Jump to content

lyddemper til 308 og 223


stian1991

Recommended Posts

Er ikke helt sikker på hvordan A tech er i forhold til indre diameter, men du må huske å si at du også skal bruke den på 308 så du får et stort nok indre diameter. Du vil også miste litt av dempereffekten i 223 da den indre diameteren er tilpasset for 308, og dette vil føre til at noe mere gasser fyker ut enn om den var tilpasset til 223. Praktisk betydning....neppe.

Link to comment
Share on other sites

Når du må helt opp i 308 hadde jeg ville kjøpt en VMAC3 demper . Den deler du på mitten og og bruker bakdelen på begge våpna og kjøper en frontdel til det andre kaliberet ,da har du max demping med begge . 22 og 308 . En lett og god demper (teleskop) på 500 g. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye er dette egentlig snakk om? Har 308-demper på 223 selv og føler vel noen ganger at jeg kunne fått bedre demping.. :? Hva utgjør denne lille forskjellen, eller er den egentlig så liten? :?:

 

Jeg har en demper på min 223, og den er tilpasset dette kaliberet. Slik jeg føler det så smeller 223 en del uansett pga den høye utgangshastigheten. Hører ingenting til kruttsmellet, men overlydssmellet som oppstår når kula forsvinner i det fjerne er piskelignende og relativt høyt. Ikke behov for hørselvern eller så, men det høres.

 

Tviler på om det kan ha noen praktisk betydning å bruke 308 demper på en 223. Vil tro at smellet blir noe høyere, men om det er verdt å kjøpe to dempere er vel heller tvilsomt.

Link to comment
Share on other sites

For en tid tilbake målte jeg min cal 30 demper.

Skjøt med tre våpen i calibrene 222 rem, 6,5x55 og 308win.

Reduksjonen i lyd impuls fra kruttgasser var størst på det minste kaliberet. Men det er ganske naturlig, da det her er snakk om mindre mengder krutt som forbrennes.

Men overlysimpulsen fra kulen var sterkest fra den kulen som hadde størst hastighet.

Denne lyden påvirkes ikke av demperne.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye er dette egentlig snakk om? Har 308-demper på 223 selv og føler vel noen ganger at jeg kunne fått bedre demping.. :? Hva utgjør denne lille forskjellen, eller er den egentlig så liten? :?:

 

Ifølge: http://www.reflexsuppressors.co.uk/ så vil lyden øke med 1-2 db om du bruker en 308win demper på en 223 pga det økende gassutslippet. Det har derfor ingen praktisk betydning.

 

Utsnitt

7.5 mm hole takes 222, 223, 22-250, 6mm, 243, etc.

8.5 mm hole takes 6.5mm 270, 7mm, 308 , 30-06 etc.

10.5 mm hole takes 9.3mm, 338 etc.

13 mm hole takes 45-70 etc.

 

The smaller the baffle hole diameter the better the sound suppression, but the difference between each of the above hole size increments is only 1 or 2 dB. In general, it is better to reduce the sound by adding more baffles than risk making the baffle holes too small.

Link to comment
Share on other sites

For en tid tilbake målte jeg min cal 30 demper.

Skjøt med tre våpen i calibrene 222 rem, 6,5x55 og 308win.

Reduksjonen i lyd impuls fra kruttgasser var størst på det minste kaliberet. Men det er ganske naturlig, da det her er snakk om mindre mengder krutt som forbrennes.

Men overlysimpulsen fra kulen var sterkest fra den kulen som hadde størst hastighet.

Denne lyden påvirkes ikke av demperne.

 

Er du interessert i å dele no ladetata eller? :P men fra spøk til revolver, jeg testa den ene dempern min med 10,5mm hull på både .308 og 6,5 og der merka jeg kjempe forskjell.. nå blir jo det litt spesiellt siden det er såpass stort hull i dempern. Men den dempa værtfall bra på .308 og jævlig dårlig på 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke lydtrykket dobblet hver 3 db? eller tar jeg feil nå.

så kanskje 1-2 db er en del allikevel?

 

Sitter med samme vurdering selv, da jeg har en hausken demper til min 30.06 og vurderer om jeg skal kjøpe meg en ny demper til 223. eller om jeg skal bruke den jeg allerede har til min 30.06

 

Men hvis ikke det er hørbar forskjell på en 223 demper og en 30.06 demper i Hausken mod er det jo ingen vits i å kjøpe en til.

Men men kan vel gå ned 2 mm i åpning så det burde vel være merkbar (målbar) forskjell i lyden?

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. :) Har også lagt merke til en annen ting. Hvis jeg skyter på 50 meter og inn i en halmball så blir smellet mindre enn om jeg skyter på 150 meter og inn i samme ballen. Dvs at kula er lengre tid i lufta - kraftigere smell... Akkurat som det pisket/smellet ikke kommer før kula har gått et stykke. Noen med samme erfaring?

Dette gjelder fortrinnsvis 223, da 308 smeller fryktelig uansett. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, større volum demper betre.. :)

 

Men som Kjell Olav skriv, så er sikkert den med 4 moduler grei nok, det er mindre kruttgass volum av ein .223 kontra 6.5x55 og større kaliber. Eg bruker ein TMM-5 på både 6.5 og .223. Den demper omtrent det samme på begge. Litt meir lyd av 6.5 enn .223.

Link to comment
Share on other sites

TMM-5 er vist erstattet av 2 andre muligheter, men jeg vet

ikke om dem likevel vil lage TMM-5 og TMM-6.

 

a) CTM-4, som er en superlett utgave (280 gram)

b) TMM-4, som er en forbedret utgave av TMM-6

 

Begge anbefales faktisk til 223, men CTM-4 er skreddersydd

mere for 223 og for dem som skal ha alt superlett.

 

Uansett, så er A-Tec fleksibelt. kan justere litt selv ved å ta

av eller legge til moduler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

@Stiansen. Treffpunktendringen vil du bare få ved skyting med og så uten demper. Om børsemakeren har gjort en god jobb med gjenging og annleggsflata for demperen kan du skru den av og på så mye du vil uten endringer. Noe annet ville jo vært dumt da det er upraktisk å pusse børsa med demperen på. Etter skyting med demper bør den uansett av og oppbevares utenfor våpenskapet da det kan dannes en del sur/korrosiv kondens i den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...