Jump to content

Prisklasser salongrifle


Fredrik-

Recommended Posts

Da jeg funderer på innkjøp av en salongrifle ser jeg noen kommer helt ned i 1500kr mens andre drar seg opp mot 4, 5 og 6 tusen.

 

Hvordan, rent ytelsesmessig sett, differerer rifler i disse prisklassene? Hva legitimerer den høyere prisen på salongrifler som ligger i midt og topp-segmentet, rent ytelsesmessig sett. Når jeg sier ytelse tenker jeg hovedsakelig på presisjon og at riflen mater/funksjonerer korrekt (hva annet er egentlig viktig?)

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg mener og tror er viktig (ikke- prioritert rekkefølge);

 

Målet er vel stabil presisjon over lengre tid. Avtrekk er definitivt viktig. Stokken må ikke løsne eller endre form (vri seg,- d.v.s. stokk-kvaliteten bør være best mulig). Bedding/tilpasning må være bra. Løpet må ha en best mulig finish innvendig, og stålet ellers ha en nøyaktig maskinering og med best mulig finish. Bra finish gir bedre tilpasning mellom de ulike delene, og bedre holdbarhet. Kvalitetssikring i seg selv koster også noen kroner.

 

Ellers har vel kanskje boltrifler i .22LR noe bedre presisjon enn halvautomat(?)

 

Desto mer (tid) produsenten fokuserer på ovenfornevnte momenter og andre (som jeg har glemt), jo dyrere blir våpenet. Selvsagt betaler du også noe for "merket".

 

Om du kjører Lada eller Mercedes, kommer du deg vanligvis fra A til B med begge. Spørsmålet er bare hvilken som med størst sikkerhet tar deg til målet, og hvilken som holder lengst uten "slark"/defekter,- hvilket våpen som gir deg mest bruks og eierglede.

 

Cz 452 synes for de fleste å være et ok rimfire våpen som gir et greit forhold mellom kvalitet/pris. Har en 452 american selv. Må regne med å koste en beddejobb (ca. 700) og en avtrekksjobb (ca. 300) på et slikt våpen = totalpris ca. 5000. Passer du godt på et slikt våpen har du et våpen for generasjoner. Hvordan det er med billige Kina- våpen vet jeg ikke. Det kan sikkert andre mer om.

Link to comment
Share on other sites

Alle trådene konkluderer med at dersom du kjøper en ZC får du mest igjen for pengene.

 

Jeg antar dette er snakk om en skriveleif, og at du mener CZ? Det er mulig trådstarter ikke er like kjent med betegnelsene, derfor spørsmålet. CZ omtales også som BRNO, i fall du skal ut og lete hos google.

Link to comment
Share on other sites

ikke gjør som meg å kjøp en halvauto vist det er til trening :!:

fytti katta det går mange skudd når man er glad i å trykke på den avtrekeren :twisted:

 

men tviler på at du kommer dårlig ut med en cz varmint for eksempel men jeg har aldri prøvd den før så skal ikke skryte den opp i skyene eller

Link to comment
Share on other sites

Spanderar du på deg ei Sako i 22 LR, får du krem! " Sako og alle dei andre...."

Det er nesten som Sauer 200 STR med 22LR løp, berre større vektskildnad.

 

CZ BRNO Varmint 452,- tja! God og mykje for pengane, men avtrekket er traktor.

 

Ruger 10/22 Varmint er TØFF og har god vekt.

Avtrekket er som på halvautomatrifle, det er noko halvferdigt!

 

22 LR er eit nyttigt og godt treningskalilber.

Rimeleg ammunisjon, lite rekyl og svært anvendeleg på små "private heimebaner".

Legg pengar i våpenet og det kjem til å bli brukt mykje meir enn ei salong-skramle-rifle.

Skulle du vera i tvil, så er våpenet lett å omsetja berre du held deg til eit skikkeleg merke.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo også weinrauch hw 66 sporter. Det er en av de bedre 22lr jeg har tatt i. Skikkelig stokk og et kjempe av trekk. god balanse og god vekt. kjempe våpen til å trene til feks jaktfelt o.l. Her snakker vi 10000 pluss. MEn det kommer jo an på behovet ditt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
CZ BRNO Varmint 452,- tja! God og mykje for pengane, men avtrekket er traktor.

 

All denne jamringen om hvor forfærdelig avtrekk CZ'n har er jeg ganske uenig i, ikke akkurat noe matchavtrekk, men å kalle det for traktor...Hallo! er det noen hjemme der!?!

Link to comment
Share on other sites

CZ-avtrekkene er fra fabrikken normalt noe under middelmådig, det tror jeg de fleste som har prøvd kan være enig i. Imidlertid er det enkelt å gjøre noe med: Kjøp det settet fra Eric Brooks med hylsene, det koster litt i overkant av en 100-lapp, og avtrekket blir godt. Alternativt, lever inn børsa til en børsemaker som kjenner til CZ-en, og han justerer det til meget godt for ca 500,-. Eller kjøp et Timney-avtrekk og få det montert av en børsemaker om du ikke er HELT sikker på hvordan det gjøres, da får du også et meget godt avtrekk!

De fleste med interesse for våpen justerer jo, og handler aftermarket-stæsj uansett!

Hva er egentlig problemet? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...