Jump to content

Forvaltning, saksgang


plinker

Recommended Posts

Lurer litt på følgende;

Hvordan vil saksgangen være om Politidistriktet/Pod reagerte på ett våpenkjøp man hadde foretatt. Uten å være for spesifikk det er snakk om ei boltrifle i ett større kaliber av type "stygg, ikke trestokk, millitær,uhamslig,ikke sportslig, feil farge ol."

Håper det er noen som har oversikten på dette og som kan hjelpe meg :D.

Link to comment
Share on other sites

nja vanskelig å svare på et så uspesifikkt spørsmål.

men om det er en børse i 50BMG så sliter du vel med å få innvilget ervervstillatelse.

men at den er stygg, i et stort kaliber osv, betyr ikke at du ikke kan få tillatelsen.

 

forutsatt at du fyller kravene for å kjøpe våpen

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår spørsmålet slik at du har fått innvilget søknad og handlet børse, men lurer på hvordan POD går fram hvis de vil trekke tillatelsen tilbake.

 

Etter mine begreper skal du ha et skriftlig forhåndsvarsel som gjør rede for saken og med en frist for deg til å uttale deg. Dette skal skje før nytt vedtak fattes i saken, jf forvaltningsloven § 16.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår spørsmålet slik at du har fått innvilget søknad og handlet børse, men lurer på hvordan POD går fram hvis de vil trekke tillatelsen tilbake.

 

Etter mine begreper skal du ha et skriftlig forhåndsvarsel som gjør rede for saken og med en frist for deg til å uttale deg. Dette skal skje før nytt vedtak fattes i saken, jf forvaltningsloven § 16.

 

Stjernetreff Neuhausen!

 

Det er gitt instrukser om at det ikke gis anledning til å kjøpe børse som er konstruert til militære formål eller lignende. ( Har ikke dokumentet her og nå) Det er i dette tilfellet snakk om boltrifle.

Hva menes med dette tenker jeg. Det som anses for " vanlige" jaktrifler er jo brukt av forskjellige millitære " organisasjoner" verden rundt inkludert Rem 700 :shock: . Ja ikke heller M98 ble vel konstruert til jakt??

 

Er redd for evt. reaksjoner dette kjøpet kan medføre i ettertid.

 

Om riflen, etter min anledning til å uttale meg skulle bli "indratt" (selv om forvaltningen ikke har lagt loven med dens forskrifter til grunn for vedtaket) ( antar samme instans/ person som avgjør alt dette) hva skjer så?

Link to comment
Share on other sites

Tja, ikke helt slik...

Jeg har ikke spesifisert merke eller modell på søknaden da riflen skal kjøpes hos forhandler. ( og det ikke er krav om dette)

Saken er den at stort sett uansett hva jeg kjøper vil dette være i strid med instrukser fra forvaltningen. Man skulle tro at forvaltningen måtte forholde seg til gjeldende lover og forskrifter samt rundskriv, enten de har lyst eller ikke?

Etter hva jeg kjenner til eksisterer det ingen begrensninger for boltrifler ervervet til jakt slik som for halvautorifler.

Mulig jeg er noe paranoid, men når man ser hva forvaltningen/politiet tillater seg å iverksette tiltak de siste årene er det kanskje ikke så rart?

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kjenner til eksisterer det ingen begrensninger for boltrifler ervervet til jakt slik som for halvautorifler.

jeg vet iallefall om en begrensing. kaliberet 50BMG er ikke lov å kjøpe etter et eller anna rundskriv...

 

å en anna ting, er at når du søker må du krysse av ja/nei på om våpenet er av militær karakter(hva det nå måtte bety). om du har kryssa nei, å våpenet er av militær karakter har du kansje kjøpt noe du ikke egentlig har fått innvilga kjøpetillatelse for....

Link to comment
Share on other sites

Tror du er paranoid.

Du har en godkjent søknad.

Kjøper et godkjent og lovelig våpen.

Hva er problemet.

 

Skall det bli et problem må du bomme på et av punktene..

 

Ja, du har nok rett :D !

Det skal alikevel nevnes at det ble gjort "grove" saksbehandlingsfeil i denne saken ( til tross for at vedkommende som hadde saken har god greie på det han holder på med.) Saksbehandlingstiden ble med vilje trenert, etter avslag var gitt og anken overlevert ble det aktivt arbeidet med å undergrave mine opgitte opplysninger (instansen som hadde gitt avslaget og med dette avsluttet saken fra sin side.) Dette hadde nok noe med at dem syntes jeg hadde "nok" jaktvåpen samt reaksjoner fra "sjefen/e" sin.

Det som er saken er at det er gitt instrukser som kun kan begrunnes med personlige meninger :!:

Link to comment
Share on other sites

om det ike er snakk om 50BMG så er det iallefall ikke kaliberet de bør henge seg opp i. da gjenstår hva du har kryssa av på skjemaet om militær karakter.....å om det stemmer.

 

har du søkt og ikke oppgitt rett info er jeg redd politiet fort kan finne på å saksbehandle litt til.

Link to comment
Share on other sites

om det ike er snakk om 50BMG så er det iallefall ikke kaliberet de bør henge seg opp i. da gjenstår hva du har kryssa av på skjemaet om militær karakter.....å om det stemmer.

 

har du søkt og ikke oppgitt rett info er jeg redd politiet fort kan finne på å saksbehandle litt til.

 

Hehe.

 

Ja kaliberet er ikke det store problemet, men du har nok rett i at jeg ikke krysset av for våpen av millitær karakter.

Saken er vel den at det ikke er lovlig å bruke våpen av millitær karakter? (om jeg ikke husker feil)

Hvilke boltrifler er det man man skal krysse av for millitær karakter da? Forslag :D ??

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er at hvis du i det hele tatt er en halv promille usikker på om du er 1cm inn i grenseland ved å bruke din våpensøknad til å kjøpe det våpenet du ønsker,

så går du ned på politikammeret og forklarer situasjonen.

 

Alternativet er at du bare kjøper våpenet, politikammeret finner ut hva du har kjøpt når de mottar dokumentasjon fra selger, og inndrar i verste fall våpenet ditt.

 

Er du i tvil sparer du mange tusenlapper i både våpen- og advokatutgifter på å klarere alt med politiet.

Link to comment
Share on other sites

da gjenstår hva du har kryssa av på skjemaet om militær karakter

Er det avkryssing om "militær karakter"? Har eit søknadsskjema liggende, og der er det avkryssing for:

- Helautomatisk

- Halvautomatisk

- Våpen godkjent til jakt

- Våpen av type maskingevær, karbin eller maskinpistol (herunder også våpen i halvautomatisk utførelse)

 

Så lenge våpenet du tenker å kjøpe ikkje bryt med det du har fått innvilga ervervstillatelse for, skal det ikkje være problem. Og slik eg tolker det du har skreve i tråden, så har du svart "nei" på alt anna enn "våpen godkjent til jakt". Og ei boltrifle er ikkje helautomatisk eller halvautomatisk, uansett kordan ein snur og vender på det.

 

Om det er det siste som meines med "militær karakter" så er vel svaret også nei der, det er ikkje maskingevær, maskinpistol, eller karabin slik eg forstår det?

 

Det skal alikevel nevnes at det ble gjort "grove" saksbehandlingsfeil i denne saken

(...)

Det som er saken er at det er gitt instrukser som kun kan begrunnes med personlige meninger

Slike ting er det vanskelig å adressere på ein forumsdiskusjon. Men som også Kjell74 skreiv, har du godkjent ervervstillatelse så skal det være greit å kjøpe ei lovlig rifle som stemmer med informasjonen oppgitt i ervervstillatelsen.

Link to comment
Share on other sites

kan være skjemaet er annerledes idag enn jeg husker det.

tidligere var det en egen rubrikk hvor det sto spørsmål om "våpenet er av militær karakter". (i klartekst, omtrent med de ordene jeg brukte nå).

om dette ikke er på dagens skjema(har ikke skjema her nå, fylte ut et slikt i fjor men husker ikke) så er det vel ingen problemstilling? så det kan sikkert stemme som hauk sier at det ikke er et klart spørsmål om militær karakter lengre.

 

siden problemstillingen trådstarter skriver er ganske diffus er det vanskelig å gi noe rett svar.

Link to comment
Share on other sites

men følgende fakta klarer jeg tolke meg fram til(kan værefeil i tolkninga mi):

1) kjøper har søkt, fått innvilga kjøp av rifle i kaliber XX

2) kjøper kjøper en rifle av forhandler

3) rifla er av militær karakter

4)kjøper er usikker på om dette egentlig er lovlig

 

da kommer det endel spørsmål:

1) er rifla som er kjøpt i samme kaliber som det er søkt om?

2) er det en norsk autorisert forhandler?

3) sto det noe om militær karakter på søknadsskjemaet ditt(hva kryssa du eventuelt på det?)?

å kryssa du av at rifla er godkjent for jakt? å er den importert som jaktvåpen? (om det spørres om det?)

 

4) det som er viktig, er at det selger krysser av på sitt skjema ikke er veldig forskjellig fra hva du har svart...... å at våpenet er egnet til jakt, om du har kryssa av jakt som søknadsgrunn

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i bilen og der fant jeg en søknad.

Ganske riktig er dette spørsmålet om millitær karakter fjernet :roll: .

Takker for mye fornuftige inspill!!!

Tviler egentlig ikke på at jeg gjør det rette her, men det som står litt sånn uforståelig igjen er denne skriftlige instruks om ervervelse av rifle konstruert for millitære formål. Om jeg overser denne og det i ettertid blir en reaksjon på dette. Kan børsen bli indratt pga. at jeg ikke har forholdt meg til denne instruks (som forøvrigt ikke er hjemlet ved hverken Lov, forskrift eller rundskriv :?: .

Dette høres nok ut som svært usansynlig at det blir en reaksjon på dette, men etter sakens gang er jeg ikke så helt sikker på det.( Dere blir nødt til å ta midt ord for dette, da detaljerte utredninger rundt dette ikke vil bli lagt ut på ett åpent forum) Opptreden fra forvaltningens side har jeg ingen problem med å forstå, de må jo forholde seg til de samme forvaltningsinstrukser som vi til syvende og sist må forholde oss til :) . Kanskje det er en grunn til at elementet med millitær karakter er fjernet fra søknaden.

Dette er av typen sak jeg synes har et snev av prisipielt grunnlag, og tar gjerne et par runder med øvrigheten om nødvendig. Det er i dag altfor mye skalting og valting etter eget forgodtbefinnende fra forvaltninens side og eneste måten det kan skje endring her er om det kommer tilbakemelding med ett lite "ris bak speilet". Når flere kjører sine saker til endes og til syvende og sist får medhold, vil automatisk den feile saksbehandlingen opphøre.

Link to comment
Share on other sites

Det er i dag altfor mye skalting og valting etter eget forgodtbefinnende fra forvaltninens side og eneste måten det kan skje endring her er om det kommer tilbakemelding med ett lite "ris bak speilet". Når flere kjører sine saker til endes og til syvende og sist får medhold, vil automatisk den feile saksbehandlingen opphøre.

 

jeg er helt enig med deg.

det som jeg derimot synes er skummelt er at politiet selv kan endre forvaltningen med et rundskriv. det vil føre til at om man får medhold på noe kan de endre det ved neste korsvei. noen som sa bukken og havresekken?

 

PS: jeg måtte krysse av for "militær karakter" da jeg erverva en hv-mauser engang. den børsa er jo definitivt av militær karakter ;)

Link to comment
Share on other sites

men det som står litt sånn uforståelig igjen er denne skriftlige instruks om ervervelse av rifle konstruert for millitære formål.

 

Kan du klargjøre noe her; har du fått slik instruks fra våpenkontoret, eller er det våpenkontoret som henviser til en slik instruks fra POD? Har du evt en link eller referansenr til dette rundskrivet/instruksen?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Det er vel tidligere eksempler på at politiet, i enkelte tilfeller, vil se bilde av børsa før søknaden invilges. f.eks for våpen i kaliber 338 LM.

Selv om dette ikke er spesifisert/satt som krav på din søknad, er det en mulighet for at du kan risikere problemer i etterkant om du kjøper en AI i 338 Lapua Magnum (hypotetisk).

 

Når det gjelder dette .50 BMG rundskrivet så er det nok i praksis forlengst "utvidet" til å gjelde det meste som kan ligne på noe moderne millitært og som går langt. Samt alt over .45-.47 kaliber.

 

D.v.s. noen faste holdepunkter i form av forskifter/rundskriv/lovverk kan en nok se langt etter nå fremover.

Link to comment
Share on other sites

Har nå kommet meg hjem for å sjekke hva som som stod i instruksen (som gjelder for dette tilfellet og ikke er ett rundskriv).

Det som skrives er at det finnes mange børser ute på markedet som er spesialkonstruert til militære formål og det ervervede våpenet må være egnet til seriøs storviltjakt.

 

Chiefen; Om dette kommer fra politiet eller POD kan vel ikke gjøre så mye fra eller til ?

 

Loudenboomer; Dette du her nevner er ting jeg søker mer kunnskap rundt. Kjenner du til hvordan denne saken ville forløpt seg om jeg teoretisk hadde kjøpt en Ai hvorpå politiet ville inndra våpenet? Har du kjennskap til personer som har ønsket å erverve våpen i det "utvidete" 12,7 forbudet, med dens saksgang.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes i kongerike ufattelig mange "militære" boltrifler ervervet til jakt.

Tenker her på våpen som Sako TRG , SSG div. typer, AI, NM 149 (selvfølgelig) osv osv.

Har aldrig hørt om noen som har fått spørsmål / problemer med disse anskaffelsene.

Om du kunne beskrevet hvilke våpen og kaliber det er snakk om vil det være enklere for den enkelte kammerbruker og gjøre seg opp en mening. Kan ikke se for meg at det skulle medføre noe problem og opplyse det.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Loudenboomer; Dette du her nevner er ting jeg søker mer kunnskap rundt. Kjenner du til hvordan denne saken ville forløpt seg om jeg teoretisk hadde kjøpt en Ai hvorpå politiet ville inndra våpenet? Har du kjennskap til personer som har ønsket å erverve våpen i det "utvidete" 12,7 forbudet, med dens saksgang.

 

Har kun "tredjehånds kunnskap" når det gjelder AI/338LM eksempelet (kjenner ingen som har det kaliberet selv) Kravene til "bilde" av våpen forstod jeg kom før søknaden ble innvilget. Men kjenner 2 stykker som den siste tiden har fått avslag på grove afrikarifler i cal 50 +, noe som for 1 år siden var helt uproblematisk i min region. Å klage er nytteløst, de nye føringene kommer fra dem som som behandler klagen.

Så at det foregår en stille instramming bør det være flere som har kjennskap til etterhvert, men ikke sikkert dem vil skrive noe om det.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok godt kjent etterhvert ja, og det godt forståelig at folk ikke ønsker å skrive om det.

 

Er det virkelig lovlig å drive med en slik stille instramming uten å støtte seg på noe annet enn personlige meninger :?:

 

Selv om personer har fått indratt våpen og saken blir avsluttet med indratt våpen betyr ikke det automatisk at det var ett riktig vedtak.Det som måtte være interessent for folk å vite var jo hvordan saksgangen ville være om de skulle havne i samme båt. Eller å a en viss mulighet for å forutse utfallet en evt. våpensøknad?

 

" Alle" her inne vet jo at en del av den forvaltningspraksis som utøves i Norge ikke henger på greip og har ikke så mye med den virkelige verden å gjøre.

 

Jeg syntes det er mildt sagt kjedelig å søke ervervstillatelse hos en innstans som i utgangspunktet helst ser at søker begynner å spille golf istedet!? Og ett godt virkemiddel må være å endre spillereglene underveis etter hvordan været er den aktuelle dagen???

 

Jeg går gjerne en runde og to i en sak sålenge jeg vet med meg selv at jeg har "rett" og skjønner omfanget av hva jeg begir meg ut på.

 

Etter hva jeg forstår finnes det kanskje ikke videre prossedyre etter ett enkeltvedtak er fattet?

Link to comment
Share on other sites

Som ofte, når noen ikke forteller hele sannheten, blir det svært vanskelig å komme med råd som faktisk har støtte i lovverket!

Jeg skjønner ikke hva du har gjort, og du gir oss ikke nok detaljer.

Ergo må vi spekulere...

Så da tenker jeg litt høyt:

Om jeg hadde søkt på ei boltrifle i .338LM og krysset av for at den ikke var av millitær karakter

for så å kjøpe meg en Barrett 98B så har jeg ervervet den på falske premisser.

Jeg har ikke gitt riktige opplysninger, og jeg kan nektes tillatelse til å inneha denne riflen.

 

Om man lyver, eller gir ufullstendige opplysninger i en våpensøknad er det i seg selv grunnlag til at tillatelsen blir tilbaketrukket!

Vet ikke hva du har gjort, som sagt.

Men føler at du ikke har helt rent mel i posen, og at du er litt klar over det selv... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mel og mel :lol:

 

Nå har det seg slik at tilfellet mitt ikke har noen verdens betydning for hvordan forvaltningspraksis foregår.

 

Det det ble spurt om i første innlegget var i ett gitt tilfelle. Tilfellet forøvrig har INGEN betydning.

 

Til opplysning så har jeg ikke gjort noe galt i denne saken. Flaks at jeg ikke har en Mauser stående i skapet :shock::!: .

(Er vel " spesial konstruert til militære formål"?, hva som menes med egnet til jakt vites ikke da boltrifler som produseres i dag for det meste har utmerket pressisjon.

 

Det må da være lov å nysgjerrig på hvordan man egentlig klarer å svømme før man detter på sjøen 8)

 

Det jeg fremdeles lurer på om noen har anledning til å fortelle meg om saksgangen i ett gitt tilfelle :) .

Link to comment
Share on other sites

Det jeg fremdeles lurer på om noen har anledning til å fortelle meg om saksgangen i ett gitt tilfelle :) .

 

"vanlig" praksis:

1) du finner ut hvordan børse du har tenkt kjøpe.

2) du fyller ut søknadsskjema. om våpenet skal brukes til jakt må du vise jegerprøve/jegeravgiftskort. om våpenet skal brukes til konkkurranse må du vise medlemskort i skytterlag/klubb som tilhører godkjent organisasjon, å så må du kansje påvise at det våpenet du søker på kan brukes (er godkjent) til det programmet organisasjonen har eller er egnet til den jakten du skal bedrive.

3) dette saksbehandles, du får enten innvilget eller avslått.

4) du handler våpen på den innvilga søknaden, dette våpenet bør nok tilsvare det du har søkt om å fått innvilga.

5) forhandler sender x-antall eksemplarer av søknaden din tilbake til politiet med selgers påtegning(bla våpentype, kaliber osv), du får et eksemplar.

6) dersom papirene selger sender tilbake i pkt 5, angående våpenet du kjøper i pkt 4, tilsvarer det du har søkt på i pkt 2 og fått innvilga i pkt 3, så er det sannsynligvis ingen problem. å våpenkort utferdiges å sendes deg.

 

eventuelt: du oppgir ikke fabrikat eller modell i pkt 2, da risikerer du at politiet sjekker opp navn/modell på det våpenet du kjøper (for det oppgir selger til politiet i pkt 5). om dette våpenet da er av "fy fy" modell i følge politiet, vil nok saksbehandleren kunne føle seg lurt av deg. om dette skjer vil det sikkert kunne medføre enkelte problemer i ettertid. husk at våpenkortet utarbeides etter at våpenet er kjøpt av deg å politiet har fått alle papirer i retur.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg hadde søkt på ei boltrifle i .338LM og krysset av for at den ikke var av millitær karakter for så å kjøpe meg en Barrett 98B så har jeg ervervet den på falske premisser.

Jeg har ikke gitt riktige opplysninger, og jeg kan nektes tillatelse til å inneha denne riflen.

Bortsett frå at det ikkje lenger er avkryssing for "militær karakter" på skjemaet. Og i og med at dette ikkje er "maskingevær, karbin eller maskinpistol" så er det teknisk sett riktig å ikkje krysse av for dette punktet. Våpenet er ikkje heil- eller halvautomatisk, og det kan være eigna til jakt.

 

Når det så eksisterer instrukser, rundskriv, etc om at det ikkje skal tillates våpen av "militær karakter" kan ein risikere å få inndratt eit våpen som bryt med desse, sjølv om våpenet streng tatt ikkje bryt med informasjonen oppgitt i søknaden. Det er m.a. slike ting ny våpenforskrift hadde som intensjon å ordne opp i (utan at den vedtatte forskrifta nødvendigvis klarer det på alle punkt).

 

Eg vil tru Barrett 98B vil komme inn under ny forskrifts §2 pkt a:

2. Forbudte våpen

 

Det er forbudt å erverve og inneha

a) skytevåpen som vanligvis brukes som krigsvåpen,

b) helautomatiske skytevåpen, selv om de ikke er krigsvåpen, eller

c) skytevåpen som er kamuflert som en annen gjenstand.

 

Med krigsvåpen menes våpentyper som er utviklet for rene militære eller politimessige formål. Våpentyper som tilsvarer våpen utviklet for alminnelig sivilt bruk omfattes ikke.

 

 

 

Det blir mykje gjetting, tipping og antagelser når all informasjon ikkje er tilgjengeleg, råda som kjem vil være ufullkomne fordi dei er baserte på ufullstendig informasjon.

 

 

Det som er saken er at det er gitt instrukser som kun kan begrunnes med personlige meninger :!:
og
Har nå kommet meg hjem for å sjekke hva som som stod i instruksen (som gjelder for dette tilfellet og ikke er ett rundskriv).

Kva instruks er det eigentleg du snakker om? Er det ein spesiell instruks som kun gjeld i ditt tilfelle, eller er det ein generell som er offentlig tilgjengeleg? Er det samme instruks det vises til i dei to sitata?

Link to comment
Share on other sites

Tidlgere så har tolkningen av "miltær karakter" betydd flerskudd, eller til nød mulighet for flerskudd (altså Auto)

Å kjøpe et ekstremt presist våpen, må da i aller høyste grad være å bedrive seriøs jakt! :shock:

Det er vel det som meines med "maskingevær, karabin eller maskinpistol" i dag.

 

Det er ingen logisk grunn til å skille på eit våpens "trynefaktor". Grunnen kan evt være at våpenet er "spesielt egnet til å fremkalle frykt" e.l. Og jo meir rånete, ehh eg meiner tactical, eit våpen er, jo større sansynligheit er det for at det havner i den kategorien og blir forbudt. Som sagt, utan logisk grunn.

 

IMHO så bør Barrett være lovlig. Om den er det eller ikkje, er eg altså ikkje sikker på. Eg berre spekulerer (som det blir mykje av når reglene er uklare)

Link to comment
Share on other sites

POD er mest tjent med uklare regler, da kan de tolke alt i sin favør.

Velger en å utfordre POD sine tolkninger er det stor tjangs for at en blir definert "useriøs" og våpenkort kan bli tilbakekalt.

Som POD selv uttalte i møte med skytter/samle-organisasjonene for noen år tilbake; "Det er MAKTA som rår!"

Link to comment
Share on other sites

Tja...

enkelte vil vel hevde at det er makta som er NØDT til å reagere når skyttere misbruker de rettigheten vi har. Om jeg ikke tipper helt feil, er denne (foreløpig skrekklig vage og kun påståtte) innstrammingen / innstruksen et resultat ev EN spesifik person som har prøvd seg med våpenkjøp utenfor det rimelige inne NFPS sitt reglement. Gjelder både et håndvåpen som ble tilbakelkaldt og en rifle.

Link to comment
Share on other sites

Kva instruks er det eigentleg du snakker om? Er det ein spesiell instruks som kun gjeld i ditt tilfelle, eller er det ein generell som er offentlig tilgjengeleg? Er det samme instruks det vises til i dei to sitata?

 

Dette er en instruks som kommer fra forvaltningen. Denne instruks gjelder bare i mitt tilfelle og er ikke offentlig tilgjengelig.

 

Det er forøvrig samme intruks det vises til i de to sitatene.

Link to comment
Share on other sites

Kva instruks er det eigentleg du snakker om? Er det ein spesiell instruks som kun gjeld i ditt tilfelle, eller er det ein generell som er offentlig tilgjengeleg? Er det samme instruks det vises til i dei to sitata?

 

Dette er en instruks som kommer fra forvaltningen. Denne instruks gjelder bare i mitt tilfelle og er ikke offentlig tilgjengelig.

 

Det er forøvrig samme intruks det vises til i de to sitatene.

 

men da kan du ikke spørre om råd, om du har fått en spesifik instruks som ingen andre har sett. de råd du kan få her med den informasjonen andre sitter med er jo kansje ikke gjeldende i ditt tilfelle engang da.

 

vi er da ikke synske heller!

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på følgende;

Hvordan vil saksgangen være om Politidistriktet/Pod reagerte på ett våpenkjøp man hadde foretatt. Uten å være for spesifikk det er snakk om ei boltrifle i ett større kaliber av type "stygg, ikke trestokk, millitær,uhamslig,ikke sportslig, feil farge ol."

Håper det er noen som har oversikten på dette og som kan hjelpe meg :D.

 

Tillater meg å poste første innlegget mitt på nytt. (Bare for å være sikker på at alle har fått det med seg)

 

Det det spørres om er SAKSGANGEN intet annet. Med saksgangen mener jeg ikke utfallet eller for den saks skyld noe som helst annet enn nettop saksgangen.

 

Synes det er mer eller mindre utrolig å få en tråd på 2 sider hvor det så godt som ikke tilføres noe av det som blir i utgangsunktet blir etterspurt. ( Med ett hederlig unntak fra Neuhausen)

 

Grunnen til at det ble satt opp ett gitt tilfelle var pga. brukere på forumet skulle slippe å bruke tid på å skrive om at man må ta jegerprøven for å få erverve jaktvåpen, man får ikke kjøpt konkuransevåpen uten en forbundstilknytning, er man kriminell er det ikke sikkert man får lovt til å erverve våpen, man må betale gebyr når man leverer inn søknaden, forresten i noe politidistrikt kan man betale i etterkant ................................................ osv osv osv osv.

 

Om man ikke har noe fornftig å tilføye må det være lov å la vær :roll: .

 

Huff a mei, litt ekkelt oppgulp her ja, BEKLAGER det bare måtte ut.....

 

Dette er ikke ment personlig mot noen!

 

Var rimelig sikker på at nok info ble lagt ut i utgangspunktet mulig jeg tok feil her ja.

Link to comment
Share on other sites

Tidlgere så har tolkningen av "miltær karakter" betydd flerskudd, eller til nød mulighet for flerskudd (altså Auto)

Å kjøpe et ekstremt presist våpen, må da i aller høyste grad være å bedrive seriøs jakt! :shock:

Det er vel det som meines med "maskingevær, karabin eller maskinpistol" i dag.

 

"Helautomatisk våpen" og "Halvautomatisk våpen" er alternativer på både den gamle og den nye søknaden... (sitter her med begge :wink: )

fjerning av "Rifle av Militær karakter" er sikkert gjort pga. spekulasjoner rundt f.eks mauseren og 700 rem. :?

Link to comment
Share on other sites

Nederst på side 1:

Takker for mye fornuftige inspill!!!

 

Nederst på side 2:

Synes det er mer eller mindre utrolig å få en tråd på 2 sider hvor det så godt som ikke tilføres noe av det som blir i utgangsunktet blir etterspurt.

 

Skjønner eigentleg ikkje kvifor du klager, du har fått gode innspel basert på den til tider utydelege informasjonen du har kome med. Og at tråder sklir ut i spekuleringer og synsinger er ikkje så uvanleg, spesielt når det er utydeleg informasjon som deles ut.

Link to comment
Share on other sites

Høggeren da ...

Denne saksgangen du her så fint legger frem ville vært kjempemessig info....

Om den bare hadde vært etterlyst. Når Pod evt. skulle ha reagert på ett våpenkjøp man hadde foretatt, ville vel ikke den saksgangen du legger frem være særlig aktuell ? Det er saksgangen som kommer etter det du her beskriver som etterspørres. :wink: (Se første inlegg)

 

Hauk; Legger meg dønn flat.

Var en smule opprørt da jeg la ut det siste inlegget, og burde vel strengt tatt ventet til dagen etter ja :( .

Jeg har vel egentlig ikke noe problem med at trådene sklir litt ut.

Saken er den at jeg til stadighet følte meg svar skyldig, og har det periodevis svært travelt.( Dette på spørsmål som ikke var nødvendig for besvare det 1. innlegget)

Av alle så må vel dere brukere av Kammeret skjønne at det ikke alltid lønner seg å legge ut for mye info rundt sporten/ hobbyen vår, noe som ikke innebærer å fremme innteressene til sportskyttere og jegere landet rundt :?: Dette selv om det slettes ikke er lovstridig på noe som helst måte.

Link to comment
Share on other sites

Høggeren da ...

Denne saksgangen du her så fint legger frem ville vært kjempemessig info....

Om den bare hadde vært etterlyst. Når Pod evt. skulle ha reagert på ett våpenkjøp man hadde foretatt, ville vel ikke den saksgangen du legger frem være særlig aktuell ? Det er saksgangen som kommer etter det du her beskriver som etterspørres. :wink: (Se første inlegg)

.

 

du hopper glætt over denne infoen:

 

eventuelt: du oppgir ikke fabrikat eller modell i pkt 2, da risikerer du at politiet sjekker opp navn/modell på det våpenet du kjøper (for det oppgir selger til politiet i pkt 5). om dette våpenet da er av "fy fy" modell i følge politiet, vil nok saksbehandleren kunne føle seg lurt av deg. om dette skjer vil det sikkert kunne medføre enkelte problemer i ettertid. husk at våpenkortet utarbeides etter at våpenet er kjøpt av deg å politiet har fått alle papirer i retur.

 

 

først sier du at du spør på generelt grunnlag, deretter at det er en spesifikk sak, deretter at det du legger ut av info er et tenkt tilfelle.

 

du kan ikke forvente å få hjelp når du spør generelt å vil ha svar på et spesifikt spørsmål.....

 

vel til saken:

har du kjøpt en børse du enten ikke har søkt på (gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger med overlegg) eller gjort noe politiet stusser på når du har kjøpt børsa kan de tilbakekalle våpenkortet ditt. etter at de har tilbakekalt våpenkortet kan du anke (til politiet)

 

men etter å ha lest infoen du har gitt i tråden oppfatter jeg følgende:

du har søkt og fått innvilga kjøp av rifle. du har latt være(kansje med vilje) å gi alle opplysninger?

politiet aner ugler i mosen pga manglende opplysninger eller manglende samsvar mellom søknad og kjøp?

å du er redd for å få inndratt våpenkortet?

 

 

jeg aner en lett kamuflert "hvordan skal jeg lure politiet til å la meg beholde noe jeg ikke egentlig klarer begrunne behov for" tråd her.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...