Jump to content

Flåtten e kommen


hårråjegern

Recommended Posts

Brukte flott middel som gis hunden flytende i nakken i fjord, det fungerte bra. Vurderte nesten og bruke det selv, plukket av 11 flott som hadde bitt seg fast i fjord :shock: Men jakter i Fredrikstad og Sverige og der er det mye av den, så vi må nok lære og leve med DRITTEN :evil:

Link to comment
Share on other sites

flotten har kommet her også. Har tatt en på hunden og en på katten. Vi fikk noen dråper av dyrlegen som vi dryppet i nakken og bak ved haleroten ifjor. Funket brukbart det. Var visst ikke å anbefale for mennesker, men jeg tok litt på det selv også med det resultat at jeg ikke hadde en eneste flott på meg sist sesong. Spurte fastlegen om det var veldig farlig for mennesker, og han sa at det visst nok ikke var så veldig helselig, men det er ikke flåttbitt heller.

Link to comment
Share on other sites

...Kva løysning på flåttmiddel til hund syns du er godt?

Jeg bruker Exspot til bikkjene og det fungerer relativt bra. Jeg sier relativt fordi Amigo er badegal og dermed vaskes nok effekten en del ut. Aika har derimot ingen problemer i og med at hun har vannskrekk og dessuten så tjukk pels at flåtten blir helt utslitt av å kravle ned i pelslaget.

 

En annen ting er jo selvsagt å gå over hunden med kam eller børste når du kommer inn fra skogen - det er nesten like effektivt som flåttmidler. Det er samme prosedyre som jeg gjør på meg selv; av med skogsklærne og riste dem ute og deretter rett i dusjen for å ta eventuelle unnasnikere.

 

Har prøvd halsbånd uten at det var det helt store - flåtten kravla overalt okke som.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har oversikt over hvor i landet flåtten har spredd seg til? I nord har vi jo lenge vært forskånet, og jeg har heller aldri sett det på rådyr her, men det kommer kanskje snikende...

 

EDIT: Fant litt på Wikipedia, usikkert hvor oppdatert den infoen er:

"En kan regne med betydelige mengder flått der det ferdes rådyr og hjort, og spesielt mellom april og oktober. Fuktig mark og myr, spesielt i Agder er særskilt utsatt, men en finner flått langs kysten opp til Brønnøysund. Også i innlandet, rundt Mjøsa antar man at flåtten har slått seg til for godt. Det er også påvist flått i indre Sørtrøndelag."

 

Og så en litt morsom sak fra samme nettsted, om det å fjerne flått:

 

"Anbefalt prosedyre er å, med negl eller pinsett, klype til over flåtten, forsiktig nær munnen (unngå å presse stoffer fra flåtten inn i såret), og deretter dreie flotten (retningen man dreier har ingen betydning, flåtten har ikke gjenger)." :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset! Fant noe her ja...

flattogflue_alle.jpg

 

Tyder på at det er lite utbredt i Nord-Trøndelag og nordover.

 

Kan ta med den oppfordringen som flått & flue kommer med:

"For neste jaktsesong håper www.flattogflue.no at enda flere jegere tar del i registreringen av flått (og hjortelusflue). Om bare 10% av jegerne registrerer sine hjortevilt, så vil vi få et verktøy som kan fortelle oss veldig mye om flåtten og hvordan den skal bekjempes.

 

Kontaktpersoner:

Solveig Jore, Zoonosesenteret, Veterinærinstituttet, solveig.jore@vetinst.no

Preben Ottesen, Avdeling for skadedyrkontroll, Nasjonal folkehelseinstitutt, preben.ottesen@fhi.no

Bjørnar Ytrehus, Seksjon for vilthelse, Veterinærinstituttet, bjornar.ytrehus@vetinst.no "

Link to comment
Share on other sites

Hvitløkskapsler er nok bra, men mine hunder spydde de opp like fort som de gikk ned. Luktet hvitløk av hagen min på lang avstand.....

 

Har forsøkt expot med godt resultat. Men har nå gått over til Frontline, da det er mindre væske som skal til, og dermed tørker pelsen raskere enn med expot. For oss som bor nær grensen, kan det informeres om at det fåes kjøpt uten recept på apoteket i Sverige. Betalte iår 795 SEK (tror jeg..) for 3 måneder til en hund 10-20 kilo og en hund >20 kilo (altså to pakker à 3 pipetter).

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...