket til forsåvidt, men jeg er jo avhengig av å tafse på dem og det er såpass langt til Kongsberg fra meg at det ikke bare er å hive seg i bilen. I tillegg er jeg litt skeptisk til så gamle våpen, men det er kanskje ingen grunn til det?

 

Såå gamle??? :lol: Har akkurat kjøpt meg drilling fra før krigen, usett og i utlandet :lol:

Nei, jeg linket til disse fordi jeg vet noe om kvaliteten fra den produsenten og at Erik på Beveren Sport har ord på seg for å være korrekt når han beskriver ting...

 

 

Og burde jeg kanskje gå tilbake til å kikke etter o/u som jeg i utgangspunktet skulle ha, jeg trodde "ingen" kjøpte s/s jeg, så det var bare fordi jeg fikk kjenne og holde på denne at jeg egentlig endret mening. Jeg må si den omvendte meg ganske umiddelbart, men jeg har sterk vilje så jeg skal nok klare å riste det av meg om det er tullete :D

 

 

Hvorfor det?.... En klassisk sideligger og en Vorsteher på fuglejakt som du beskriver er definitivt stilmessig helt korrekt. (Dukker for haglbygene fra O/U-fraksjonen :wink: )

Link to comment
Share on other sites

De så fine ut de du linket til forsåvidt, men jeg er jo avhengig av å tafse på dem og det er såpass langt til Kongsberg fra meg at det ikke bare er å hive seg i bilen. I tillegg er jeg litt skeptisk til så gamle våpen, men det er kanskje ingen grunn til det?

 

Såå gamle??? :lol: Har akkurat kjøpt meg drilling fra før krigen, usett og i utlandet :lol:

Nei, jeg linket til disse fordi jeg vet noe om kvaliteten fra den produsenten og at Erik på Beveren Sport har ord på seg for å være korrekt når han beskriver ting...

 

 

Og burde jeg kanskje gå tilbake til å kikke etter o/u som jeg i utgangspunktet skulle ha, jeg trodde "ingen" kjøpte s/s jeg, så det var bare fordi jeg fikk kjenne og holde på denne at jeg egentlig endret mening. Jeg må si den omvendte meg ganske umiddelbart, men jeg har sterk vilje så jeg skal nok klare å riste det av meg om det er tullete :D

 

 

Hvorfor det?.... En klassisk sideligger og en Vorsteher på fuglejakt som du beskriver er definitivt stilmessig helt korrekt. (Dukker for haglbygene fra O/U-fraksjonen :wink: )

 

Hehe, jeg forstår at disse to ikke var SÅ gamle, men for en så amatør som meg ville det kanskje være lurt med noe litt nyere slik at jeg ikke står der med noe som har sluttet å fungere og så skjønner jeg ikke noe av det? Og ang s/s kontrao/u så var det bare i forhold til tilgjengeligheten på våpen jeg tenkte, det er vel langt mer å velge mellom i alle prisklasser på o/u?

 

Og forøvrig spiller det nesten ingen rolle for meg hvordan hagla ser ut så lenge jeg liker den (og treffer med den...). Men jeg sier nesten, for jeg er jo noe forfengelig jeg også :oops:

Link to comment
Share on other sites

Silver hawk til 15000, løp å kjøp! Blir den ikke brukt så er det lett å selge igjen.

 

Shhhhjjj - jeg hørte deg ikke! :wink:

 

Men dersom denne blir "dametilpasset", hadde jeg fått solgt den igjen da??

 

Nei nei, det ER altfor mye penger å bruke på en hagle.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en silver hawk, kal 12. Engelsk stokk, to avtrekkere og ikke løse choker. Jakter med hund. Fantastisk børse. Vil vel faktisk påstå den er min første haggle, alt det andre rælet man har plagdes med kan knapt måle seg med denne.

 

Vil bare si at hvis du kjøper denne, slipper du å bytte ut haggla di etter noen år. Og som det ble sagt lengre opp, angrer du deg senere, kan du glatt selge den for samme summen.

Link to comment
Share on other sites

det ER altfor mye penger å bruke på en hagle.
Er det nå det? Hvis det er den børsa som gir deg go'følelsen? Du må bare finne ut om du virkelig har lyst på S/S med enkel avtrekker, eller om du vil speide litt rundt etter noe mer klassisk. Når det gjelder faste choker er dette blitt et mindre behov etter blyforbudet. Har du f.eks. IC og 1/2 eller noe slikt og børsa er godkjent for stål og annet hardt haglmateriale bruker du vismut eller TM tidlig i sesongen når fuglen er spak og legger i HS eller Wingmaster HD når fuglen blir mer skjær og letter på lengre hold. Med både vismut og HS/HD i beltet kan du kjapt regulere omkring to grader trangboring bare ved å lade om.

 

Jeg for min del har enda til gode å selge ett eneste våpen, så annenhåndsverdi har liksom aldri vært noe poeng for meg. Jeg har alltid kjøpt så god kvalitet som jeg overhodet har hatt råd til (og enda litt til...) og har aldri angret. Kjøper du kvalitet har du børse for resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Neineinei - nå har dere vært stille så lenge så nå kunne dere fortsatt med det! :wink:

 

 

 

det ER altfor mye penger å bruke på en hagle.
Er det nå det? Hvis det er den børsa som gir deg go'følelsen? Du må bare finne ut om du virkelig har lyst på S/S med enkel avtrekker, eller om du vil speide litt rundt etter noe mer klassisk.

 

 

 

Men hvordan finner jeg ut det da? Jeg har jo aldri jaktet før så jeg vet jo ikke hva jeg trives med ennå...

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan finner jeg ut det da?
Ved å "nævle" -- som de sier her i Trøndelagen -- på en haug med børser. Jeg kan fortelle historien om hvordan jeg datt pladask for storviltrifla mi, en Sako Finnbear produsert på seint åttitall:

 

For mellom 15 og 20 år siden var jeg på jakt -- pun intended -- etter ei rifle. Jeg hadde ei o/u-hagle som jeg hadde valgt mer eller mindre tilfeldig. Jeg hadde lest meg blank i øya på kataloger og egentlig bestemt meg for en Valmet 412. Så tok jeg runden i butikkene og fant ut at jeg ikke likte balansen i den børsa. Tilfeldigvis hadde en av butikkene en Tikka M87 liggende til en hyggelig pris, børsa virket som den passet og hadde alt det nymotens rælet som jeg ville ha (utskiftbare choker, enkel avtrekker, pistolgrep), og det bare ble den. Men som sagt, noen år seinere skulle jeg ha meg ei storviltrifle. Kaliberet var bestemt, det skulle være .30-06. Hvorfor? Fordi mine første skudd var med en gammel Kongsberg M59 med stål kolbekappe, hullkorn og pipe kamret i .30-06. Jeg tok runden på butikkene. Jeg kikka på Remington. Nope. Jeg hadde hørt masse fint om Lakelander fra Kongsberg. Nope. Ikke for meg. Jeg veit den dag i dag ikke hvorfor, men det var bare sånn. Jeg kikka på Tikka, Winchester, padleåra til Ruger åssåvidere åssåvidere. Nope. Så fikk jeg tak i en Sako. Jeg plukka opp børsa. Pen var hun. Joda, den lå fint i hendene også. Jeg la den til skuldra. Ådudæven! Den lå perfekt! Som ei hagle! Jeg tok ladegrep. Glatt og fin sluttstykkegang. Jeg testa avtrekk. Sako-kvalitet. Der og da visste jeg at det skulle bli oss to. Det var ingen bønn, og alle rasjonelle argumenter forsvant som dugg for varm sommersol. Det skulle være oss to. Pris? Å, f**n! Klart over budsjett. Jeg takka pent for meg og gikk hjem for å spare. Og ringe rundt etter priser. Etter ei god stunds sparing hadde jeg skrapa sammen nok monetas og ringte opp i Ålen der jeg hadde fått det beste tilbudet. Skikkelig kikkert hadde jeg ikke råd til, men brutter hadde en feilkjøpt utenlandskjøpt Busknell som jeg fikk kjøpt av ham for en tusenlapp.

 

Det er fremdeles oss to. Finne-binna mi har gått noen skudd etterhvert og avlivet et halvdusin hjorter. Hun har fått bytta kikkertsikte og montasjer, amputert skuret og transplantert et jaktdiopter. Slik hun står nå er hun litt for tung til å være lovlig i jegerklassen på jaktfelt, men det dr*ter jeg i. Fin trening i hjorteliene, det. Nå er vi som et gammelt ektepar. Det finnes sikkert yngre og mer sexy damer på markedet, men hva så? Vi har delt både gode og mindre gode dager og har mange minner sammen. Det kommer til å være henne og meg så lenge jeg er i stand til å gå på storviltjakt.

 

 

Sånn var det jeg fant det ut 8)

 

 

PS: Tikka-dama er forresten fremdeles med i haremet, hun også... :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er greit nok. Om en ti-femten år, hvis jeg fortsatt jakter, så har jeg nok erfaring til å vite hva jeg ser etter og kjenne det når jeg holder i et våpen. Men - hvordan skal jeg feks vite om jeg vil ha en eller to avtrekkere ? Eller hva slags trangboring jeg vil ha dersom den er fast, eller om jeg vil ha o/u eller s/s?

 

Iom at jeg er så fersk så kanskje jeg burde velge et billigere våpen når sjansen er stor for at jeg bytter det ut uansett - godfølelse eller ikke? For den godfølelsen jeg fikk gikk vel bare på tilfeldigheter kanskje, ikke på om dette er et våpen jeg kan bruke i praksis?

Link to comment
Share on other sites

Slik eg ser det, er det to grunnar til at du eventuelt ikkje skal kjøpe denne hagla:

 

1) Prisen - og den vurderingen må du ta sjølv.

2) Choker - faste choker har sine ulemper, men sannsynlegvis minimale.

 

Av desse er det den øverste som er vesentleg. Lause choker er kjekt men ikkje nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis hagla passer deg, og du har LYST på den så er vel valget enkelt...

Ser at nyprisen ligger på rundt 30 tusen,så prisen er jo grei hvis hagla er i den stand du beskriver. Litt riper fikser du enkelt med å lese tipsene fra Raudnakke :wink:

Personlig ville jeg aldri kjøpt en hagle med løpsvelger igjen, men det er jo en smaksak.

Link to comment
Share on other sites

Aaaahhhrrrgggg... Og denne tråden som begynte så flott :lol:

 

Jeg får vel prøve den da, det har vi allerede snakket om at jeg skulle, men så satte jeg på bremsene mtp prisen... Og så får jeg gå i tenkeboksen etter det igjen.

 

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Sukk, da ble det ikke Silver Hawken og jeg har nesten kjærlighetssorg, selv om fornuften gjør gledeshopp (og det samme gjør visaen :wink: ). Vi tok en tur på Villmarksmessen for å kunne prøve en hel masse hagler som kompisen min ikke har på lager og da fant vi jo haglen som passet umiddelbart og til halve prisen. Men den er langt fra like vakker, langt fra like "meg" og selv om jeg kjenner at jeg er sikker på valget er jeg slett ikke sikker på om det ikke egentlig var Silver Hawken som burde blitt med meg hjem :( Men men, i denne runden hadde jeg i utgangspunktet ikke råd til den, og da må det bare bli sånn.

 

Så jeg får en Sabatti Lady jakt, den var ganske perfekt på alle måter, slank og pen til å være en o/u og med en masse andre detaljer som skiller den fra andre o/u som jeg setter pris på (at den mangler for det meste) og som nok gjorde at jeg falt for Silver Hawken i utgangspunktet.

 

Jeg håper at jeg kan lære meg å bruke denne ordentlig og bli en god skytter og dersom jeg vokser fra den så finner jeg kanskje en Silver Hawk lenger frem :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...